اقتصادی

اجرت طلا چیست؟ + نحوه محاسبه قیمت و اجرت طلا هنگام خرید

اجرت ساخت طلا همان سودی است که طلاساز بابت ساخت طلا دریافت می کند و به قیمت خام یک گرم طلا اضافه می شود. توجه داشته باشید مقدار اجرت ساخت طلا برای مدل طلاهای مختلف متفاوت است!

در این مطلب از تیتر یک آنلاین، توضیحاتی درباره اجرت طلا و همچنین نحوه محاسبه قیمت و اجرت طلا هنگام خرید خواهیم داشت! با ما همراه باشید. اجرت ساخت، میزان کار و زحمتی است که سازنده بر روی طلا انجام داده است و بسته به این که طلا با ماشین و قالب آماده تهیه شده باشد یا کار دست بوده باشد، متفاوت است.

طبیعی است که هر چه ظرافت، سلیقه و هنر بیشتری به کار رفته باشد، اجرت بیشتری هم دارد! مثل پیاده سازی یک اثر هنری. طلا دارای یک چرخه مشخص است: در اولین مرحله از این چرخه طراحان و سازندگان قراردارند که طلای خام را به مصنوعات ساخته تبدیل می کنند. در مرحله دوم کیفی ها و یا بنکداران قرار دارند که مصنوعات سازندگان را به مغازه داران ارائه می کنند؛ معمولا بنکداران تنوع کمی در کارهای ساخته خود دارند و به صورت تکی فروش ندارند.

مرحله بعدی مغازه داران هستند که معمولا به چند بنکدار و کیفی کار می کنند و تنوعی از محصولات را در تیراژ کم در مغازه خود جمع آوری کرده و در ویترین به نمایش برای انتخاب مشتری می گذارند. در مرحله بعدی مشتری طلا را انتخاب کرده و آن را خریداری می کند و در قبال آن یا طلای مستعمل و یا پول و اجرت طلا ی خریداری شده را به مغازه دار می دهد.

نحوه محاسبه قیمت و اجرت طلا هنگام خرید

طلافروشان با فرمول زیر قیمت نهایی طلای مورد پسند شما را حساب می کنند:

9% مالیات بر ارزش افزوده + 7% سود طلافروش + (وزن طلا × (اجرت ساخت + قیمت یک گرم طلای 18 عیار))

ممکن است طلافروشانی را ببینید که به صورت متفاوتی از این فرمول استفاده می کنند؛ مثلا اول مالیات بر ارزش افزوده را حساب می کنند و بعد سود طلافروش را، یا گاهی وزن کل طلا را آخر از همه در آن ضرب می کنند باید بگوییم جای نگرانی نیست، چون پایه و اساس تمام این فرمول ها یکسان است و فرقی به حال قیمت نهایی طلا ندارد!

قیمت طلا

عیار استاندارد طلا در ایران 18 یا همان 750 است؛ پس در تمام طلافروشی ها قیمت طلای 18 عیار محاسبه و به شما گفته می شود، و اما قیمت طلای 18 عیار چگونه محاسبه می شود؟

بله، درست است! قیمت یک گرم طلای 18 عیار از روی مظنه که قیمت یک مثقال طلای 17 عیار هست، محاسبه می شود؛ همه طلافروشان برای تبدیل مظنه به قیمت یک گرم طلای 18 عیار از عدد طلایی 4.33 استفاده می کنند، به این صورت که قیمت مظنه را از سایت اتحادیه طلا و جواهر در می آورند و تقسیم بر عدد 4.33 می کنند؛ توجه داشته باشید این قیمت، قیمتی است که هنوز به آن اجرت ساخت، سود مغازه و مالیات بر ارزش افزوده اضافه نشده است، طلا فروشان اصطلاحاً به این قیمت، قیمت خام طلا نیز می گویند. برای مثال اگر مظنه 2,150,000 باشد قیمت یک گرم طلای 18 عیار این گونه محاسبه می شود: مظنه در هر لحظه در حال تغییر است و با نوسان همراه است به خصوص در این روزهای بازار طلا! پس اگر در طی چند ساعت قیمت یک قطعه طلا تغییر کرد، تعجب نکنید! به طور حتم مظنه تغییر کرده و به دنبال آن قیمت یک گرم طلای 18 عیار نیز تغییر کرده است.

اجرت ساخت طلا

اجرت ساخت طلا همان سودی است که طلاساز بابت ساخت طلا دریافت می کند و به قیمت خام یک گرم طلا اضافه می شود، مقدار اجرت ساخت طلا برای مدل طلاهای مختلف متفاوت است و بستگی به نوع طراحی، نحوه تراشکاری و داشتن نگین و سنگ روی یک قطعه طلا دارد.

توصیه می کنیم در هنگام خرید یک قطعه طلا که چشمتان را گرفته است و قصد خرید آن را دارید، این سوال را از طلافروشان به صورت واضح بپرسید: اجرت ساخت برای هر گرم این طلا چند است؟

در این صورت طلافروش با شفافیت بیشتری قیمت طلا را برای شما محاسبه می کند البته خالی از لطف نیست که بگوییم: حواستان به فاکتور خرید طلا هم باشد! در این فاکتور باید اجرت ساخت با همان مبلغی که به شما اعلام شده است جدا از قیمت خام طلا ذکر شود.

سازندگان به چند روش اجرت ساخت طلا را تعیین می کنند و البته تمام روش ها مورد تایید اتحادیه است:

اجرت ساخت به تومان

اجرت برخی از طلاجات ساخته شده به تومان محاسبه شده و به قیمت خام طلا اضافه می شود که معمولاً از 10,000 تومان تا 30,000 هزار تومان است اما در بعضی طلاجات با مدل های خاص یا طلاجات وارداتی اجرت ساخت ممکن است به گرمی 50 یا 70 هزار تومان هم برسد.

اجرت ساخت درصدی

اجرت ساخت برخی از کارها نیز درصدی حساب می شود یعنی اگر طلافروشی به شما گفت اجرت این کار 30 درصد است یعنی 30 درصد از قیمت طلای خام را محاسبه می کند و به عنوان اجرت ساخت حساب می کند؛ بله، درست متوجه شدید اجرت های درصدی با افزایش و کاهش قیمت خام طلا، زیاد و کم می شود و اما چگونه طلافروشان اجرت های درصدی را محاسبه می کنند: فرض کنید قیمت یک گرم طلای 18 عیار 496,000 تومان است و اجرت طلایی که شما پسند کرده اید 20% قیمت طلا است؛ حال اجرت ساخت این قطعه طلا چقدر است؟

یا یک درصدگیری ساده اجرت ساخت محاسبه می شود:

99,200 = %20 × 496,000

اگر از ماشین حسابی استفاده می کنید که درصد ندارد، مثل ماشین حساب تلفن همراه خود برای محاسبه می توانید از این روش 20 درصد قیمت طلا را محاسبه کنید:

99,200= 0.2 × 496,000

امتیاز مطلب
برای امتیازدهی کلیک بفرمایید
[نتیجه: 1 میانگین: 1]

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا