گفتگوویژه

امیرحسن کاکایی کارشناس حوزه خودرو در گفتگو با تیتر یک آنلاین: سال 1400 گشایش چندانی در بازار خودرو نداریم

کارشناس خودرو براین باور است: اقتصاددان ها این پیش بینی را دارند که می گویند در سال آینده با توجه به اوضاع بودجه ای که طراحی شده حداقل تورم 60 درصدی را شاهد خواهیم بود. این که این عدد 60 درصد که رقم درشتی است کجا بیرون بزند قابل پیش بینی نیست.

امیرحسن کاکایی
امیرحسن کاکایی

امیرحسن کاکایی کارشناس حوزه خودرو در گفتگو با تیتر یک آنلاین ، درباره پیش بینی بازار خودرو در سال اینده گفت: بازار در سه ماه آتی در رکود عمقی خواهد بود چون به انتخابات نزدیک می شویم. از طرفی قیمت ها در بازار بالاست و قدرت خرید مردم متناسب با آن افزایش نیافته از آن هم طرف تولید خودرو افزایش یافته و امید به آینده در بازار زیاد شده است. برای این که بحث گفتگوهای بین المللی هست و این که بعدها واردات آزاد شود و یا به هر دلیلی گشایشی در اقتصاد رخ دهد به همین خاطر مردم خرید خود را به تعویق می اندازند و از طرفی با توجه به این که قیمت ها تا یک حدی تعدیل شده، امید به آینده وجود دارد.

وی ادامه داد:  می گویند سال آینده 20 درصد تولید افزایش داریم و قیمت خودروسازان را آزاد می شود. صف هایی که الان برای خرید از خودروسازان وجود دارد به سرعت محو می شود. علت این است کسانی که در این صف ها می روند بدلیل استفاده از رانت های چند ده میلیونی است که به ازای خرید هر خودرو بدست می آورند همچنین سود کلانی بدست می آورند ولی وقتی قیمت ها را آزاد کنید و تولید هم افزایش یابد عملاً برای سرمایه گذاری هم صرفه ندارد و لذا به شدت رکود عمیق می شود هر چند این بدین معنا نیست که قیمت ها کاهش یابد.

کاکایی در پاسخ بهاین پرسش، خیلی ها براین باور هستند دلالان در اشفتگی بازار تاثیر دارد گفت: این را قبول ندارم. دلال ها تا فضا نداشته باشند استفاده نمی کنند. یادآوری می کنم، به خصوص امسال که گذشت با روش های کنترل شده ای که فروش توسط خودروسازها انجام شد عملاً احتمال این که یک نفر چندین خودرو را از خودروساز بخرد کاهش یافت.

وی با اشاره به بازار خودرو بعد از انتخابات ریاست جمهوری گفت: بعید می دانم قیمت ها بخواهد پایین بیاید. دو سوال وجود دارد که یکی رکود بازار و یا رونق بازار و دیگری قیمت هاست. دو موضوع متفاوت است. رکود وجود دارد چون در معامله سودی وجود ندارد اما قیمت ها پایین تر نخواهد آمد چون قیمت تمام شده کالا همینقدر است. اقتصاددان ها این پیش بینی را دارند که می گویند در سال آینده با توجه به اوضاع بودجه ای که طراحی شده حداقل تورم 60 درصدی را شاهد خواهیم بود. این که این عدد 60 درصد که رقم درشتی است کجا بیرون بزند قابل پیش بینی نیست.

این کارشناس اضافه کرد: متاسفانه نمی توان زمان دقیق پیش بینی کرد ولی به نظر می رسد یک جایی این بودجه تورمی بیرون می زند و قیمت ریال دوباره کاهش می یابد و ارزش ریال کاهش می یابد و اگر این اتفاق بیفتد دوباره رونق به بازارهایی مثل خودرو برمی گردد و مردم هجوم می آورند و آنجا حالتی است که همه این پیش بینی ها برعکس می شود. فعلاً سیاستمداران می گویند حتی دلار زیر 20 هزار تومان هم می رود ولی راحت می توانم تا خرداد را پیش بینی کنم ولی با بعد از خرداد ماه کار سختی است. چون نمی دانیم چه زمانی زور پارامترهای کلان اقتصادی به پارامترهای سیاسی می رسد کما این که در سبد خودرو این اتفاق افتاده است. میلیاردها تومان زیان در صنعت خودرو اتفاق می افتد و انباشته می شود ولی همچنان خودروسازی به زندگی خود ادامه می دهد و تولید را افزایش می دهد.

امتیاز مطلب
برای امتیازدهی کلیک بفرمایید
[نتیجه: 0 میانگین: 0]

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا