اقتصادی

در 27 اسفند سال های گذشته چه بر سر اقتصاد ایران گذشت؟

مهم‌ترین سرتیترهای صفحه‌های اقتصادی مطبوعات 27 اسفند در ابتدای هر دهه در نیم قرن گذشته از این قرار بوده است:

تکرار اشتباهات محصول ندانستن‌ها است،اگر از گذشته اطلاع داشته باشیم شاید از آن درس بگیریم و مسیرهای اشتباه را تکرار و تجربه نکنیم.یکی از حوزه هایی که می تواند ماشین زمان به آن سفر کند اقتصاد است، اقتصاد ایران در نیم قرن گذشته همچون سایر حوزه های حیات اجتماعی با فراز و فرود های بسیاری روبرو شده است. اتفاقات مشابهی بر اقتصاد ایران رفته و تصمیمات متفاوتی برای آن گرفته شده است اما به نظر می رسد با نتایج یکسان روبرو هستیم.«در نیم قرن با اقتصاد ایران» اخبار مهم اقتصادی ایران و جهان را مرور می کنیم.سال اول هر دهه را به عنوان نقطه بررسی تاریخ اقتصادی قرار داده ایم.این مطلب با عنوان نیم قرن با اقتصاد ایران منتشر می شود،در طول بررسی تاریخ اقتصادی پنج دهه گذشته ممکن است به حوادث مهم و اثر گذار برخورد کنیم که این اخبار و وقایع را در 27 اسفند نیز منتشر می کنیم. روزنامه اطلاعات به دلیل سابقه 90 ساله آرشیو قوی و رویکرد صرف خبری در بازتاب وقایع پایه این بررسی قرار گرفته است.

27 اسفند 1360؛ نرخ جدید مکالمه تلفن اعلام شد

مهندس واعظی، مدیرعامل شرکت مخابرات ایران با تاکید بر شرایط اقتصادی کشور و لزوم خودکفا شدن شرکت مخابرات اظهار کرد: مسوولان این شرکت پس از 5 ماه بررسی طرحی تهیه و به تصویب مجمع عمومی شرکت مخابرات رساندند که براساس آن از اول فروردین ماه سال آینده حق مکالمه تلفنی تا یکصد شماره مانند گذشته هر واحدی 3 ریال و از صد شماره به بالا 4 ریال اخذ خواه شد. ضمنا آبونمان تلفن خودکار شهری که در گذشته 150 ریال بود به 300 ریال و آبونمان تلفن مغناطیسی که در برخی شهرها وجود داشته و کنتور ندارند از 225 ریال به 500 ریال افزایش یافت.

وی در مورد میزان حق‌المکالمه بین شهری و خارج از کشور گفت: میزان شماره‌ای که مکالمات راه دور در کنتور تلفن مشترک ثبت می‌کند بستگی به فاصله دو شهر دارد که قیمت آن نیز مانند تلفن‌های شهری تا یکصد شماره 3 ریال و بیش از آن 4 ریال خواهد بود ولی اگر مکالمات راه دور در شب و در فاصله زمانی 10 شب تا 7 صبح انجام گیرد میازن واحدهای که از کنتور ثبت می‌شود تقریبا نصف میزان روز و در نتیجه حق‌المکالمه آن نصف می‌شود و اگر مردم بتوانند تلفن‌های راه دور خود را در فاصله زمانی شب انجام دهند علاوه بر سهولت آزاد بودن خطوط از نظر اقتصادی نیز به صرفه خواهد بود.

وی جدول تعداد واحد حق‌مکالمه تلفن بین شهری را با توجه به مسافت بین دو شهر به این شرح اعلام کرد:

– تا 25 کیلومتر مسافت در هر دقیقه در روز دو واحد در شب دو واحد

– 50 تا 100 کیلومتر مسافت در هر دقیقه در روز 4 واحد در شب 3 واحد

– 100 تا 200 کیلومتر مسافت در هر دقیقه در روز 6 واحد در شب 4 واحد

– 200 تا 400 کیلومتر مسافت در هر دقیقه در روز 8 واحد در شب 4 واحد

– 400 تا 700 کیلومتر مسافت در هر دقیقه در روز 12 واحد در شب 6 واحد

– 700 تا 1000 کیلومتر مسافت در هر دقیقه در روز 16 واحد در شب 8 واحد

– 1000 کیلومتر به بالا در هر دقیقه در روز 20 واحد در شب 10 واحد

27 اسفند 1370؛ واردات 216 قلم کالای صنعتی آزاد شد

فهرست 216 قلم کالای صنعتی که واردات آنها در سال 71 نیاز به دریافت مجوز عدم ساخت از وزارت صنایع ندارد، اعلام شد.

به گزارش روابط عمومی وزارت صنایع، در اجرای ماده چهارم قانون مقررات صادرات و واردات، این وزارتخانه موافقت کلی خود را با ورود 216 قلم کالای صنعتی اعلام می‌کند و همه واردکنندگان مجاز، در طول سال 71 برای وارد کردن این اقلام نیازی به دریافت مجوز موافقت با عدم ساخت از وزارت صنایع نداشته و می‌تواند نسبت به ورود آنها اقدام کند.فهرست فرخی از کالاها عبارتند از: پودر پنیر، سفیده و زرده (خالص)، کره کاکائو، اکسیدها و هیدروکسیدهای آهن و خاک‌های رنگی که اساس آن اکسید طبیعی آهن باشد، مرکب تحریر یا نقاشی، خمیر برای قالب‌گیری و همچنین آنهایی که به صورت جور شده یا برای سرگرمی کودکان عرضه می‌شود.

سیمان‌ها و ملاط‌های نسوز و سایر ترکیبات مشابه، پلی‌اورتان به اشکال دیگر، رزین‌های اپواکسید به اشکال دیگر، پلی‌اتیلن به اشکال ابتدایی، پلی‌پروپلین به اشکال ابتدایی.الیاف اکریلیک تیپ فرش و موکت، نرخ دوخت البسه و کفش، نخ بیلر، زیپ چسبان، جیر مصنوعی یا پارچه واترپروف، پارچه شمعی، مفتول آهن یا فولاد.توری مسی و آلیاژهای مسی، میخ مفتولی، قلاب نوک تیز، ظروف آلومینیومی برای حمل گاز ازت. تیغه اره از هر نوع به استثنای تیغه اره‌دستی، ماشینی، نواری و چوب‌بری.

27 اسفند 1380؛ خط‌شمالی مترو تهران گشایش یافت

خط‌شمالی مترو تهران حد فاصل میرداماد تا دروازه دولت طی مراسمی توسط آیت‌الله هاشمی رفسنجانی رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام به بهره‌برداری رسید.

در این مراسم که خانم «امرایی» معاون نخست‌وزیر و عضو شورای دولتی چین و نیز عضو کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و چین تعدادی از نمایندگان مجلس، رئیس شورای شهر، شهردار تهران و جمعی از مدیران، متخصصان و کارشناسان امور مترو از ایران و چین حضور داشتند.

آقای هاشمی‌رفسنجانی در سخنانی ابتدا پیشینه‌ای از ساخت مترو در تهران را ارائه کرد و گفت: باید مسوولان مترو به شکل هنرمندانه‌ای این طرح ملی و تاریخی را به مردم بگویند تا برای آیندگان در تاریخ ثبت شود.

وی با اشاره به این مطلب که در اوایل کار مترو در بعد از پیروزی انقلاب با تنش‌های زیادی برای کار احداث مترو در تهران روبه‌رو بودیم، گفت: در اوایل کار احداث مترو، کسی جرات مطرح کردن ساخت آن را نداشت و این کار را نوعی کار لوکس و ظریف تلقی می‌کردند، که در این بین، توده‌ای‌ها و بخشی از نیروهای انقلابی کم‌ظرفیت خواستار توقف اجرای طرح مترو بودند.

آقای هاشمی‌رفسنجانی به همکاری و همراهی سیستم بانکی برای اعطام وام به طرح احداث مترو اشاهر کرد و گفت: در آن زمان قرار بر این شد که برای تامین اعتبارات ارزی، نفت سیاه انبار شده، صادر شود.

آغاز عملیات اجرایی پروژه کک‌سازی طرح توازن ذوب‌آهن

در مراسمی با حضور مهندس ابکاء مدیرعامل ذوب آهن، معاونان و مشاوران و مدیرعامل مجتمع صنایع قائم رضا عملیات اجرایی پروژه کک‌سازی طرح توازن ذوب‌آهن آغاز شد. موتمن، معاون اجرایی و قائم‌مقام مجری طرح‌های توسعه سبا و توازن ذوب‌آهن با اشاره به احجام پروژه کک‌سازی گفت: در این پروژه علاوه بر 900 هزار تن تولید کک، در کارگاه‌های جنبی آن سالانه 45 هزار تن قطران خام تولید خواهد شد.

مدیرعامل ذوب‌آهن اصفهان و فولاد تکنیک نیز در سخنانی اظهار گفت: اجرای پروژه کک‌سازی با هزینه‌ای بالغ بر 65 میلیون دلار و 320 میلیارد ریال در مدت به بهره‌برداری می‌رسد.

مدیرعامل مجتمع صنایع قائم رضا نیز اجرای این پروژه را بزرگ‌ترین واحد کک‌سازی کشور دانست و گفت: این پروژه در نوع خود در کشور دانست و گفت: این پروژه در نوع خود در کشور منحصر به فرد بود و نخستین پروژ‌ه‌ای بوده که پیمانکار اصلی آن ایرانی است.

طرح توازن ذوب‌آهن اصفهان به منظور افزایش تولید و موازنه تولیدات بخش‌های مختلف ذوب‌‌آهن اصفهان در رسیدن به تولید نهایی 4/3 میلیون تن تولید چدن در سال در پنج پروژه اصلی کوره بلند شمار هسه، آلگومواسیون شماره چهار، باتری کک شماره سه، نیروگاه 110 مگاواتی و تاسیسات جانبی اجرا خواهد شد.

27اسفند 1390؛سوئیفت بانک‌های ایرانی را تحریم کرد

سازمان جهانی انتقالات بین بانکی (سوئیفت) اعلام کرد: از روز شنبه 17 مارس (27 اسفند 1390) بانک‌های ایران را از دسترسی به خدمات خود محروم می‌کند. سویفت دلیل این اقدام را که با استقبال مقامات آمریکا مواجه شده، تصمیم شورای اروپا عنوان کرده است.

آن‌گونه که خبرگزاری فارس گزارش داده است، آسوشیتدپرس در این باره مدعی شد، تصمیم سویفت منجر به خواهد شد که نقل و انتقالات پولی بانک‌های ایرانی بار خارج از کشور از راه‌های رسمی تقریبا غیرممکن شود. این گزارش همچنین ادعا می‌کند: قطع خدمات سویفت برای بانک‌های ایرانی علاوه بر اینکه تاثیر بزرگی بر صنعت نفت ایران خواهد گذاشت، زندگی ایرانیان خارج از کشور که به ایران پول می‌فرستند یا برایشان پول فرستاده می‌شود، را هم تحت تاثیر قرار خواهد داد.

اتحادیه اروپا در هفته پایانی ژانویه (اوایل بهمن) اعلام کرد: در چارچوب افزایش فشارها بر ایران برای توقف فعالیت‌های هسته‌ای این کشور، تحریم‌های جدیدی را علیه ایران اعمال می‌کند که اعمال محدودیت در تبادلات مالی با بانک‌ مرکزی ایران از جمله این تحریم‌ها است. سویفت یک سازمان بلژیکی متعلق به بانک‌های بزرگ بین‌المللی است که زیرنظر بانک مرکزی اتحادیه اروپا، فدرال‌رزرو و بانک‌های مرکزی چند قدرت اقتصادی دیگر کار می‌کند و تقریبا تمام بانک‌های دنیا برای معاملات خود از خدمات این سازمان استفاده می‌کنند.

آغاز صدور کارت هوشمند بازرگانی

به گفته رئیس اتاق بازرگانی ایران، صدور و توزیع آزمایشی کارت هوشمند بازرگانی از سوی این اتاق آغاز شده و با ورود طرح به مرحله نهایی در سال 91 تمامی تجار ملزم به ثبت‌نام برای دریافت کارت هوشمند تجاری هستند.

محمد نهاوندیان با اعلام این خبر توضیح می‌دهد: کارت هوشمند بازرگانی که با مشارکت اتاق‌های بازرگانی و تعاون و سازمان توسعه تجارت طراحی شده، در مرحله اجرای آزمایشی با هماهنگی اتاق‌های بازرگانی منتخب در کشور قرار گرفته و یکی از شاخص‌های کارت هوشمند بازرگانی، قابلیت رتبه‌بندی آنها است؛ به طوری که با توجه به ثبت ویژگی‌های بازرگانان و تجار در یک سامانه هوشمند ملی، سابقه تجاری افراد امتیازبندی می‌شود.

یکی از اهداف این امتیازبندی، اولویت بخشی از صدور کارت بازرگانی برای متقاضیان است. رئیس اتاق ایران و مجری طرح کارت هوشمند بازرگانی می‌گوید: اساسا در صدور کارت بازرگانی برای افراد باید میان کسانی که سال‌ها سابقه فعالیت تجاری در کشور دارند، با کسانی که چند روزه وارد کار شده‌اند و عملا در پشت پرده، مقاصدی غیر از تجارت شفاف را دنبال می‌کنند، تفاوت قائل شد.

لغو مصوبه افزایش قیمت خودرو

به دنبال مخالفت ستاد تنظیم بازار با افزایش قیمت خودروهای داخلی، سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان قیمت‌های جدید خودروهای داخلی را از سایت رسمی اطلاع‌رسانی قیمت‌ها (سامانه www.124.ir) حذف کرد.

هفته گذشته کمیته قیمت‌گذاری خودرو با افزایش میانگین 6 تا 9 درصدی قیمت خودروهای سواری داخلی موافقت کرد. قیمت‌گذاری خودروهای تجاری و همچنین سواری‌های لوکس (با قیمت بیش از 45 میلیون تومان) نیز به هیات‌مدیره خودروسازان واگذار شد تا قیمت این محصولات را متناسب با قیمت‌ها در حاشیه بازار تعیین کنند.

اگرچه این موضوع ابراز رضایت خودروسازان را به دنبال داشت، اما چند روز پس از این اقدام، ستاد تنظیم بازار با قیمت‌های جدید مخالفت کرده و خواستار بازگشت آنها به حالت سابق شد.

طبق آنچه که اعلام شد، توافق سازمان حمایت با خودروسازان برای افزایش چند درصدی قیمت خودروها بدون موافقت ستاد تنظیم بازار صورت گرفته، در حالی که طبق مقررات ستاد تنظیم بازار، لازمه افزایش قیمت‌ها بالا رفتن کیفیت محصول است و با توجه به اینکه در کیفیت خودروی داخلی تغییری رخ نداده است، افزایش قیمت خودرو منطقی نبوده و منتفی می‌شود.

امتیاز مطلب
برای امتیازدهی کلیک بفرمایید
[نتیجه: 0 میانگین: 0]

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا