اجتماعی

مناسب سازی 100 بوستان از 1200 بوستان تهران برای افراد کم توان

 

تیتر یک آنلاین -رئیس دبیرخانه ستاد هماهنگی و پیگیری مناسب‌سازی کشور اظهار کرد: یکی از کارهای اساسی که شورای شهر باید به آن بپردازد دسترس‌ پذیری است. دسترس‌ پذیری یکی موضوعات جدی است که در بسیاری از کشورها حل شده اما در کشور ما هنوز دچار عقب‌ماندگی است.

ابراهیم کاظمی، با بیان اینکه نقش شوراها در بحث مناسب‌سازی و فضای شهری بسیار مهم است، اظهار کرد: در برخی استان‌ها هستند افرادی که یک نفر از اعضای شورا وارد عرصه مناسب‌سازی در استان خود شده و با برنامه‌ریزی صحیحی شهردار را به خط و کارها را پیگیری کرده‌ و در چند مرحله کارها را پیش می‌برند و مناسب‌سازی در حال انجام است. به طور مثال استان یزد اولین شهر پایلوت مناسب‌سازی است و اکنون گزارش ارائه داده و حرکت جدیدی انجام می‌دهند.

وی ادامه داد: این موضوع نشان می‌دهد که اگر حتی یک نفر در شورای شهر بخواهد حرکتی انجام دهد می‌توان کارهای بزرگی انجام داد؛ چه برسد به اینکه همه اعضا که می‌خواهند در حوزه شهری ورود کنند یکی از تفکراتشان این باشد که دسترس‌پذیری باید برای آحاد جامعه اتفاق بیفتد.

مومن سرایی با بیان اینکه موضوع مناسب‌سازی ویژه معلولان نیست و ویژه تمام آحاد جامعه کم‌توان (معلولان، جانبازان، سالمندان) است، گفت: باتوجه به شرایط کشور که جامعه وارد سن سالمندی می‌شود، نیاز است وضعیت مناسب‌سازی و دسترس‌پذیری را در شهر و کشور به صورت صحیحی ایجاد کنیم. حتی افراد سالمی مانند مادران باردار و مادرانی که دارای فرزند کوچکی هستند، نیاز دارند در مقطعی، از مناسب‌سازی استفاده کنند و عدالت اجتماعی و حقوق شهروندی ایجاب می‌کند که فضای شهری به صورتی مناسب‌سازی شود که همه افراد بتوانند از این فضاها استفاده کنند.

رئیس دبیرخانه ستاد هماهنگی و پیگیری مناسب‌سازی کشور؛ یکی از کارهای اساسی که شورای شهر باید به آن بپردازد را دسترس‌پذیری عنوان کرد و افزود: دسترس‌پذیری از موضوعات جدی است که در بسیاری از کشورها حل شده اما در کشور ما دچار عقب‌ماندگی است.

وی یادآور شد: بسیاری از اوقات افراد قانون را در حوزه شهرداری‌ها دور می‌زنند. بسیاری از استان‌ها بودجه دقیق و مشخصی در حوزه مناسب‌سازی ندارند. در برخی از استان‌ها، شهردار توانسته با شورا رایزنی کند و بودجه‌ای اختصاص دهد اما برخی از استان‌ها اینطور نیستند.

مومن سرایی در بخش دیگری از این گفت‌وگو با بیان اینکه رئیس عالی شورای استان‌ها که از درون این شوراها انتخاب می‌شوند یکی از افراد اثرگذار در ستاد مناسب‌سازی کشور است که در جلسات حضور دارد و می‌تواند در جلسات ماهیانه‌ و کمیسیون‌ها موضوع مناسب‌سازی را مطرح کند، گفت: شورای عالی استان‌ها به صورت ماهیانه جلسه و همچنین کمیسیون‌های مختلفی دارند. این کمیسیون‌ها می‌تواند در شورای عالی استان‌ها اتفاقات خوبی را رقم بزنند.

رئیس دبیرخانه ستاد هماهنگی و پیگیری مناسب‌سازی کشور با بیان اینکه حوزه شهرداری و شورای شهر می‌تواند ۷۰ درصد موضوع مناسب‌سازی را در کشور برطرف کند، اظهار کرد: یکی از وظایف شهرداری‌ هم سطح‌سازی و ایجاد مسیر ویژه نابینایان در پیاده‌روها است. پیاده‌روها باید هم سطح و به گونه‌ای باشند که همه افراد بتوانند به راحتی تردد کنند. دومین موضوع پروانه ساخت برای مجموعه‌هایی است که مناسب‌سازی را رعایت نکرده‌اند و پایان کار طبق قانون نباید برای مجموعه‌هایی که مناسب‌سازی را رعایت نکردند، صادر شود.

وی بیان کرد: از سوی دیگر، در حال حاضر شهر تهران دارای ۱۲۰۰ بوستان است. اگر بوستان‌ها مورد بررسی قرار بگیرند شاید از این ۱۲۰۰ بوستان حدود ۱۰۰ بوستان مناسب‌سازی شده باشد. همچنین فروشگاه‌های شهروند که متعلق به شهرداری است، بازارهای میوه و تره‌بار، بوستان‌ها، آرامستان‌ها، پایانه‌ها و ایستگاه‌های اتوبوس و مترو به شهرداری‌ها باز می‌گردد. اگر متروها، ایستگاه‌های اتوبوس، پارک‌ها و بوستان‌ها مناسب‌سازی شده باشند شاید یک جانباز و معلول در خانه‌اش ننشیند و از فضاها استفاده کنند.

امتیاز مطلب
برای امتیازدهی کلیک بفرمایید
[نتیجه: 0 میانگین: 0]

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا