اقتصادی

قیمت کالاهای اساسی در زمستان 99 | برنج خارجی رکوردار شد + جدول

با توجه به رصد صورت گرفته می توان گفت بالاترین رشد قیمت در مدت زمان مورد بررسی به « برنج تایلندی (غیرهومالی)» اختصاص داشته بطوریکه در دوره زمانی مورد بررسی این مدل برنج رشدی 129.4 درصدی را تجربه کرده و قیمت آن از کیلویی 7 هزار و 656 تومان به 17 هزار و 562 تومان رسیده است.

Image result for قیمت کالاهای اساسی در زمستان 99 | برنج خارجی رکوردار شد + جدول

به گزارش تیتر یک آنلاین به نقل از رکنا، رشد قیمت برنج ایرانی و رسیدن این نوع برنج به محدوده 33 هزار تومان موجب شده تا بازار برنج در اختیار برنج های وارداتی قرارگیرد و قشر متوسط و ضعیف جامعه که امکان خرید برنج ایرنی را ندارند نیاز خود را از طریق برنج خارجی تامین کنند. روندی که موجب شد تا شاهد رشد بیش از 100 درصدی قیمت برنج خارجی در کشور باشیم.

ارزیابی های صورت گرفته نشان دهنده آن است که در دی ماه سال جاری نسبت به مدت مشابه سال قبل برنج پاکستانی درجه یک و برنج تایلندی (غیر از هومالی) بالاترین رشد قیمت را نسبت به مدت مشابه سال قبل داشته اند و به این طریق عنوان رکورددار رشد قیمت را از آن خود کرده اند. نکته قابل توجه دیگر در خصوص این دو نوع برنج به جابجایی آنها در جدول رکوردشکنان رشد قیمت کالای اساسی بازمی گردد. براساس گزارش منتشر شده از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت در مدت زمان مورد بررسی برنج تایلندی (غیر از هومالی) عنوان پیشتاز گرانی را از برنج پاکستانی ربود و توانست عنوان صدرنشینی رشد قیمت در بازار را به خود اختصاص دهد در آذر ماه این عنوان در اختیار برنج پاکستانی قرار داشت.

رکورد دار رشد قیمت

«برنج باسماتی پاکستانی (درجه یک) »، «برنج تایلندی (غیر از هومالی)»، «برنج طارم اعلا»، «برنج داخلی هاشمی (درجه یک)»، «شکر سفید»، «شکر سفید 900 گرمی»، «گوشت گوساله»، «گوشت گوسفندی‌(مخلوط)» و «گوشت مرغ تازه» 9 محصولی هستند که در چهار گروه مختلف روند قیمتی آنها در اولین ماه بهمن سال جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته ارزیابی شده است.

با توجه به رصد صورت گرفته می توان گفت بالاترین رشد قیمت در مدت زمان مورد بررسی به « برنج تایلندی (غیرهومالی)» اختصاص داشته بطوریکه در دوره زمانی مورد بررسی این مدل برنج رشدی 129.4 درصدی را تجربه کرده و قیمت آن از کیلویی 7 هزار و 656 تومان به 17 هزار و 562 تومان رسیده است.

قیمت کالاهای اساسی

اما کمترین رشد قیمت نیز در این دوره زمانی به گوشت گوسفندی مخلوط اختصاص داشته، بطوریکه در ابتدای زمستان سال جاری نسبت به مدت مشابه سال قبل شاهد رشد 27 درصدی گوشت گوسفندی مخلوط بوده ایم. گوشت گوسفندی مخلوط در میانه پاییز سال گذشته با قیمت هر کیلو 87هزار و 258 تومان در بازار معامله می شد که این قیمت در مدت مشابه سال جاری به 110 هزار و 786 تومان در هر کیلو رسید.

از سوی دیگر با توجه به رصد صورت گرفته می توان گفت در مدت زمان مورد بررسی به «برنج باسماتی پاکستانی (درجه یک) » نیز در دوره زمانی مورد بررسی رشدی 123.5 درصدی را تجربه کرده و قیمت آن از کیلویی 10 هزار و 916 تومان به 24 هزار و 396 تومان رسیده است.

براساس این گزارش برنج ایرانی از جمله برنج طارم و برنج هاشمی درجه یک نیز در یک سال گذشته در بازه زمانی مورد بررسی به ترتیب 47.2 و 45.3 درصد افزایش قیمت داشته اند؛ بطوریکه قیمت برنج طارم (اعلا) در دی ماه به کیلویی33 هزار و 703 تومان رسید و برنج هاشمی درجه یک نیز با قیمت 33 هزار تومان در بازار خرید و فروش شد.

قیمت هر کیلوگرم شکر سفید هم در دوره زمانی مورد بررسی رشد 68.1 درصدی را تجربه کرد و قیمت آن به کیلیویی 8 هزار و 762 تومان در آبان امسال رسید. رشد قیمت شکر سفید 900 گرمی هم در این دوره برابر با 54.5 درصدی بوده است که با این شرایط می توان گفت افزایش قیمت به شکر بسته بندی شده نیز رسیده است.

از سوی دیگر قیمت هرکیلوگرم گوشت گوساله نیز در دوره زمانی مورد بررسی رشدی 31.4 درصدی را ثبت کرد و قیمت آن در بازار به کیلیویی 97 هزار 295 تومان رسید.

قیمت هر کیلوگرم گوشت مرغ تازه نیز با 62.3 درصد افزایش قیمت از کیلویی 12 هزار و 623 تومان در آبان 98 به کیلویی 20 هزار و 490 تومان در دی 99 رسید.

امتیاز مطلب
برای امتیازدهی کلیک بفرمایید
[نتیجه: 0 میانگین: 0]

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا