اقتصادی

ضمانت های اجرایی قانون پایانه های فروشگاهی ،مزایای نصب و بهره برداری از این پایانه ها

با توجه به نقش مهم درآمدهای مالیاتی در توسعه و پیشبرد اهداف دولت، نظام مالیاتی همواره کوشیده است با اجرای قوانین مطلوب مالیاتی و رفع موانع، مشکلات پیش رو را با اتخاذ تدابیر مناسب برطرف سازد. نظام مالیاتی برای دریافت مالیات از فعالیت های اقتصادی نیازمند اطلاعات و مدارک و اسناد مرتبط است و این مهم از رهگذر سیستم های منظم، دقیق و شفاف اطلاعات امکان پذیر است. پایانه های فروشگاهی مبنای این اطلاعات هستند، از این رو سازمان امور مالیاتی کشور در سال های گذشته به دنبال ایجاد شرایط فنی، حقوقی و اجتماعی لازم برای پیاده سازی موفق نظام پایانه های فروشگاهی در کشور بوده است. اجرای قانون پایانه های فروشگاهی و سامانه مودیان را می توان یکی از اقدامات موثر سازمان امور مالیاتی کشور در راستای اجرای قوانین مالیاتی پویا و به روزرسانی شده نظام اقتصادی کشور دانست.
Image result for ضمانت های اجرایی قانون پایانه های فروشگاهی
بررسی قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مودیان نشان می‌دهد، برای عدم عضویت در سامانه مودیان و عدم صدور صورتحساب الکترونیکی جریمه ?? درصدی از مجموع فروش انجام شده در نظرگرفته است. بر اساس فصل پنجم قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مودیان، جریمه‌های مختلفی برای مودیان متخلف لحاظ شده است.
ضمانت های اجرایی این قانون در ماده های 22 تا 26 به شرح زیر می باشد:
ماده 22- الف – عدم صدور صورتحساب الکترونیکی، معادل ده درصد (10%) مجموع مبلغ فروش انجام شده بدون صدور صورتحساب الکترونیکی یا بیست میلیون، هر یک که بیشتر باشد.
ب- عدم عضویت در سامانه مودیان، عدم استفاده از پایانه فروشگاهی، عدم استفاده از حافظه مالیاتی، استفاده از حافظه مالیاتی متعلق به سایر مودیان، یا واگذاری حافظه مالیاتی خود به دیگران، معادل ده درصد 10%) مجموع مبلغ فروش انجام شده از آن طرق، یا بیست میلیون (20,000,000) ریال، هر یک که بیشتر باشد و محرومیت از اعمال معافیت های مالیاتی، نرخ صفر و مشوقهای موضوع قانون مالیاتهای مستقیم در همان سال مالی.
پ- عدم اعلام شماره حساب یا حساب های بانکی واحد اقتصادی که گردش مالی واحد از طریق آن با آنها انجام می شود به سازمان، معادل ده درصد (10%) مجموع مبلغ فروش انجام شده از طریق آن حساب یا بیست میلیون (20,000,000) ریال، هر یک که بیشتر باشد و محرومیت از اعمال معافیت های مالیاتی، نرخ صفر و مشوقهای موضوع قانون مالیاتهای مستقیم در همان سال مالی.
ت- عدم تحویل صورت حساب چاپی به خریدار، حذف یا مخدوش کردن صورتحساب، معادل دو درصد (2%) مبلغ صورت حساب های مذکور یا معادل بیست میلیون ریال هر یک که بیشتر باشد.
ماده 23 ـ هر شخصی که به قصد تقلب یا اخلال در نظام مالیاتی کشور، اقدام به تولید، عرضه یا استفاده از تجهیزات سخت افزاری و نرم افزاری و پایانه های فروشگاهی معیوب یا تجهیزات معیوب کننده کند، یا پایانه فروشگاهی خود یا دیگران را تخریب کند، علاوه بر جبران ضرر و زیان، حسب مورد به یک یا چند مورد از مجازات های تعزیری درجه شش قانون مجازات اسلامی به غیر از حبس، محکوم می شود.
ماده24ـ در صورت عدم رعایت احکام مذکور در ماده(2) این قانون، سازمان موظف است مراتب تخلف را به وی و مرجع صادرکننده مجوز فعالیت واحد متخلف اعلام کند. مرجع مذکور مکلف است حداکثر ظرف مدت یک هفته از اعلام سازمان، نسبت به اخطار کتبی به واحد متخلف اقدام کند. چنانچه واحد مذکور ظرف مدت ده روز از تاریخ دریافت اخطار، نسبت به عضویت در سامانه مودیان اقدام نکند، برای بار اول به مدت دو هفته و برای بار دوم از دو تا شش ماه با اعلام مرجع صدور مجوز، توسط نیروی انتظامی، و در مورد کسب و کارهای مجازی، توسط کارگروه تعیین مصادیق مجرمانه، تعطیل یا مسدود خواهد شد. در صورتی که پس از گذشت پانزده روز، مرجع صادرکننده مجوز تعطیلی واحد متخلف را به نیروی انتظامی یا کارگروه تعیین مصادیق مجرمانه ابلاغ نکند، سازمان موظف است رأسا تعطیلی واحد متخلف را به نیروی انتظامی یا کارگروه مذکور ابلاغ کند. در این صورت، مرجع صادرکننده مجوز، با متخلف در پرداخت مالیات و جریمه ها مسئولیت تضامنی خواهد داشت.
ماده25ـ پس از انقضای مواعد (مهلت ها) مذکور در ماده(3) این قانون، صورتحساب هایی که در سامانه مودیان ثبت نشده باشد، معتبر نبوده و قابل استناد در مراجع دادرسی مالیاتی نخواهد بود.
ماده26ـ سازمان می تواند جهت حصول اطمینان از عملکرد صحیح مودیان در خصوص صدور صورتحساب الکترونیکی و ثبت دقیق معاملات در سامانه مودیان، اطمینان از انجام تکالیف قانونی توسط مودیان، ارائه آموزش و مشاوره های فنی و غیرمالیاتی به مودیان، پشتیبانی و استانداردسازی تجهیزات مورد استفاده مودیان و دریافت استعلام های موردنیاز، از جمله گزارش های الکترونیکی پرداخت، از خدمات شرکتهای ایرانی معتمد ارائه کننده خدمات مالیاتی استفاده کند.
شرایط، نحوه انتخاب، چگونگی ارتباط با سازمان و مودیان، تعیین تعرفه ها و سایر مقررات مربوط به شرکتهای ایرانی معتمد ارائه کننده خدمات مالیاتی، براساس قوانین مربوطه به موجب آیین نامه ای است که ظرف مدت شش ماه از لازم الاجراءشدن این قانون توسط کارگروه راهبری سامانه مودیان تهیه می شود و به تصویب وزیر امور اقتصادی و دارایی می رسد.
نظارت بر حسن اجرای این قانون برعهده کارگروه یادشده بوده و کارگروه مزبور موظف است هر شش ماه گزارش عملکرد سازمان را در این خصوص به کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی ارائه کند.

مزایای نصب و بهره برداری از پایانه های فروشگاهی

روند معاملات شفاف چه در حوزه دولت‌ها و چه درخصوص شهروندان عادی، از یک سو متضمن اعتماد دوسویه میان دولت و مردم است که دستیابی به آن متضمن سلامت اقتصادی و اجتماعی در جامعه محسوب می‌شود و از سوی دیگر تنها راه مقابله نظام‌مند و پایدار با فساد و ایجاد شفافیت در فضای اقتصادی کشور است. نصب و استفاده از پایانه‌های فروشگاهی توسط صاحبان مشاغل و اشخاص حقیقی و ثبت آن در سامانه سازمان امور مالیاتی کشور تکلیفی است که منافع و مزایای آن در درجه نخست متوجه همین افراد است و انتظار می‌رود با عمل به تکالیف مندرج در قوانین مالیاتی بویژه قانون مربوط به پایانه های فروشگاهی و سامانه مودیان، گام موثری در مسیر رسیدن به یک نظام مالیاتی هوشمند، کارآمد و شفاف برداشته شود.
به‌کارگیری ابزارهای نوین الکترونیکی می تواند به تسهیل اموری مانند پرداخت مالیات و ایجاد وضوح و شفافیت بیشتر در روند فعالیت‌های اقتصادی و بهبود فضای کسب‌وکار منجر شده و کاهش خطای انسانی و کاهش مراجعات حضوری مودیان به ادارات را به همراه داشته باشد. به منظور رسیدن به این اهداف، سازمان امور مالیاتی کشور اقدام به طراحی و اجرای پایانه های فروشگاهی و سامانه مودیان نموده است.
پایانه فروشگاهی، سامانه‌ای است متشکل از صندوق فروش یا رایانه و نرم‌افزارهای کاربردی مربوطه که امکان اتصال به سامانه مودیان سازمان امور مالیاتی کشور و شبکه پرداخت الکترونیکی کشور را داشته و قابلیت لازم برای صدور صورتحساب و ثبت اطلاعات خرید و فروش کالا و خدمات واحد کسب‌و‌کار را در چارچوب قوانین مربوطه فراهم نماید.
استفاده از پایانه‌های فروشگاهی در اغلب کشورهای توسعه‌یافته یا در حال توسعه با هدف شفاف‌سازی هر چه بیشتر فعالیت‌‌های اقتصادی، سهولت در شناسایی درآمد واقعی صاحبان کسب‌وکار و در نتیجه آن، برقراری هر چه بهتر عدالت مالیاتی در بخش صاحبان مشاغل مورد بهره‌برداری قرار گرفته است. در نظام مالیاتی کشور ما نیز نصب و اجرای این پایانه با قابلیت جمع‌آوری روزانه 5/1 میلیارد داده در بخش صاحبان مشاغل در دستور کار قرار دارد.
ایجاد کمترین تداخل در کسب‌وکار صاحبان مشاغل، حفظ حریم شخصی اطلاعات مودیان با بهره‌گیری از بستری امن، فراهم ساختن حداکثر داده‌های موردنیاز برای استفاده سایر دستگاه‌های اجرایی کشور که ذی‌نفع های بهره‌برداری از این پروژه محسوب می‌شوند، ایجاد فضای رقابتی و سالم کسب‌وکار در بستری آزاد و قانونمند، خارج ساختن کسب‌وکارها و فعالیت‌های اقتصادی از حالت انحصاری و در آخر، جلوگیری از قاچاق و کسب‌وکارهای پنهان و زیرزمینی از دیگر مزایای به‌کارگیری پایانه های فروشگاهی هستند.
شکل گیری یک نظام مالیاتی مبتنی بر اطلاعات و ریزداده‌ها و همچنین استفاده از پایانه های فروشگاهی توسط صاحبان مشاغل و فعالان اقتصادی، دو پیش شرط مهم و اساسی در حرکت به سمت شفافیت و عدالت در عرصه های اجتماعی و اقتصادی است که این امر خود، برقراری بیش از پیش عدالت مالیاتی را نیز به عنوان دستاوردی مهم به ارمغان می آورد. قطعا نظام مالیاتی در صورتی کارآمد و موفق خواهد بود که به داده ها و ریزداده های فعالان اقتصادی دسترسی داشته تا بتواند براساس این اطلاعات درآمد واقعی صاحبان مشاغل را شناسایی نماید و براساس آن مالیات واقعی و عادلانه را برای اصناف و مشاغل محاسبه نماید. در این راستا هر چقدر اطلاعات دقیق تر و جامع تری از درآمد فعالان اقتصادی و روند معاملات ایشان بدست آید، محاسبه میزان مالیات متعلق، دقیق تر و به عدالت نزدیک تر خواهد بود. بکارگیری پایانه های فروشگاهی در محل کسب و کار و اتصال آن به سامانه مودیان در نظام مالیاتی، مسیر دستیابی به اطلاعات اقتصادی و داده ها و ریزداده های لازم را تا حد زیادی هموار می سازد.

سازمان امور مالیاتی کشور

امتیاز مطلب
برای امتیازدهی کلیک بفرمایید
[نتیجه: 0 میانگین: 0]

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا