اجتماعیاقتصادیکشاورزیگزارشویژه

حذف نقش وزارت جهاد کشاورزی از اثرگذاری در اتاق بازرگانی

گل به خودی برخلاف منافع وزارتخانه

حذف نقش وزارت جهاد کشاورزی از اثرگذاری در اتاق بازرگانی، نمایندگان وزارت جهاد کشاورزی در اتاق بازرگانی صنایع، معادن و کشاورزی ایران طبق قانون و اصلاحیه‌های آن با توجه به ضرورت حضور و مشارکت در تصمیم‌گیری‌های کلان اتاق و پیوند کشاورزی و بازرگانی، صادرات محصولات با مزیت نسبی و مازاد بر مصرف و واردات حداقلی توسط وزیر جهاد کشاورزی معرفی می‌شوند.

به گزارش تیتر یک آنلاین به نقل از روستانیوز: نرگس آذرپیوند| بر این اساس و طبق اصلاحیه ماده ۱۲ قانون تاسیس اتاق، ۵ مدیر دولتی از بین افرادی در سطح مدیرکل و بالاتر توسط وزیر جهاد کشاورزی انتخاب و منصوب می‌شوند که علاوه‌بر طی سلسله مراتب کارمندی، کارشناسی، مدیر اداره، معاون مدیرکل، سطوح مدیر کل و بالاتر را به لحاظ سیاست‌گذاری طی کرده‌اند، به‌عنوان نماینده وزارت جهاد کشاورزی برای مدت ۴ سال معرفی شده و هر سال خدمات و عملکرد آنها به دقت مورد بررسی قرار گرفته و در صورت اثرگذار بودن، امکان ادامه فعالیت آنها میسر می‌شود؛ ازجمله تقریباً اکثر نمایندگان وزارت صمت در اتاق کشاورزی را معاونین وقت وزارت تشکیل داده‌اند.

توجه داشته باشیم شاکله اتاق بازرگانی، حضور فعالان بخش خصوصی در رشته‌های یاد شده و مشارکت آنها در مثبت کردن تراز بازرگانی، ارزآوری، ارتقای جایگاه اقتصاد کشور و… است و در این صورت، معرفی مجدد نمایندگان بخش خصوصی توسط وزیر جهاد کشاورزی به‌عنوان نماینده دولت، بی‌معنی و ضد حکمرانی تلقی می‌شود.

گل به خودی برخلاف منافع وزارتخانه

جالب توجه اینکه یکی از افراد معرفی شده به اتاق بازرگانی از سوی وزیر وقت جهاد کشاورزی مدیر یک شرکت بخش خصوصی واردکننده است که در جایگاه حساس نماینده وزارتخانه (دولت) و اطلاع از تصمیم‌های مهم در حوزه بازرگانی و تجاری قرار گرفته که این اطلاعات ذاتا می‌تواند جنبه انتفاعی داشته باشد (قبل از اطلاع دیگر فعالان اقتصادی) و ممکن است شبهه‌ناک باشد.

جالب‌تر اینکه علاوه‌بر وارداتچی بودن در سوابق فرد یاد شده (در سایت اتاق بازرگانی) متوجه می‌شویم ایشان مشاور رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس نیز بوده و در عین حال قرار است از منافع دولت و وزارت جهاد کشاورزی هم دفاع کند.

در حالی که بخش خصوصی خود سهمیه ۶ نماینده انتخابی از بین فعالان و بازرگانان در مجموعه ۶۰ نماینده اتاق تهران را دارد، چرا وزارت جهاد کشاورزی با عدول از حق خود و دولت، با چنین تصمیمی حق انتخاب مدیران دولتی را از خود سلب کرده و آراء وزارتخانه را در اتاق کاهش می دهد (جفای به بخش) جای سوال دارد.

جفای مجدد به حقوق وزارتخانه

فرد دیگری که یک سال است به عنوان نماینده وزارتخانه معرفی شده نیز یکی از واردکنندگان یا رابط واردکنندگان نهاده‌های دامی است که عنوان رییس انجمن کارخانجات خوراک دام، طیور و آبزیان را یدک می‌کشد و عملکردی پرحاشیه داشته، به‌ویژه اینکه در امر واردات سویا یا همراهی با واردات آن و فروش به قیمت هر کیلو چند هزار تومان گران‌تر از قیمت واقعی به دلیل افشا شدن توسط رسانه فودپرس متوقف شد یا برنامه‌ریزی تبلیغاتی برای وزیر شدن برخی از معاونین وزیر با تهیه طومار، امضا، لوگوها و برندهایی بدون رضایت کتبی برخی انجمن‌ها، اتحادیه‌ها، موسسات و شرکت‌های صاحب برند به رسانه‌ها کشیده شد که چنین انتخابی نیز مخالف اهداف و برنامه‌های یک وزارتخانه است که به جای مدیر دولتی، مدیر بخش خصوصی گاهی متضاد با منافع دولت را انتخاب می‌کند.

انتخاب نماینده غیرمرتبط تمامی ندارد

انتخاب نماینده دیگر وزارت جهاد کشاورزی در اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی، یک دانشجوی دکترای مدیریت راهبردیست (بر اساس اطلاعات سایت اتاق )که قاعدتاً انتظار عملکرد خاصی در جهت برآورده کردن اهداف وزارتخانه از آن نمی‌رود، به ویژه اینکه نامبرده تنها در سال ۹۰ الی ۹۲ معاون مهندسی جهاد تحقیقات کشاورزی بوده و در زمان انتصاب، هیچ سنخیت، تناسب کاری، اداری و استخدامی در وزارت جهاد کشاورزی نداشته است.

وی فرمانداری شهر ری، عضو موسس بنیاد کرامت آستان قدس، عضویت هیات مدیره ستاد اجرایی فرمان امام و مدیرعاملی موسسه زبان طلوع را در سوابق خود دارد

انتصاب فردی که معاون وزیر وزارتخانه دیگری بوده است

در تاریخ ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۲ سرپرست وقت وزارت جهاد کشاورزی اقدام به معرفی معاون وقت وزیر تعاون، کار و امور اجتماعی به عنوان نماینده وزارت جهاد کشاورزی در اتاق بازرگانی می کند که همه را در بهت فرو می برد. البته ۵ روز بعد وی حکم معاونت توسعه بازگانی را از سرپرست وزارت جهاد کشاورزی می گیرد.

با این همه، انتخاب چنین فردی (فارغ از تاخر و تقدم تاریخ انتخاب) انتخاب شایسته و مناسب و در شأن وزارت جهاد کشاورزی است.

تکمیل پازل نمایندگان وزیر در اتاق تهران

نماینده اصلح انتصابی وزارت جهاد کشاورزی که تکمیل کننده پازل نمایندگان این وزارتخانه در اتاق تهران است اتفاقاً صلاحیت و شایستگی مقامی، کاری، تحصیلی و نمایندگی وزارت را دارد گذشته از حرف و حدیث‌هایی که در رابطه با عاملیت‌های بازرگانی و صدور مجوزهای واردات به ویژه در بحث گوشت‌های وارداتی نهاده های دامی و… وجود دارد با این همه این انتخاب یکی از بهترین انتخاب‌های وزیر در اتاق بازرگانی می‌باشد.

با این حساب وزیر جهاد کشاورزی در گماردن نمایندگان وزارتخانه در اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی دقت و توجه جدی نموده و علاوه بر انتخاب مدیران دولتی، افرادی را که اشراف کامل به کار داشته باشند و ضمناً حضور آنها در اتاق بازرگانی حتی برای چند ساعت در هفته یا ماه، نبودنشان در وزارتخانه و کمبود اثر گذاریشان را محسوس نکند، این فضا را سالم کند.

چای دبش و اعتبار وزارتخانه

این سوال هماره به ذهن متبادر می‌شود که چنانچه انتخاب‌ها براساس شایسته‌سالاری، فنی و تخصصی، بررسی رزومه‌های قابل دفاع، طی شدن سلسله مراتب کاری اداری، توانمندی، کارآیی و تجربه قابل قضاوت و… صورت گیرد، آیا بازهم داستان چای دبش اتفاق می‌افتد؟

آیا نمایندگان و مدیران دانا و توانا زنگ هشدار و توقف را به صدا درنمی‌آورند؟

 

امتیاز مطلب
برای امتیازدهی کلیک بفرمایید
[نتیجه: 0 میانگین: 0]

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا