بررسی مشخصات خودروی سایپا اطلس + پیش بینی قیمت
براساس برنامه ریزی های خودروسازی سایپا و در طی هفته های آینده، دومین کراس اوور سایپا در کلاس B و با نام اطلس به بازار خودروی ایران عرضه خواهد شد!
به گزارش پایگاه خبری تیتر یک آنلاین ، خودروی سایپا اطلس در جایگاه یک کراس اوور جمع و جور، نخستین خودروی کانکتد کار (فناوری خودروهای قابل اتصال) ملی خواهد بود و از همان ابتدا با چنین ویژگی وارد بازار می شود! قابلیت اتصال هوشمند در سایپا اطلس باعث می شود تا مالکان در گام نخست بتوانند تا برخی ویژگی های خودروی خود را به وسیله تلفن همراه کنترل کنند! همچنین در فاز بعدی این قابلیت، بحث هوشمندسازی اطلس و سایر محصولات سایپا در نظر گرفته شده است.
خودروی سایپا اطلس بر اساس پلتفرم X۲۰۰ توسعه پیدا کرده است و به نوعی نسخه ارتقا یافته و فیس لیفت کوییک به حساب می آید! لذا می توان آن را یک هاچ بک کراس و یا کراس اوور کوچک دانست. همچنین اطلس با تریم داخلی جدیدی نسبت به کوییک و کوییک فیس لیفت (کوییک S و G) به بازار خواهد آمد و سبک کابین مشابه به رنو سیمبل را دارد!
مشخصات فنی خودروی سایپا اطلس چگونه است؟
خودروی سایپا اطلس در نسخه پایه (اطلس S) به پیشرانه ۱۴۹۷ سی سی تنفس طبیعی مجهز است و در ساختار این پیشرانه ۴ سیلندر و ۸ سوپاپ دیده میشود. این پیشرانه که M۱۵GSI نام دارد، نسخه جدید و ارتقا یافته پیشرانه کوییک، ساینا و تیبا است و برخی ویژگیهای جدید در آن دیده میشود.
خروجی دود موتور M۱۵GSI نسبت به M۱۵ متفاوت است و از نوع استیل (هدرز) به حساب میآید. همچنین سر سیلندر این پیشرانه ارتقا یافته متفاوت از نمونه پایه بوده و پاشش سوخت و جرقه زنی هم در M۱۵GSI تغییراتی را داشته است. رینگ های پیشرانه جدید سایپا هم نسبت به M۱۵ معمولی تقویت شده و میتواند عملکرد بهتری را در طولانی مدت از خود نشان دهد. از دیگر تغییرات اعمال شده برای پیشرانه M۱۵GSI، استفاده از دریچه گاز برقی به صورت استاندارد است.
اما یکی از اصلی ترین تغییرات قابل مشاهده در موتور M۱۵GSI سایپا و مگا موتور، تجهیز این پیشرانه به سامانه VVT یا همان زمان بندی متغییر سوپاپهای سوخت است. همچنین در موتور M۱۵GSI از بالانسر بهبود یافتهای نسبت به M۱۵ معمولی استفاده شده است. موتور M۱۵GSI میتواند تا ۱۳۵ نیوتن متر گشتاور را با قدرت ۸۸٫۴۴ تا ۸۹٫۷۲ اسب بخار تولید کند.
البته به گفته مهندسان مگا موتور و سایپا، فعلا این ویژگیها مربوط به نسخههای اولیه پیشرانه M۱۵GSI است و میتوان در نسخه تجاری با توجه به نوع خودرو، قدرتی در بازه ۸۹ تا ۹۴ اسب بخار را با گشتاور ۱۳۵ تا ۱۳۸ نیوتن متر از این پیشرانه دریافت کرد. توان خروجی پیشرانه M۱۵GSI گروه خودروسازی سایپا شباهت زیادی را در بحث توان نامی و نوع عملکرد با پیشرانه N۴ کمپانی فیات دارد.
موتور سری N۴ فیات ۱۳۳۲ سی سی حجم دارد و با توجه به نوع فناوریهای موجود در آن، به عنوان یک پیشرانه ۴ سیلندر و ۸ سوپاپ ۹۵ الی ۱۰۸ اسب بخار را با گشتاور ۱۳۴ الی ۱۳۸ نیوتن متر تولید میکند. استاندارد آلایندگی این پیشرانه که بر روی سایپا اطلس S نصب می شود، از نوع یورو ۵ بوده و تطبیق لازم را با استانداردهای جاری کشور دارد. البته در نسخه های کامل تر و قوی تر سایپا اطلس از پیشرانه هایی با قدرت ۱۰۵ تا ۱۱۷ اسب بخار استفاده خواهد شد و ساختار ۱۶ سوپاپ هم به پیشرانه این خودرو اضافه می شود.
با توجه به سیاست های خودروسازی سایپا، محصولات این خودروساز در تیپ های فنی و آپشنی مختلف به بازار عرضه می شوند و بدیهی است که اطلس در جایگاه یک محصول جدید، با تیپ های S، G و… به خط تولید سایپا بپیوندد. همچنین این احتمال وجود دارد که مانند فرآیند عرضه شاهین، سایپا در گام نخست نمونه فول دنده ای اطلس را تولید کند و سپس نسخه های ساده تر و یا اتوماتیک را به بازار بفرستند! امکانات سایپا اطلس در نسخه فول دنده ای عبارت است از:
دو کیسه هوا SRS ، فرمان کمکی برقی ، تهویه اتوماتیک ، نمایشگر لمسی ، رهیاب ماهواره ای ، اتصال هوشمند خودرو ، استارت دکمه ای ، کروز کنترل ، محدودکننده سرعت ، دوربین و سنسور پارک عقب ، سنسور نور ، رینگ آلومینیومی ، تریم داخلی چرم و پارچه ، صندلیهای ایزوفیکس ، چراغ روشنایی روز ، سامانه ورود بدون کلید ، سامانه راهنما و تعویض دنده GSI ، سنسور باد لاستیک ، شیشه ها و آینه های برقی ، ترمز ABS – EBD – BAS و سامانه BCM
قیمت خودروی سایپا اطلس چقدر است؟
تاکنون معلوم نیست که چه بهایی برای خودروی اطلس S و اطلس G در نظر گرفته می شود. اما پیش بینی ها بر این است که قیمت سایپا اطلس در نسخه پایه تا ۱۵ درصد فراتر از کوییک S باشد!