اجتماعی

نرخ دیه در ماه های حرام در سال 1400 چقدر است؟

بر اساس نرخ اعلامی از سوی غلامحسین اسماعیلی، سخنگوی قوه قضاییه  نرخ دیه در سال 1400 معادل ۴۸۰ میلیون تومان برای ماه‌های عادی و ۶۴۰ میلیون تومان برای ماه‌های حرام خواهد بود  که به تبع آن، مردم هم باید حق بیمه بیشتری را برای بیمه‌نامه‌های شخص ثالث خود پرداخت کنند.نرخی که پیش از این از سوی بسیاری از کارشناسان و فعالان صنعت بیمه مورد انتقاد قرار گرفته بود؛ چراکه به تبع نرخ دیه، قطعا باید نرخ بیمه‌نامه‌های شخص ثالث نیز رشد کند و این نرخ نه تنها مردم، بلکه  شرکت‌های بیمه را زیر فشار قرار می دهد.محسن حاج ‌میرزا اکبر، رییس انجمن صنفی نمایندگان بیمه رازی استان تهران معتقد است؛ با توجه به اینکه بیمه‌های شخص ثالث متناسب با نرخ دیه تعیین می‌شود، باید بر اساس توان اقتصادی مردم باشد.

نرخ دیه در سال 1400 توسط قوه قضاییه چقدر اعلام شده است؟
نرخ دیه در سال 1400 توسط قوه قضاییه چقدر اعلام شده است؟

نرخ بیمه ثالث حدود 3.5ميليون تومان می‌شود
وی در این خصوص به «اعتماد» گفت: آنچه سخنگوی قوه قضاییه اعلام کرده حدود ۴۵ درصد نرخ دیه افزایش پیدا می‌کند که اگر به همین میزان ۴۵ درصد بیمه‌های شخص ثالث افزایش پیدا کند پرداخت آن از سوی مردم بسیار سخت خواهد شد و در صورتی که فردی تخفیف بیمه نداشته باشد حدودا باید ۳ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان بپردازد که اصلا رقم کمی نیست. وی افزود: ضرورت دارد در این قضیه توان پرداخت مردم نیز در نظر گرفته شود، حقوق یک کارگر را اگر مدنظر قرار دهیم اصلا متناسب با این رقم نیست و با توجه به قوانینی که اخیرا از سوی بیمه مرکزی اعمال شده که منجر به برداشتن تخفیف‌های بیمه شخص ثالث شد این رقم برای افرادی که به تازگی خودرویی را خریداری کرده‌اند و تاکنون خودرویی نداشته‌اند به شدت افزایش پیدا می‌کند.حاج میرزا اکبر تصریح کرد: پرداخت این میزان بیمه برای مردم در سال جدید بسیار سخت خواهد شد، اما از سوی دیگر اگر حق بیمه‌ها افزایش پیدا نکند شرکت‌های بیمه‌ای متضرر می‌شوند پس این قضیه مستلزم بالا رفتن حق بیمه است و زمانی که قیمت یک خودرو تا این اندازه رشد کرده اگر دیه در ارقام قبلی باقی بماند مشکل‌ساز خواهد شد .این فعال حوزه بیمه‌ای با بیان اینکه موضوع جان یک انسان در بیمه ثالث مطرح است که مسلما دارای ارزش زیادی است، خاطرنشان کرد: تنها راه‌حل در این مقطع این است که شرکت‌های بیمه بتوانند سوبسیدهایی از دولت دریافت کنند تا بتوانند حق بیمه‌های خود را کاهش دهند و دولت باید این موضوع را جبران کند و امتیازهایی را برای شرکت‌های بیمه‌ای قائل شود.

دیه چیست

یکی از مهم ترین انواع مجازات هایی که برای برخی از جرایم در قانون مجازات اسلامی در نظر گرفته شده است، دیه است. دیه در ماده ۴۴۸ قانون مجازات اسلامی مصوب سال ۱۳۹۲ تعریف شده است که بر اساس ماده مذکور: “دیه مقدر ، مال معینی است که در شرع مقدس ، به سبب جنایت غیر عمدی بر نفس ، عضو ، یا منفعت، یا جنایت عمدی در مواردی که به هر جهتی قصاص ندارد، مقرر شده است”.

با توجه به تعریفی که از دیه ارائه شد، می‌توان گفت در صورتی که جرایم غیر عمدی سبب آسیب به جان، اعضای بدن (جرح) و منافع دیگری صورت گرفته باشد، به حکم شرع میزانی دیه تعیین می‌شود که مجرم باید به شخص بزه دیده و یا ورثه او بپردازد.

علاوه بر این ، در شرایطی که جرم ، از نوع عمدی بوده باشد ولی به دلایلی نتوان مرتکب را قصاص نمود، می‌توان دیه تعیین و پرداخت کرد . یا اینکه گاهی ممکن است حکم قصاص برای جرمی صادر شده باشد، اما خود بزه‌دیده و یا اولیای دم وی، به دریافت دیه به جای قصاص راضی شوند و به اصطلاح دیه بگیرند که در ادامه این مقاله به بررسی جدول قیمت دیه برای سال ۹۹ خواهیم پرداخت.

نحوه تعیین میزان و نرخ دیه

در قسمت قبل به تعریف مختصری از دیه به عنوان یکی از مجازات های پیش بینی شده در قانون مجازات اسلامی پرداخته شد؛ با این حال نکته مهمی که در ارتباط با دیه وجود دارد ، نرخ و مبلغی از دیه است که برای مجرم تعیین شده و وی محکوم به پرداخت آن می باشد .

بررسی این موضوع یعنی نرخ و میزان دیه کامل انسان ، از آن جهت مهم و ضروری است که مبلغ و نرخ دیه در هر سال با سال قبل تفاوت دارد ؛ چرا که تورم موجود در کشور نیز اقتضا می‌کند همه ساله نرخ دیه مشخصی تعیین شود که تنها برای همان سال قابل اعمال است و دیه سال ۱۴۰۰ نیز از این قضیه مستثنی نیست.

در همین راستا، نرخ قیمت دیه کامل انسان در هر سال طبق نظر کارشناسان و با توجه به درصد تورمی که از سوی بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران اعلام می شود ، تعیین شده و در اختیار رئیس قوه قضاییه قرار می گیرد که رئیس قوه قضاییه نیز آن را به اطلاع عموم می‌رساند.

قیمت دیه کامله در ماه‌های غیر حرام از ابتدای سال ۱۴۰۰

(بخشنامه شماره ۹۰۰۰/۱۶۵۲۳۷/۱۰۰ مورخ ۹۹/۱۲/۲۷ رییس قوه قضاییه)

بخشنامه به واحدهای قضایی و دادسراهای سراسر کشور

در اجرای ماده ۵۴۹ قانون مجازات اسلامی، مصوب ۱۳۹۲ و با توجه به بررسی‌های بعمل آمده قیمت دیه کامله در ماه‌های غیرحرام از ابتدای سال ۱۴۰۰، مبلغ چهار میلیارد و هشتصد میلیون ریال تعیین می‌گردد. لذا برای سال ۱۴۰۰ نرخ دیه قتل عمدی یا غیرعمدی مسلمان ۴۸۰ میلیون تومان شد.

با افزودن ثلث مبلغ اعلام شده به دیه در ماه های عادی، مبلغ دیه در ماه های حرام سال 1400 که برابر 640 میلیون تومان است به دست می آید. ماه‌های حرام و معادل شمسی آن ها در سال 1400 شامل موارد زیر است:

  • محرم (19 مرداد الی 16 شهریور)

  • ذی القعده (22 خرداد الی 20 تیر)

  • ذی الحجه (21 تیر الی 18 مرداد)

  • رجب (14 بهمن الی 12 اسفند)

محاسبه درصدی دیه

همانطور که می دانید، دیه برخی از اعضای بدن به صورت درصدی از دیه کامل محاسبه می‌شود. در ادامه چند مورد را برایتان محاسبه کرده ایم.

  • نیم درصد دیه سال هزار و چهارصد: 2 میلیون و 400 هزار تومان
  • یک درصد دیه 1400: 4 میلیون و 800 هزار تومان
  • دو درصد دیه: 9 میلیون و 600 هزار تومان
  • 5 درصد دیه: 24 میلیون تومان
  • ده درصد دیه: 48 میلیون تومان
  • 50 درصد دیه سال: 240 میلیون تومان

جدول دیه اعضای بدن در سال 1400

نام عضو مقدار دیه
دیه اعضای جفتی مانند چشم , گوش , دست , پا هر یک 50 درصد و هر دو عضو 100 درصد
شکستگی استخوان یک پنچم دیه عضو
خرد شدگی استخوان یک سوم دیه عضو
شکستگی دنده محیط بر قلب حدود 11 میلیون 963 هزار تومان
شکستگی سایر دنده ها حدود 4 میلیون و 785 هزار تومان
شکستگی بینی حدود 47 میلیون و 850 هزار تومان
دیه بخیه به نظریه پزشک قانونی بستگی دارد

 

امتیاز مطلب
برای امتیازدهی کلیک بفرمایید
[نتیجه: 1 میانگین: 5]

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا