گفتگو

جعفر قادری در گفتگو با تیتر یک آنلاین: مجلس چه اقداماتی برای جبران ضرر مردم در بورس انجام می دهد؟

عضو کمیسیون برنامه و بودجه درباره ورود مجلس به ضررهایی که مردم در بورس داشتند گفت: در اصلاح قوانین و حمایت از مردم است و تلاش خود را بکار گرفته و سعی بر این داشته تا بیشتر از این مردم متضرر نشوند.

جعفر قادری عضو کمیسیون برنامه و بودجه در گفت و گو با تیتر یک انلاین در پاسخ به این سوال، خیلی ها بر این باور هستند که با توجه به ریزش شاخص های بورس مردم ضرر کردند و تنها کسی که توانست سود ببرد دولت است گفت: متاسفانه یک بی تدبیری که در مجموعه دولت و بورس انجام شد. یک فضای سبزی را برای مردم ترسیم کردند و مردم را وارد بورس کردند و اطمینان دادند در بورس سرمایه ها حفظ می شود و سود قابل توجهی نصیب آنها می شود و مردم اعتماد کردند و متاسفانه در ادامه حمایت های لازم از بورس انجام نشد و نوعاً هم دولتی ها و خصولتی ها برنده این فضا شدند و متاسفانه مردم خصوصا قشرهایی که در سطوح پائین درامدی بودند و کل سرمایه خود را در قالب سها وارد بورس کردند متضرر شدند.

وی با اشاره به هدف دولت از این اقدام افزود: دولت تصور می کرد می تواند این روند را به همین شکل ادامه دهد، که متاسفانه خوب تدبیر نشد و نهایتا نتیجه این شد که بخش قابل توجهی از سرمایه های مردم در بورس از دست رفت. در صورتی که دولت می توانست با افزایش شدید تقاضا برای بورس همزمان عرضه را افزایش می داد این اتفاق رقم نمی خورد و اعتماد همچنان حفظ می شد و سودهای آنچنانی نصیب خصولتی ها و دولتی ها می شد و مردم به یکباره ارزش سهام خود را از دست نمی دادند. منطقی ترین شکل این بود که همزمان با تقاضا افزایش عرضه هم در بورس اتفاق افتد. این نمانیده مجلس درباره راهکاری که دولت باید انجام دهد برای بررون رفت از این ماجرا پاسخ داد: من فکر می کنم دولت آن بخشی که خود عرضه کرد را باید جبران کند و بخش ضررهای مردم را پوشش دهد و همینطور خصولتی هایی که به نوعی تحت کنترل دولت هستند با بازارگردانی و حفظ و حراست از سهام به گونه ای کار را پیش ببرند که بخشی از ضرر و زیان مردم جبران شود و سهامداران جز بیش از این ضرر نکنند.

قادری با اشاره به عملکرد مجلس در این باره اذعان کرد: من فکر می کنم نوعا آن طور که از دست مجلس برمی آید در اصلاح قوانین و حمایت از مردم است و تلاش خود را بکار گرفته و سعی بر این داشته تا بیشتر از این مردم متضرر نشوند ولی این که تا چه اندازه می توان کمک کرد و بیش از این امکان کمک وجود دارد یا خیر، را نمی دانم ولی در مجلس اهمیت وجود دارد که کمک شود تا مردم بیش از این متضرر نشوند ولی نوع تصمیماتی که مرتبط با بورس است به نظر می رسد تصمیمات اجرایی است که باید دولت ورود پیدا کند و کمک داشته باشد تا مشکلات حل شود.

قادری

عضو کمیسیون برنامه و بودجه درباره رد کلیات بودجه 1400 گفت: ایرادات و اشکالات جدی در لایحه دولت وجود داشت. اگرچه دوستان در کمیسیون تلفیق بخشی از این ایرادات را برطرف کردند ولی از نگاه مجلس به نظر می رسد هنوز این ایرادات و اشکالات به قوت خود باقی بود برای همین نیاز بود بخشی از ایرادات برطرف شود. این مطلب مربوط به امسال نبود. در مجلس دهم هم همین وضعیت بود. سال گذشته صحن کلیات را رد کرد منتهی تفسیر به رای آقای لاریجانی داشتند و آن را به کمیسیون تلفیق برگردانند تا مجلس این ایرادات را برطرف کند.

او درباره رد کلیات بودجه سیاسی نبود افزود: اگر سیاسی بود مجلس گذشته هم کلیات را رد میکرد. در مجلس گذشته هم این اتفاق افتاد گرچه مجلس هماهنگ و همراه دولت بود. ایرادات و اشکالات جدی در لایحه بودجه وجود داشت که مجلس آن را رد کرد والا تاکنون مجلس کاملاً به دولت کم کرده و اثبات کرده با مسائل و موضوعات با دید سیاسی نگاه نمی کند. اگر می خواست سیاسی برخورد کند تاکنون باید چند وزیر را استیضاح می کرد. با توجه به اتفاقاتی که در بورس افتاده، با اتفاقاتی که در وزارت نیرو افتاده است و غیره وضعیت قابل قبولی نیست. سرمایه گذاری های وزارت نیرو در حد قابل قبول نیست و در برخی از وزارتخانه های دیگر اگر نگاه مجلس سیاسی بود باید حداقل در این فاصله تعدادی از وزرا را استیضاح می کرد.

گفتگو: زهرا ترابی

امتیاز مطلب
برای امتیازدهی کلیک بفرمایید
[نتیجه: 0 میانگین: 0]

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا