فرهنگی و هنری

افزایش ۱۰۰ درصدی شرکت‌های دانش‌بنیان اصفهان تا ۳۴ برابر شدن صادرات

دستاوردهای دولت در اقتصاد دانش بنیان:

دستاوردهای دولت در اقتصاد دانش بنیان:

افزایش ۱۰۰ درصدی شرکت‌های دانش‌بنیان اصفهان تا ۳۴ برابر شدن صادرات
اصفهان- توسعه شرکت‌های دانش بنیان و درخشش آنها در ابعاد مختلف اقتصادی و فناوری از مهمترین دستاوردهای هشت سال گذشته است بطوری‌که تعداد این واحدها در شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان در این مدت ۱۰۰ درصد افزایش یافت و صادرات محصولات و خدمات آن‌ها ۳۴ برابر شد.

به گزارش خبرگزاری ، حمایت از نوآوری و شرکت‌های دانش بنیان با هدف افزایش سهم فناوری در اقتصاد کشور و بازارسازی مناسب برای آن یکی از سیاست‌های راهبردی دولت یازدهم و دوازدهم در هشت سال گذشته بود بطوریکه در زمان حاضر بیش از هزار شرکت خلاق، ۶ هزار استارتاپ و هزاران شرکت فناور در کشور فعالیت می‌کنند و پنج هزار و ۳۰۰ واحد از میان آنها بطور رسمی به‌عنوان شرکت دانش بنیان ثبت شدند درحالیکه این شاخص در ابتدای دولت یازدهم حدود ۳۰ شرکت بود.

توسعه شرکت‌های دانش بنیان و درخشش آنها در ابعاد مختلف اقتصادی و فناوری از مهمترین دستاوردهای هشت سال گذشته است بطوری‌که تعداد این واحدها در شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان در این مدت ۱۰۰ درصد افزایش یافت و صادرات محصولات و خدمات آن‌ها ۳۴ برابر شد.

دولت تدبیر و امید در هشت سال گذشته تلاش کرد تا بخش نوآوری و فناوری را مورد توجه جدی و حمایت قرار دهد و بسترهای مناسب برای توسعه اقتصاد دانش بنیان در عرصه‌های مختلف مانند پارک های علم و فناوری و مراکز رشد و نوآوری فراهم شود بطوریکه به ارتقای سطح فناوری، افزایش توان رقابتی کشور در بازار داخلی و صادرات کالاهای دانش‌بنیان، ایجاد اشتغال پایدار و اعتمادسازی نسبت به پژوهش‌های کاربردی داخلی و استفاده از توانمندی‌های فناورانه داخلی در اجرای طرح‌های کلان ملی منجر شد.

شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان با استقرار شرکت‌های دانش‌بنیان و خلاق و توسعه استارتاپ‌ها (شرکت های نوپا) در هشت سال گذشته توانست به موفقیت‌های قابل توجهی در ایجاد زیست بوم برای رونق کسب و کار شرکت های فناور و توسعه فعالیت‌های فناورانه که از اولویت‌های راهبردی دولت یازدهم و دوازدهم بود، دست پیدا کند.

شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان به‌عنوان نخستین سازمان موسس مراکز رشد و پارک‌های علم و فناوری در کشور و یکی از زیرمجموعه های وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با هدف حمایت از ایجاد و توسعه شرکت‌های دانش‌بنیان و تولید ثروت از علم راه‌اندازی شده است؛ این شهرک فعالیت اجرایی خود را از سال ۱۳۸۰ به‌طور جدی با راه‌اندازی نخستین مرکز رشد و با هدف حمایت و هدایت شرکت‌های کوچک و نوپا دانش‌بنیانی که ایده‌های نوآورانه و فناورانه داشتند، آغاز کرد و به‌عنوان حلقه‌ واسط میان دولت، صنعت و دانشگاه برای توسعه اقتصاد مبتنی بر دانش و تبدیل علم به ثروت در کشور ایفای نقش کرده است.

این شهرک دارای سه پارک علم و فناوری، هشت مرکز رشد فناوری، پنج مرکز نوآوری و شکوفایی و مرکز علم و فناوری کودکان و نوجوانان در ۵۲۰ هکتار در شمال کلانشهر اصفهان و در جوار دانشگاه صنعتی اصفهان است.

در این شهرک علمی و تحقیقاتی، ۵۸۲ شرکت دانش‌بنیان و فناور مستقر است که توانسته‌ برای بیش از هفت هزار و ۵۰۰ نیروی انسانی خلاق و نوآور اشتغال ایجاد کند؛ این کسب‌وکارها گردش مالی بیش از سه هزار و ۶۵۲ میلیارد تومانی را برای اقتصاد دانش‌بنیان به ارمغان آورده است.

افزایش ۱۰۰ درصدی شرکت‌های دانش بنیان در اصفهان

نگاهی به آمار شاخص‌های مختلف فناوری در شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان نشان می‌دهد که این مجموعه در هشت سال گذشته با رشد و پیشرفت چشمگیری در زمینه‌های مختلف مواجه بوده که گسترش شرکت‌های فناور از مهمترین آنهاست.

به گفته رییس شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان، تا پایان سال ۹۱ معادل ۲۹۷ واحد فناور در این مجموعه مستقر بود که با رشد ۱۰۰ درصدی به ۵۸۲ واحد در پایان دولت دوازدهم در سال جاری رسیده است.

جعفر قیصری در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با بیان اینکه تعداد این شرکت‌ها در سال ۹۲ به ۳۳۷ واحد، سال ۹۶ به ۵۰۷ واحد و سال ۱۴۰۰ به ۵۸۲ واحد رسید، افزود: این واحدها در زمینه‌های مختلفی مانند فناوری اطلاعات و ارتباطات، نرم‌افزار، ساخت و تولید، برق، الکترونیک، قدرت، کنترل و مخابرات، کشاورزی، آب، محیط زیست، صنایع غذایی، شیمی، صنایع نفت و گاز و پتروشیمی، مواد پیشرفته و متالورژی صنعتی، هنر، پزشکی و پیرا پزشکی، خدمات آزمایشگاهی و مهندسی، دارویی، زیست فناوری، عمران، فناوری غذایی، فولاد، نانو، اپتیک و لیزر فعالند.

وی با بیان اینکه در سال ۹۲ حدود پنج هزار و ۳۴۰ نیروی انسانی متخصص در واحدهای فناور مستقر در شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان مشغول کار بودند، خاطرنشان کرد: این تعداد در سال جاری و پایان دولت دوازدهم به هفت هزار و ۵۸۲ نفر رسیده است.

به گفته وی از بین دانش‌آموختگان شاغل در این مجموعه، حدود چهار هزار نفر دارای مدرک تحصیلی کارشناسی، ۲ هزار نفر دارای مدرک کارشناسی ارشد و ۵۰۰ نفر دارای تحصیلات دکترا هستند؛ همچنین ۴۵ درصد از شاغلان در این واحدهای فناور، بانوان تحصیلکرده هستند.

افزایش ۱۰۰ درصدی شرکت‌های دانش‌بنیان اصفهان تا ۳۴ برابر شدن صادرات

رشد ۸.۶ برابری گردش مالی شرکت های فناور اصفهان

رییس شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان به گردش مالی شرکت‌های دانش بنیان مستقر در این مرکز در دولت یازدهم و دوازدهم نیز اشاره کرد و گفت: این شاخص اقتصادی از ۴۲۵ میلیارد تومان در سال ۱۳۹۲ به سه هزار و ۶۵۲ میلیارد تومان در سال ۱۳۹۹ رسید و ۸.۶ درصد افزایش یافت.

وی با اشاره به رشد ۱۳ برابری مبلغ قراردادهای پژوهشی و فناوری شرکت‌های فناور مستقر در شهرک در هشت سال گذشته، اظهار داشت: این شاخص از ۶۳ میلیارد تومان در سال ۱۳۹۲ به ۸۱۷ میلیارد تومان در سال ۱۳۹۹ رسید.

قیصری با اشاره به اینکه این شرکت‌ها دارای محصولات و خدمات گوناگون مبتنی بر فناوری‌های جدید و برتر هستند، تصریح کرد: میزان فروش محصولات و خدمات شرکت‌های فناور شهرک از ۱۸۷ میلیارد تومان در سال ۱۳۹۲ به یکهزار و ۷۵۸ میلیارد تومان در سال ۱۳۹۹ رسید و به شکل تقریبی۱۰ برابر شد.

۳۴ برابر شدن صادرات دانش بنیان اصفهان

قیصری یکی از مهمترین دستاوردهای دولت در هشت سال گذشته را افزایش میزان صادرات محصولات و خدمات دانش بنیان اعلام کرد و گفت: با حمایت‌های صورت گرفته و با وجود مشکلاتی مانند تحریم‌های ظالمانه میزان صادرات محصولات و خدمات موسسه‌های فناور مستقر در شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان از ۱.۱ میلیون دلار در سال ۱۳۹۲ به ۳۷ میلیون دلار در سال ۱۳۹۹ افزایش یافت.

وی با بیان اینکه محصولات و خدمات دانش بنیان اصفهان سال گذشته به بیش از ۴۰ کشور از جمله کره‌جنوبی، ترکیه، امارات، عمان، قزاقستان، عراق، افغانستان، ترکمنستان، مالزی، روسیه و گرجستان صادر شد، اضافه کرد: تلاش برای ارتباط واحدهای فناور با بازارهای بین المللی از برنامه‌های اولویت دار شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان است.

قیصری به افزایش چشمگیر سرمایه‌گذاری شرکت‌های فناور خصوصی در شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان نیز اشاره کرد و افزود: در هشت سال دولت یازدهم و دوازدهم حدود ۹۰ هزار متر مربع از اراضی شهرک به آنها واگذار شد که نقش بسزایی در رشد بخش خصوصی و جایگاه آن در اقتصاد کشور و اشتغالزایی دارد.

وی با بیان اینکه شرکت‌های دانش بنیان اصفهان در دوران شیوع بیماری کرونا از اسفند ۹۸ تاکنون ظرفیت‌ها و توانمندی‌های خود را برای مقابله با بیماری کووید ۱۹ در زمینه های مختلف مانند تولید اقلام محافظتی و مواد ضد عفونی کننده به خوبی ارائه کردند، گفت: ۳۰ شرکت فناور و دانش بنیان شهرک در حال تولید محصولات مقابله با کرونا هستند.

رییس شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان تصریح کرد: از دیگر اقدام‌ها و دستاوردهای این مرکز در دولت یازدهم و دوازدهم راه‌اندازی اولین مرکز رشد تخصصی هنر در کشور با همکاری دانشگاه هنر اصفهان در سال ۱۳۹۳ به منظور استقرار کسب و کارهای مرتبط با موضوع هنر، صنایع دستی و گردشگری، راه‌اندازی پارک علم و فناوری غیاث‌الدین جمشید کاشانی با همکاری دانشگاه کاشان در شهر کاشان در سال ۱۳۹۷، افتتاح پارک علم و فناوری ابوریحان با محوریت استقرار شرکت‌ها و موسسات فناور حوزه نفت و انرژی در شهرک در سال ۱۳۹۷ و شروع عملیات اجرایی تاسیس پارک علم و فناوری تجهیزات پزشکی و سلامت توسط شهرک با مشارکت بخش خصوصی به عنوان نخستین پارک فناوری خصوصی در استان اصفهان در سال ۱۳۹۹ بوده است.

برگزاری سی و پنجمین کنفرانس جهانی پارک‌های علم و فناوری و مناطق نوآوری در سال ۲۰۱۸ میلادی برای نخستین بار در ایران با حضور ۵۵۰ نفر از ۵۰ کشور، کسب ۶ دوره جایزه برترین شرکت‌های فناور مستقر در پارک‌های علم و فناوری آسیا (ASPA Award) توسط واحدهای فناور مستقر در شهرک در سال‌های ۲۰۱۳ تا ۲۰۱۹ میلادی و تمدید قرارداد استقرار مرکز منطقه‌ای توسعه مراکز رشد و پارک‌های علم و فناوری در شهرک از طرف یونسکو برای دوره ۶ ساله دوم و بازدید دبیرکل یونسکو از مرکز در سال ۱۳۹۴ نیز دیگر اقدام‌ها و دستاوردهای این زیست بوم فناوری در اصفهان در هشت سال گذشته است.

دفتر مرکز منطقه‌ای توسعه مراکز رشد و پارک‌های علم و فناوری یونسکو (IRIS) از سال ۱۳۸۸ در شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان مستقر شده است.
شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان به عنوان محل استقرار این مرکز منطقه‌ای، با حمایت و پشتیبانی یونسکو به پیشبرد اهداف و توسعه پارک­‌های علم و فناوری در کشورهای منطقه کمک و با ظرفیت سازی لازم، زمینه توسعه و ایجاد پارک‌­های علم و فناوری را در این کشورها فراهم می‌­کند.

برگزاری هفت دوره جشنواره ملی فن‌آفرینی شیخ‌بهایی و چهار دوره المپیاد طرح کسب و کار دانشجویی در سال‌های ۱۳۹۲ تا ۱۳۹۹ و کسب هفت دوره رتبه برتر جشنواره برترین‌های فناوری نانو کشور توسط مرکز رشد واحدهای فناور شهرک در سال‌های ۱۳۹۲ تا ۱۳۹۹ نیز از جمله اقدام ها و دستاوردهای این شهرک علمی و تحقیقاتی در دولت تدبیر و امید است.

افزایش ۱۰۰ درصدی شرکت‌های دانش‌بنیان اصفهان تا ۳۴ برابر شدن صادرات

افزایش صادرات فناورانه اصفهان بسیار با اهمیت است

معاون علمی و فناوری رییس جمهوری در سفر اخیر خود به اصفهان با ابراز خشنودی از افزایش صادرات محصولات شرکت‌های فناور مستقر در شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان گفت: هفت برابر شدن صادرات این شرکت‌ها در سال ۹۹ نسبت به سال ۹۸ بسیار با اهمیت است.

سورنا ستاری افزود: صادرات محصولات و خدمات دانش‌بنیان در سال ۹۹ به ۳۷ میلیون دلار رسید که فناوران و نوآوران در این حوزه توانستند جهش هفت برابری را نسبت به سال ۹۸ برای تولید ناخالص داخلی کشور به ارمغان بیاورند.

وی با تاکید بر اینکه امروز بلوغ و بالندگی شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان را به وضوح می‌بینیم و این رشد و پیشرفت نوید بخش اتفاق‌های خوب در کشور است، افزود: خوشبختانه میزان فروش محصولات فناورانه شرکت‌های فناور مستقر در این شهرک در سال ۹۹ رشد سه برابری نسبت به ۹۷ داشته است.

ستاری با اشاره به فعالیت شرکت‌های جدید و نوپا در این شهرک، اضافه کرد: در بازدید از شرکت‌های فناور اصفهان، محصولات جدید و پیشرفته‌ای را دیدم که امید است این رشد سریع حوزه فناوری همچنان ادامه یابد و هر روز شاهد خبرهای خوب باشیم.

معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری درباره افزایش گردش مالی شرکت‌های مستقر در شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان در سال ۹۹ نسبت به ۹۷ گفت: میزان گردش مالی این شرکت‌های دانش بنیان ۲.۵ برابر رشد پیدا کرده که نشان می‌دهد در کشور اقدامات خوبی برای حمایت از آن‌ها انجام شده است.

وی خاطرنشان کرد: فعالیت فناورانه شرکت‌های دانش‌بنیان، خلاق و فناور مستقر در شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان، درآمد این شهرک را به بیش از ۴۱ میلیارد تومان افزایش داد و ۲۰۸ درصد رشد نسبت به میزان مصوب ثبت کرد.

معاون علمی و فناوری رییس جمهوری، یکم خرداد امسال به اصفهان سفر کرد و علاوه بر افتتاح چند طرح و ساختمان جدید در زمینه اقتصاد دانش بنیان از چندین شرکت فناور و دستاوردهای شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان بازدید کرد.

شکل‌گیری شرکت‌های دانش‌بنیان و فناور از دهه ۸۰ در کشورمان و از جمله در استان اصفهان کلید خورد و امروز بر اساس آخرین آمار بیش از ۹ هزار شرکت فناور و دانش بنیان در سراسر کشور فعال است که پنج هزار و ۳۰۰ واحد از میان آنها بطور رسمی به‌عنوان شرکت دانش بنیان ثبت شده‌اند.

اصفهان به‌عنوان استان پیشرو در راه‌اندازی مراکز رشد و پارک‌های علم و فناوری که نخستین زمینه‌های رسمی شکل‌گیری شرکت‌های دانش بنیان را به وجود آورد حدود ۱۰ درصد از واحدهای فناور و دانش‌بنیان کشور را در خود دارد و دومین استان کشور در این زمینه است.

بر اساس قانون حمایت از شرکت‌های دانش بنیان «شرکت یا موسسه دانش بنیان، شرکت یا موسسه ای است که به منظور هم افزایی علم و ثروت، توسعه اقتصاد دانش محور، تحقق اهداف علمی و اقتصادی (شامل گسترش و کاربرد اختراع و نوآوری) و تجاری سازی نتایج تحقیق و توسعه (شامل طراحی و تولید کالا و خدمات) در حوزه فناوری های برتر و با ارزش افزوده به ویژه در تولید نرم افزارهای مربوط تشکیل می شود».
شرکت‌های دانش بنیان به جهت ارزش افزوده بالایی که ایجاد می کنند، نقش ویژه ای در رشد کشور در زمینه‌های علمی، فناوری و نیز اقتصادی بر عهده دارند.

امتیاز مطلب
برای امتیازدهی کلیک بفرمایید
[نتیجه: 0 میانگین: 0]

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا