فرهنگی و هنری

ششمین پرواز هلی‌کوپتر مریخی مختل شد

هلی‌کوپتر مریخی ناسا حین انجام ششمین پرواز آزمایشی با اختلال روبرو شد و در نتیجه در فاصله ۵ متری مکان تعیین شده روی سیاره فرود آمد.

ششمین پرواز هلی‌کوپتر مریخی مختل شد

به گزارش خبرگزاری به نقل از اسپیس، هلی‌کوپتر مریخی ناسا (نبوغ) حین انجام ششمین پرواز آزمایشی در سیاره سرخ با مشکل روبرو شده است.

نبوغ ٢٢ می این عملیات را انجام داد که هدف آن نشان دادن قابلیت‌های مختلف این ابزار است. قرار بود در این عملیات هلی‌کوپتر ١.٨ کیلوگرمی در ارتفاع١٠ متری، مسافت ۱۵۰ متر را به سمت جنوب غربی طی کند و سپس ۱۵ متر به سمت جنوب برود و تصاویری ثبت کند، سپس ۵۰ متر به سمت شمال شرقی برود و روی زمین فرود بیاید.

هلی‌کوپتر مریخی ناسا حین انجام ششمین پرواز آزمایشی با اختلال روبرو شد و در نتیجه در فاصله ۵ متری مکان تعیین شده روی سیاره فرود آمد.

ابتدا عملیات به خوبی پیش می‌رفت، اما نبوغ ٥٤ ثانیه پس از آغاز پرواز با مشکلی روبرو شد که جریان ثبت تصاویر از دوربین ناوبری به رایانه موجود در کاوشگر را مختل کرد.

این اختلال سبب شد یک تصویر گم شود. اما از آن مهم‌تر سبب شد تمام تصاویر ناوبری بعدی با برچسب زمانی اشتباه ارائه شوند. از این نقطه به بعد هربار که الگوریتم ناوبری اصلاحاتی روی تصاویر انجام می‌داد، بر اساس اطلاعات نادرست درباره زمان ثبت عکس بود.

در نتیجه این ناهمخوانی‌ها تخمین‌های هلی‌کوپتر به طور مرتب اصلاح می‌شد. همچنین نبوغ در نقطه‌ای از پرواز ٢٠ درجه چرخید و با افزایش مصرف انرژی روبرو شد. اما در نهایت هلی‌کوپتر توانست این اختلال را پشت سر بگذارد و در نهایت در فاصله ۵ متری مکان در نظر گرفته شده، فرود بیاید.

نبوغ همراه کاوشگر استقامت در تاریخ ١٨ فوریه روی مریخ فرود آمده است.

امتیاز مطلب
برای امتیازدهی کلیک بفرمایید
[نتیجه: 0 میانگین: 0]

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا