واکنش مدیرعامل ستاد معاینه فنی شهرداری تهران به بحث کاتالیست های اجاره‌ای - پایگاه خبری تیتر یک آنلاین

پایگاه خبری تیتر یک آنلاین titre1online.ir
هشتگ های داغ : بازار ارز دولت مجلس
دوشنبه ۱۹ آذر ۱۳۹۷ - Monday 10th December 2018
شما اینجا هستید :
خانه » اجتماعی » واکنش مدیرعامل ستاد معاینه فنی شهرداری تهران به بحث کاتالیست های اجاره‌ای
شناسه نویسنده : 25 شناسه خبر : 164826 تاریخ انتشار : ۹۷/۰۸/۲۸ - ۱۴:۵۶
واکنش مدیرعامل ستاد معاینه فنی شهرداری تهران به بحث کاتالیست های اجاره‌ای

سودجویانی در بازار وجود دارند که این روزها به سبب مطرح شدن بحث اخذ معاینه فنی خودروها با اجرای فاز دوم طرح کاهش، با اجاره کاتالیست، سعی در دور زدن معاینه فنی دارند!

به گزارش تیتر یک آنلاین، مدتهاست که بحث کاهش آلودگی هوای تهران به یک مطالبه عمومی بدل شده و در همین راستا مسئولان شهرداری به عنوان یکی از  متولیان ساماندهی وسایل حمل و نقل عمومی با اجرای طرح های مختلف همچون طرح کاهش، به دنبال کاهش آلودگی هوای تهران بوده و هستند و در یک سال اخیر خودروهای سواری به عنوان متهم اصلی آلودگی هوا در مرکز توجهات برای برنامه ریزی کاهش آلودگی قرار داشتند و با اجرای طرح کاهش که با محوریت “معاینه فنی”است،  سعی شد تا میزان آلایندگی خودروهای متردد در سطح شهر تهران نیز کنترل شود.

واکنش مدیرعامل ستاد معاینه فنی شهرداری تهران به بحث کاتالیست های اجاره‌ای

یکی از قطعات کاهنده آلایندگی در خودروها، کاتالیست است که قطعه بسیار حساس و مهمی است که با نصب روی مسیر دود خروجی، اثر خودروهای سواری روی آلودگی هوا را کاهش می‌دهد. این قطعه یک واکنش‌گر شیمیایی است که گازهای سمی در دود را با یک بازدهی مشخص به گازهای بی خطر تبدیل می‌کند. این قطعه در ایران در همه خودروهای دارای استاندارد یورو۲ به بعد نصب شده است، وظیفه اصلی کاتالیست حذف گازهای منواکسید کربن، هیدروکربن­‌های نسوخته و اکسیدهای ازت است. کاتالیست در خودروهای سواری به عنوان یک مبدل عمل می‌کند و گاز منواکسید کربن را به دی‌اکسیدکربن و اکسیدهای ازت را به نیتروژن تبدیل می‌کند.

بااینکه کاتالیست نقش بسیار مهمی در کاهش آلایندگی هوا دارد اما متخلفان همیشه راه هایی را برای دور زدن قانون پیدا می کند و این سبب شده که این روزها با بازار پررونق اجاره کاتالیست در اطراف مراکز معاینه فنی مواجه باشیم و سید نواب حسینی منش مدیرعامل مراکز معاینه فنی شهرداری تهرانبا تایید این خبر گفت: متاسفانه این روزها شاهد اجاره دادن کاتالیست به خودروهایی که قصد اخذ معاینه فنی دارند، هستیم.

 وی با بیان اینکه قیمت کاتالیست برای خودروهای پژو ۲۰۶، سمند و پرشیا حدود ۶۰۰ هزار تومان،  پژو۴۰۵ حدود ۵۲۰ هزارتومان، پراید ۴۰۰هزار تومان است گفت: علاوه بر خرید کاتالیست، نصب آن، تعویض سنسور، اجرت و… نیز سبب می شود که  حدودا یک میلیون تومان نصب یک کاتالیست جدید هزینه در برداشته باشد و به همین دلیل برخی از رانندگان ترجیح می‌دهند که کاتالیست جدیدی خریداری نکنند.

حسینی منش با بیان اینکه با اینحال کاتالیست نقش زیادی در آلایندگی خودروها دارد و حتما در روند معاینه فنی خودروها چک می شوند، افزود: به همین دلیل خودروهایی که تردد زیادی دارند به جای خرید کاتالیست نسبت به اجاره آن اقدام می‌کنند! بگونه ای که به جای آنکه ۷۰۰هزار تومان هزینه خرید بدهند، به تعمیرگاه های مشخص رفته و با ۱۰۰هزار تومان، کاتالیست اجاره  می‌کنند!

وی ادامه داد: نصب کاتالیست کاری ندارد و تعمیرکار تنها ۴ پیچ را باز و بسته می‌کند و در عوض به عنوان بیعانه ۷۰۰هزار تومان از راننده می‌گیرد و بعد از انجام معاینه فنی هنگامی که راننده کاتالیست را پس داد بیعانه برگردانده می‌شود.

مدیرعامل ستاد معاینه فنی شهرداری تهران با بیان اینکه از زمانی که متوجه این مسئله شدیم از  کارشناسان خواسته‌ایم که برروی کاتالیست خودروهایی که آلایندگی داشتند و مجددا به مراکز معاینه مراجعه می کنند، سمبه کشیده یا رنگ بزنند تا نشانه گذاری شود، گفت: برای کنترل خودروهای آلاینده دقیقا شبیه کارآگاه‌ها شده‌ایم.

وی افزود: با جمع آوری مستندات کافی،  از اتحادیه تعمیرگاه‌های خودرو درخواست کردیم که نسبت به این مهم نظارت های خود را بیشتر کنند چراکه اجاره کاتالیست تخلف مراکز تعمیرگاهی است و حتما با آنها برخورد می‌شود.

 

۲۸ آبان ۹۷ 54 بازدید دسته بندی :

 
ارسال دیدگاه ها بدون دیدگاه
تبلیغات

تبلیغات

دوشنبه ۱۹ آذر ۱۳۹۷ - Monday 10th December 2018