اجتماعی

جزئیات دیدار پاپ رهبر کاتولیک ‌های جهان با آیت الله سیستانی + عکس

سفر پاپ فرانسیس، رهبر کاتولیک ‌های جهان به عراق و ملاقات با آیت الله سیستانی یکی از مهم ترین رخدادهای حال حاضر کشور عراق و همچنین جهان خواهد بود. اتفاقی که می تواند هم جایگاه عراق را به عنوان یک کشور اسلامی و عربی در منطقه تقویت کند و هم می تواند توجه ‌ها را به این کشور جنگ زده و آکنده از مشکلات داخلی اجتماعی، اقتصادی و سیاسی معطوف کند. البته احتمالا دو طرف در جریان این ملاقات یک سند همکاری نیز امضا خواهند کرد!

جالب است بدانید رسانه های فرانسوی، ملاقات بین رهبر شیعیان عراق و رهبر کاتولیک های جهان را تلاشی در راستای گفتگوی بین ادیان قلمداد کرده اند! به خصوص که قرار شده است پاپ پس از ملاقات با آیت الله سیستانی به ناصریه در جنوب عراق برود تا در نزدیکی سرزمین تاریخی اور که زادگاه حضرت ابراهیم است، در نشستی با حضور بزرگان مذاهب مختلف عراق شرکت کند. بخش های دیگر سفر پاپ نیز در بغداد و اربیل و موصل و مناطق مسیحی نشین استان نینوا خواهد بود. پاپ فرانسیس البته با مقامات سیاسی عراق از جمله نخست وزیر و رئیس جمهور این کشور نیز دیدار خواهد کرد. در مجموع بر طبق آمارها در کشور عراق بیش از ۷۰۰ هزار نفر مسیحی زندگی می کنند.

یکی از اهداف اصلی پاپ فرانسیس، رهبر کاتولیک ‌های جهان از سفر به عراق توجه ویژه به مسیحیان این کشور است که به صراحت از آن صحبت به میان آمده است. مسیحیان عراق در سال ‌های اخیر به دلیل فشارهای تروریسم به شدت آسیب دیده اند و مجبور به ترک خانه و کاشانه خود شده‌اند. رهبر کاتولیک ‌های جهان امیدوار است با سفر خود به عراق به ویژه رفتن به شهر اور، زادگاه ابراهیم خلیل (ع) بتواند ضمن دادن روحیه معنوی به آنان، مسیحیان را مجاب کند که ترک وطن نکنند و همچنان به عنوان بخشی از جامعه عراق حضور خود را در این کشور حفظ کنند.

اگر پاپ فرانسیس، رهبر کاتولیک ‌های جهان در حرم علوی با مرجع شیعیان عراق ملاقات کند هم اهمیت این سفر را بیش از پیش افزایش می دهد! نجف اشرف نماد مذهبی شیعیان جهان است و بارگاه امیرالمومنین (ع) در قلب آن جای دارد و دیدار رهبر مسیحیان با مرجع شیعیان در آنجا اهمیتی مضاعف دارد. اما اگر پاپ فرانسیس، رهبر کاتولیک ‌های جهان با آیت الله العظمی سیستانی در منزل ایشان ملاقات کند نیز از اهمیت بالایی برخوردار است! آیت الله العظمی سیستانی از زمان سقوط رژیم بعث در سال ۲۰۰۳ میلادی تاکنون عموما خانه نشین هستند و به جز دو بار و گهگاهی که در اوقات خاص به زیارت بارگاه امیر المومنین (ع) می روند از خانه خارج نمی ‌شوند. منزل معظم له در مجاورت و مشرف به حرم علوی است و اکثرا زیارت خود را از منزل انجام می دهند.

حضور پاپ فرانسیس، رهبر کاتولیک ‌های جهان در منزل ایشان از جایگاه و اهمیتی نشان دارد که آیت الله العظمی سیستانی در عراق و حتی در سطح جهان تشیع از آن برخوردار است. اکثر رهبران جهان برای ملاقات با پاپ به واتیکان می روند یا اگر پاپ به جایی سفر کند، رهبران دینی و شخصیت‌ های سیاسی در محلی رسمی با او ملاقات می ‌کنند. حضور او در منزل آیت ‌الله العظمی سیستانی نشان می ‌دهد که پاپ نیز می ‌داند جایگاه ایشان تا چه اندازه مهم و برجسته است، تا آنجا که حاضر است خرق عادت کند و در منزل ایشان با معظم له ملاقات کند.

 

تاکنون سابقه نداشته است که پاپ در منزل یکی از رهبران دینی اسلامی حضور یابد، حتی اگر با رهبران اهل تسنن هم ملاقاتی داشته باشد این ملاقات اکثرا در واتیکان انجام شده است! دیدار او با آیت الله العظمی سیستانی آن هم در منزل ایشان، نشان از اهمیتی دارد که مرجعیت شیعه در سپهر دینی جهان اسلام پیدا کرده است و رهبر مسیحیان را به این باور رسانده است که دیدار با او می تواند به گسترش صلح، میانه روی، تسامح و تساهل و آشتی و مراودات مسالمت آمیز میان ادیان کمک کند.

برای همین سفر پاپ فرانسیس، رهبر کاتولیک ‌های جهان به نجف اشرف و دیدار وی با آیت الله العظمی سیستانی را باید به فال نیک گرفت و آن را فراتر از یک واقعه بین المللی و دولتی به سود بیت شیعی و جهان تشیع دانست!

رهبر کاتولیک ‌های جهان که برای دیدار با آیت‌ الله سیستانی، از مراجع شیعیان وارد شهر نجف اشرف شده است، با ورود به منزل این مرجع تقلید، دیدار خود را با وی آغاز کرد! ورود پاپ فرانسیس به دفتر آيت‌الله سيستانی در نجف اشرف:

 

امتیاز مطلب
برای امتیازدهی کلیک بفرمایید
[نتیجه: 0 میانگین: 0]

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا