اجتماعیویژه

استحصال 74 میلیون مترمکب آب با یک دهه اجرای عملیات آبخیزداری در استان البرز

استحصال 74 میلیون مترمکب آب با یک دهه اجرای عملیات آبخیزداری در استان البرز / عملیات آبخیزداری در استان البرز از سال 1390 الی 1401 در سطح 146785 هکتار اجرا گردیده است. از این رو، این بخش توانسته ضمن برآورده نمودن اهداف کلی همچون حفاظت خاک و کنترل سیل، موجب استحصال 74 میلیون مترمکعب آب، افزایش نفوذ 147 میلیون مترمکعب رواناب، کنترل فرسایش خاک به میزان 1.3 میلیون تن، کاهش رسوب به میزان 0.6 میلیون مترمکعب گردد.

به گزارش پایگاه خبری تیتر یک آنلاین به نقل از ندای البرز، علی شهبازی سرپرست معاونت آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان البرز در خصوص اجرای اقدامات آبخیزداری استان البرز را یکی از  پیشگامان آبخیزداری و آبخوانداری در کشور دانست و گفت: از آنجایی که اجرای عملیات آبخیزداری بر اساس مطالعات تفصیلی-اجرایی صورت می پذیرد، از اینرو با توجه به اهمیت و ضرورت موضوع، مطالعه و بررسی حوزه های آبخیز استان جزء برنامه های اصلی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری  استان بوده است.

وی در ادمه افزود: استان البرز در مجموع شامل 70 حوزه آبخیز کوچک و بزرگ می باشد که از این تعداد،  45 حوزه آبخیز مطالعه شده است و در 12 حوزه آبخیز  مطالعات جدید با بهره گیری از هوش مصنوعی انجام گرفته است.

وی همچنین خاطر نشان کرد : از 7 حوزه آبخیز در دست مطالعه، متاسفانه 6 حوزه بدلیل کمبود اعتبارات هنوز مطالعه ای برای آن صورت نپذیرفته است.

 علی شهبازی با اشاره  به احجام و سطح عملیات اجرایی آبخیزداری صورت گرفته بر اساس نوع عملیات در استان البرز اعلام کرد : اقدامات صورت گرفته در سال جاری  258738 مترمکعب عملیات مکانیکی، 4963 هکتار عملیات بیولوژیک، 36340 هکتار عملیات مدیریتی و 575 هکتار عملیات بیومکانیکی بوده است.

وی همچنین افزود : عملیات آبخیزداری در استان البرز از سال 1390 الی 1401 در سطح 146785 هکتار اجرا گردیده است. از این رو، این بخش توانسته ضمن برآورده نمودن اهداف کلی همچون حفاظت خاک و کنترل سیل، موجب استحصال 74 میلیون مترمکعب آب، افزایش نفوذ 147 میلیون مترمکعب رواناب، کنترل فرسایش خاک به میزان 1.3 میلیون تن، کاهش رسوب به میزان 0.6 میلیون مترمکعب گردد.

علی شهبازی در پایان افزود: در سال 1401 بر اساس مطالعات انجام شده بیش از 14000 مترمکعب عملیات مکانیکی آبخیزداری و بیش از 1000 هکتار عملیات بیولوژیکی و مدیریتی در سطح حوزه های آبخیز استان اجرایی شده است.

امتیاز مطلب
برای امتیازدهی کلیک بفرمایید
[نتیجه: 0 میانگین: 0]

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا