گفتگوویژه

آلبرت بغزیان در گفتگو با تیتر یک آنلاین: بانک مرکزی مخالف کاهش قیمت ارز است

تحلیلگر اقتصادی براین باور است: وقتی دلار آمریکا به خطر می افتد ارزش بیت کویین بالا می رود و به همان تناسب متقاضی زیاد می شود می توان گفت هر چه به انتهای استخراج بیت کویین نزدیک شود قیمت افزایش پیدا می کند و هر چه بانک های مرکزی و افراد به این متوسل شوند و آن را به عنوان یک دارایی بپذیرند و نه برای سود آوری بلکه برای نقل و انتقالات استفاده شود.

البرت بغزیان تحلیلگر مسائل اقتصادی در گفت و گو با تیتر یک آنلاین درباره وضعیت بین کوین گفت: نوسانات بیت کویین قابل پیش بینی نیست. بیت کویین زمانی افزایش پیدا کرد که نشانه هایی از نیاز به بیت کویین و یا کم شدن استخراج آن یا کاهش بیت کویین وجود ندارد. این موارد هر کدام بازیگران خود را در بیت کویین دارد و کسی نمی تواند این را پیش بینی کند. بیت کویین می تواند بحث های پولشویی را تسهیل کند. یا در مورد مساله دلار وقتی دلار آمریکا به خطر می افتد ارزش بیت کویین بالا می رود و به همان تناسب متقاضی زیاد می شود می توان گفت هر چه به انتهای استخراج بیت کویین نزدیک شود قیمت افزایش پیدا می کند و هر چه بانک های مرکزی و افراد به این متوسل شوند و آن را به عنوان یک دارایی بپذیرند و نه برای سود آوری بلکه برای نقل و انتقالات استفاده می شود.

وی در پاسخ به این سوال، بحث بیت کویین چقدر می تواند در بازار های ما تاثیر گذر باشد؟ اظهار کرد: در بازارهای ما عده ای عقیده دارند به دلیل نوسانات ارز اگر این را بخریم مناسب خواهد بود و یا بخاطر راحتی خرید و فروش آن این مساله جذاب شده بود ولی امروز با کاهش نرخ ارز بیت کویین هم به ریال کاهش پیدا کرده است و عده ای در تبدیل آن به ریال متضرر خواهند شد. از این رو بیت کویین مثل یک دارایی عمل کرده است. مثل اینکه طرف زمینی را بگیرد و با تبدیلی که بیت کویین به ریال دارد این دارایی امروز ارزانتر شده است. ممکن است عده ای این را مغتنم بشمارند و به ریال خرید کنند. من در کشور معاملاتی که بیت کویین را به ریال انجام بدهند ندیده ام و رایج شدن آن می تواند خطرناک باشد خصوصا که با عدم حمایت بانک های مرکزی هر آن ممکن است دارایی طرف سوخت شود.

بغزیان درباره کاهش قیمت ارز در بازار گفت: دلیل افزایش نرخ ارز تحریم ها و کاهش ارز وارداتی و درآمدهای ارزی بود. ممکن است برعکس این هم رخ بدهد یعنی وقتی احتمال برداشتن تحریم ها و افزایش صادرات و برگشتن پول های بلوکه شده وجود دارد این روند می تواند در جهت عکس حرکت کند و این مساله رخ می دهد. احتمالا امروز دلارهای خانگی در حال عرضه شدن هستند. اگر آمریکا بدون قید و شرط به برجام برگردد این نرخ کاهشی خواهد بود. حال تا جو بایدن رییس جمهور جدید ایالات متحده امریکا صحبت هایی داشته باشد و موضعش مشخص شود این نرخ کماکان کاهشی خواهد بود. کاهش نرخ به نفع کشور است اما ثبات ان از کاهش مهمتر است و باید قیمت ها متعادل و قابل پذیرش باشد. با نسبت امروز نمی توان گفت کالاها ارزان شده اند.

او با اشاره به نرخ واقعی قیمت ارز گفت: من در این مورد هیچ صحبتی نمی کنم تنها می توان گفت شرایط در حال کاهش دادن نرخ است. امروز فروشندگان ارز زیاد شده اند و متقاضی کم است دولت خود نرخ را روی تابلو اش کاهش داده است از این رو این موارد نشان دهنده کاهش است حال اینکه نرخ به چه عددی می رسد تصمیمی است که بانک مرکزی می گیرد. در بودجه کشور نرخ ارز تا 17500 دیده شده است. این نرخ از نرخ بودجه پایینتر نمی آید. به عقیده من بانک مرکزی موافقتی با کاهش ندارد.

بغریان در پاسخ به این سوال، این بی ثباتی به وضعیت اقتصاد کشور لطمه می زند آیا ضربات بی ثباتی سنگین تر از نرخ بالا است؟ تاکید کرد: مثل فشار خون می ماند و وقتی فشار خون بالا و پایین می شود معلوم نیست طرف باید چه قرصی بخورد. اینجا است که اثر افزایش قیمت ها را بالا می برد ولی در کاهش دست نگه می دارند چون معلوم نیست وضعیت در این حالت بماند یا خیر. چون صادر کننده می گوید حال من کالاها را با چه قیمتی صادر کنم؟ وارد کننده رسمی هم نمی داند آیا کالایی که وارد کرده باید به قیمتی پایینتر بفروشد یا خیر و این وضعیت ایجاد بلاتکلیفی می کند از این رو بانک های مرکزی معمولا با نرخ ارز بازی نمی کنند بلکه هر طور شده در محدوده ای نگه می دارند. بازار ما تا 32 تومان را تجربه کرده و امروز قیمت بسیاری از کالاها با ارز بالای سی و دو تومان محاسبه شده است. البته هنوز زمانی نگذشته تا این کاهش اثر خود را بر بخش واقعی اقتصاد نشان بدهد فعلا این کاهش روی تابلو است و در حساب و کتاب کسانی که ارز خرید و فروش می کنند دیده می شود.

امتیاز مطلب
برای امتیازدهی کلیک بفرمایید
[نتیجه: 0 میانگین: 0]

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا