هر وجب آزاد راه تهران-شمال حداقل 38 میلیون تومان!
شما اینجا هستید
اقتصادی » هر وجب آزاد راه تهران-شمال حداقل ۳۸ میلیون تومان!

افتتاح قطعه یک پروژه آزاد‌راه تهران – شمال طبق معمول و مانند افتتاح پروژه قطعه ۴ به تعویق افتاد تا بار دیگر نه تنها دولتمردان بلکه مردم شاهد افزایش قیمت تمام‌شده این پروژه عمرانی شوند. هزینه‌هایی که لابد مردم باید از محل عوارض بیشتر بپردازند. البته سعیدی‌کیا، رئیس بنیاد مستضعفان مجری اصلی این پروژه درباره تأخیرهای چند ساله و در آخرین بازدید در جمع خبرنگاران عذر‌خواهی کرده است. اما آیا عذر‌خواهی یک مسئول می‌تواند جبران هزینه‌های تلف شده ناشی از تأخیر اتمام پروژه را برای مردم بکند؟

هر متر آزادراه ۱۹۰ میلیون تومان!به گفته کارشناسان کنترل پروژه معمولاً پروژه‌ها به سطل سوراخ تشبیه می‌شوند که در صورت اجرای سریع میزان برون‌ریزی و در رویی منابع در آن کم است اما در صورتی که اجرای پروژه به طول بینجامد تقریباً هر چه در آن منابع بریزیم پروژه به اتمام نمی‌رسد.
بر اساس یک محاسبه ساده و بنا بر ادعای معاون وزیر راه که هزینه انجام شده توسط بنیاد مستضعفان را حدود ۱۰ هزار میلیارد تومان عنوان کرده است، می‌توان به راحتی دریافت حتی در صورت اتمام پروژه بخش یک که ۳۲ کیلومتر خواهد بود به همراه بخش چهار که چند ماهی است بعد از افتتاح چند باره و ریزش‌های مکرر تمام شده فرض شده است در مجموع ۲۱ سال فعالیت در این بزرگراه ۵۲ کیلومتر آماده بهره‌برداری می‌شود که هزینه هر متر مربع انجام شده حداقل ۱۹۲ میلیون تومان بوده است.
مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای کشور حدود یک ماه پیش از احتمال اخذ عوارض جاده‌ای سنگین از خودروهای عبوری از قطعه یک آزادراه تهران ـ شمال پس از پایان ساخت آن خبر داده و افزوده بود: مشکل این آزادراه این است که مشارکتی است و سرمایه‌گذار با توجه به حجم منابع مالی که در اجرای این طرح هزینه کرده، می‌بایست ۱۰۰ هزار تومان از هر خودروی عبوری عوارض اخذ کند ولی می‌داند که نمی‌تواند چنین پولی را از مردم دریافت کند.  خادمی گفته بود: برای اتمام ساخت این آزادراه ۱۰ هزار میلیارد تومان از سوی سرمایه‌گذار هزینه شده و اگر بخواهد این هزینه را از محل عوارض برگرداند، باید از خودروهای عبوری مبلغ سنگینی گرفته شود.   به عبارت بهتر  اگر هزینه ۱۰ هزار میلیاردتومانی سرمایه‌گذار را متعلق به بنیاد مستضعفان  و آورده دولت بدانیم.   هر وجب (حدود ۲۰ سانتی‌متر) این آزاد راه ۳۸ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان هزینه شده و در صورتی که دولت نیز طبق قرارداد معادل مبلغ سرمایه‌گذاری بنیاد در این پروژه سرمایه آورده باشد (مجموع ۲۰ هزار میلیاردتومان) برای هر وجب آزادراه تهران- شمال در بخش‌های یک و ۴ ( به طول ۵۲ کیلومتر) بیش از ۷۷ میلیون تومان هزینه شده است.
۲۱ سال هزینه برای ۵۲ کیلومتر‌!
بر اساس اسناد موجود پروژه  آزادراه تهران- چالوس به منظور تأمین ارتباط مطمئن، سریع و ارزان بین منطقه  شمالی و مرکزی کشور و سهولت ارتباط با کشورهای همسایه  شمالی طراحی شد.
مطالعات اولیه  طرح آزادراه تهران- چالوس در سال ۱۳۵۳ توسط یک شرکت کانادایی آغاز شد و در سال ۵۶ به تصویب شورای عالی وقت رسیده و قرار بود یک شرکت فرانسوی طی پنج سال و با مبلغ ۳۲ میلیارد تومان آن را به اتمام برساند و از محل اخذ عوارض در مدت ۱۰ سال سرمایه خود را باز پس بگیرد.
اما این پروژه مسکوت ماند و مجدداً در سال ۱۳۷۳ به تصویب شورای عالی معماری و شهرسازی رسید و در نهایت کلنگ اجرایی آن توسط مرحوم رفسنجانی در آذر ۱۳۷۵ زده شد و از آن زمان به بهانه‌های مختلف تأمین اعتبار و مشکلات فاینانس و مشکلات پیمانکار چینی و… همچنان بهره‌برداری از این پروژه به تعویق می‌افتد اما هزینه‌های اجرای آن کم یا زیاد به نام جاده ترزیق می‌شود.
وعده‌های انتخاباتی دولت یازدهم هم محقق نشد‌!وعده‌های مکرر در اتمام این پروژه چه در دولت نهم و چه در دولت دهم تقریباً هیچکدام محقق نشد و حتی بخش چهار این بزرگراه به طول ۲۰ کیلومتر هم دو بار افتتاح و بعد از ریزش‌های مکرر و استاندارد‌سازی چند ماهی است که برای مردم و با اطمینان قابل استفاده شده است. اما در پایان دوران دولت دهم و ابتدای تشکیل دولت یازدهم، ‌دولتمردان از جمله آخوندی، وزیر راه و شهرسازی، جهانگیری، معاون اول و روحانی رئیس‌جمهور وعده اتمام بخش یک به طول ۳۲ کیلومتر را دادند.
مسیری که از انتهای اتوبان همت آغاز و به نزدیکی شهرستان گچسر متصل می‌شد. با این حال اتمام این پروژه ۳۲ کیلومتری که بیش از ۷۰ درصد آن نیز به پایان رسیده بود به عمر دولت یازدهم کفاف نداد و قرار شد تا پایان فصل بهار امسال به بهره‌برداری برسد.
اما در ادامه این زمان دوباره به پایان سال تمدید شد تا سعیدی‌کیا، رئیس بنیاد مستضعفان را وادار به عذر‌خواهی بکند.
معاون اول رئیس‌جمهور دیروز وعده داد ساخت قطعه یک آزادراه تهران- شمال تا پایان امسال به پایان می‌رسد. اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس‌جمهور که به همراه عباس آخوندی، وزیر راه و شهرسازی و محمد سعیدی‌کیا، رئیس بنیاد مستضعفان انقلاب اسلامی از قطعه یک آزادراه تهران شمال به طول ۳۲ کیلومتر بازدید کردند، در پایان این بازدید در جمع خبرنگاران با بیان اینکه آزادراه تهران – شمال مدت طولانی است که ساخت آن آغاز شده است، افزود: در دولت یازدهم تصمیم بر ساخت قطعی قطعه یک گرفته شد که این قطعه بسیار پیچیده بوده و از ویژگی‌های فنی بسیار مشکلی برخوردار است. به گونه‌ای که فقط یکی از تونل‌های آن ۴۹۰۰ متر طول دارد.
این سخنان در حالی بیان می‌شود که کار ساخت تونل‌های مذکور و کف سازی‌های بتنی آن در بخش یک بزرگراه در دولت دهم و توسط شرکت‌های چینی به اتمام رسیده بود.
معاون اول رئیس‌جمهور ساخت آزادراه تهران- شمال را یکی از افتخارات مهندسی ایران دانست که باید به جهانیان نمایانده شود. وی می‌گوید: اگر برای قطعه سوم از پیمانکار خارجی استفاده می‌کنیم بخشی از آن بابت تأمین مالی پروژه از سوی سرمایه‌گذار خارجی است که امیدواریم در سال ۹۶ نیز به جمع‌بندی در خصوص ساخت آن دست یابیم.
وی با اشاره به ورود جدی بنیاد مستضعفان به پروژه آزادراه تهران- شمال در دوره ریاست سعیدی‌کیا در این بنیاد ادامه داد: اجرای این پروژه از کارهای خوب بنیاد مستضعفان است که توانسته ارتباط خوبی با وزارت راه و شهرسازی برقرار کند و امیدواریم تحت زمان‌بندی‌های ارائه شده به پایان برسد. البته به نظر من چند ماه تأخیر در چنین پروژه‌ای با این پیچیدگی‌ها، طبیعی است.
عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی نیز که در این بازدید معاون اول رئیس‌جمهور را همراهی می‌کرد با بیان اینکه کف‌سازی‌های قطعه یک آزادراه تهران- شمال بتنی است، گفت: چنین فناوری و تکنولوژی‌ای در نوع خود در ایران بی‌نظیر بوده و برای اولین بار در ساخت این آزادراه از تکنولوژی رویه بتنی به جای آسفالت استفاده کرده‌ایم.
به گفته آخوندی ساخت این مسیر تا پیش از سال ۹۴، در اختیار پیمانکار خارجی بود که وزارت راه و شهرسازی با آنها تسویه حساب کرده و در حال حاضر کل پروژه، دست پیمانکار ایرانی است.
محمد سعیدی‌کیا نیز با بیان اینکه زمستان گذشته بسیار سرد بوده و دمای هوا گاه به بیش از ۲۰ درجه زیر صفر می‌رسیده، گفت: برای ساخت قطعه اول آزادراه تهران- شمال مجبور بودیم مصالح را جمع کرده و از آب گرم استفاده کنیم.
وی با بیان اینکه برای ساخت این آزادراه زیباسازی راه و ساخت مبلمان کنار جاده‌ای را نیز دنبال می‌کردیم اظهار داشت: مجموعه این مسائل سبب شد تا پروژه چندماهی تأخیر داشته باشد و از قول قبلی خود در خصوص اتمام پروژه در سال ۹۶ عذرخواهی می‌کنیم.

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

پایگاه خبری تیتر یک آنلاین | جدیدترین اخبار ورزشی، اجتماعی، سیاسی، اقتصادی ، فرهنگی و هنری را در سایت خبری تیتر 1 آنلاین بخوانید. با تیتر ۱ آنلاین به روز باشید.