اقتصادی

بزرگ‌ترین ریسک بورس در سال ۱۴۰۰ چیست؟

اگرچه خوش‌بینی‌های زیادی در رابطه با سال آینده وجود دارد اما موضوعات مبهم زیادی در سال ۱۴۰۰ وجود دارد و تا زمانی که تکلیف متغیرهای تاثیرگذار بر بازار سهام مشخص نشود نمی‌توان روند بورس را پیش‌بینی کرد. بزرگ‌ترین ریسک بورس در سال ۱۴۰۰ چیست؟

بزرگ‌ترین ریسک بورس در سال ۱۴۰۰ چیست؟

بزرگ‌ترین ریسک بورس

به گزارش تیتر یک آنلاین به نقل از تجارت‌نیوز، قیمت دلار، قیمت‌های جهانی، انتخابات ریاست جمهوری، احتمال مذاکره بین ایران و آمریکا و بازگشت اعتماد سهامدارن حقیقی عواملی هستند که می‌تواند روی روند بازار سهام سال ۱۴۰۰ تاثیر زیادی داشته باشند. همچنین از طرفی شیوع بیماری کرونا باعث افزایش قیمت کالاهای اساسی در جهان شده که از نظر کارشناسان این موضوع نیز می‌تواند از رشد شارپی دلار جلوگیری کند.

محمدمهدی عشریه، در رابطه با بازار سهام در سال ۱۴۰۰ گفت: از لحاظ بنیادین قیمت سهم‌ها به کف معقولی رسیده و به نظر می‌رسد بازار سرمایه در اکثریت سهم‌ها برای دید بلندمدت ارزش سرمایه‌گذاری دارد.

این کارشناس در رابطه با کاهش قیمت دلار گفت: با شرایط حال حاضر کشور و تورم پیش‌بینی شده برای سال آینده کاهش قیمت دلار محتمل نیست. با توجه به افزایش حجم نقدینگی و تورم انتظاری قیمت تعادلی دلار حدود ۲۰ هزار تومان است و افت کوچک قیمت دلار با افزایش قیمت‌های جهانی جبران خواهد شد.

این کارشناس در رابطه با احتمال مذاکره بین ایران و آمریکا گفت: در سال ۱۴۰۰ احتمال مذاکرات وجود دارد و اگر مذاکراتی اتفاق بیفتد اما به نظرم روی بازار سهام در کوتاه‌مدت تاثیر زیادی ندارد. بازار سهام وابسته به افزایش تولید و افزایش فروش رشد می‌کند و با توجه به نرخ‌های بهره بانکی که توسط بانک مرکزی تایین می‌شود و وضعیت فروش شرکت‌ها بازار سهام حالتی تعادلی دارد و به نظرم مذاکرات تاثیر جدی روی سودآوری شرکت‌ها داشته باشد.

اما شرکت‌های ارز محور می‌توانند از مذاکرات منتفع شوند اما عموم این شرکت‌ها به دلیل رشدهای زیادی که داشتند هنوز روند نزولی دارند و به تعادل نرسیدند و شاید مذاکرات بتواند کمک کند این شرکت‌ها زودتر به تعادل برسند. اما من در شرایط کلی مذاکرات را عامل چندان اثرگذاری برای بازار سرمایه نمی‌دانم.

عشریه در رابطه با انتخابات ۱۴۰۰ گفت: انتخابات ریسک سال ۱۴۰۰ است و تحویل دولت به گروه پیروز می‌تواند جو بازار را با تلاطم همراه کند. شرایط انتخابات می‌تواند چالش‌های زیادی برای نوسان بیشتر بازار سهام داشته باشد اما این ریسک‌ها زودگذر است و بازار سهام واکنشی مقطعی دارد.

عشریه در رابطه با نیاز‌های بازار سرمایه در سال ۱۴۰۰ گفت: بازار سرمایه به دانش زیاد، نگاه بنیادین و بلندمدت، حمایت‌‎ ارگان‌های مختلف و عدم تصمیم‌گیری‌های شبانه نیاز دارد. بازار سهام باید به درجه‌ای برسد که سرمایه‌گذار با ترس و لرز در بازار سرمایه‌گذاری نکند و این موضوع نیازمند این است که مقامات مسئول تصمیم غیرکارشناسانه اتخاذ نکنند زیرا اینگونه تصمیمات که مانند آن در سال ۱۳۹۹ کم نبود تاثیر زیادی بر سرمایه‌گذار خرد می‌گذارد.

در بازارهای مدرن اگر می‌خواهند نرخ بهره را تغییر دهند چندین ماه بررسی می‌کنند و بعد تصمیم می‌گیرند اما در بازار بورس ما تصمیمات شبانه گرفته می‌شود و مشورت نیز عملا معنا ندارد. به نظرم بزرگترین ریسک بازار سهام تصمیمات شبانه و عدم وجود قانونی مدون است.

این کارشناس عقیده دارد بازار سهام از لحاظ بنیادین ارزنده است و باید مشکلات قوانین حل شود. همچنین خوش‌بینی نسبت به بورس ۱۴۰۰ وجود دارد. هر چند که بازار دیگر رشد شارپی ندارد.

امتیاز مطلب
برای امتیازدهی کلیک بفرمایید
[نتیجه: 0 میانگین: 0]

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا