اجتماعیویژه

طرح مجلس برای معافیت مشمولان مازاد بر نیاز

تیتر یک آنلاین – ۲۹ نماینده مجلس شورای اسلامی طرحی با عنوان طرح الحاق یک ماده به قانون خدمت وظیفه عمومی تقدیم هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی کرده اند که بر اساس آن امکان معافیت مشمولان مازاد بر نیاز خدمت وظیفه عمومی فراهم می‌شود.
متن کامل طرح الحاق یک ماده به قانون خدمت وظیفه عمومی به شرح زیر است:

مقدمه (دلایل توجیهی معافیت مشمولان مازاد بر نیاز):

برای اولین بار پس از انقلاب اسلامی موضوع معافیت و یا احتساب دوران اشتغال در آموزش و پرورش به عنوان دوران خدمت وظیفه در «لایحه قانونی معافیت فارغ التحصیلان مراکز تربیت معلم از خدمت زیر پرچم» مصوب شورای عالی انقلاب در سال ۱۳۵۸ قید شد. این لایحه به این بیان پرداخت که فارغ التحصیلان مراکز تربیت معلم با تعهد به انجام خدمت ۵ ساله در وزارت آموزش و پرورش پس از این دوران ۵ ساله از خدمت سربازی معاف خواهند بود. در ماده ۷ قانون خدمت وظیفه عمومی مصوب ۱۳۶۳ نیز ضمن تأکید بر بقای حکم لایحه مصوب شورای انقلاب، مقرر شد مشمولین پس از طی دوره آموزش مقدماتی نظامی بقیه خدمت مقرر در آن قانون را در آموزش و پرورش انجام دهند. در تبصره‌ای که در سال ۱۳۹۰ نیز به این قانون افزوده شد بر طی کردن دوران آموزش رزم مقدماتی در مراکز آموزشی نظامی تأکید شد. این موارد قانونی با توجه به قصدی که این طرح دنبال میکند واجد نقایص مهمی است از جمله:
۱. تنها نسبت به جذب فارغ التحصیلان اشاره می‌کند و نسبت به طریق دیگر جذب معلم یعنی ماده ۲۸ اساسنامه دانشگاه فرهنگیان و جذب خارج از روال دانشگاه ساکت است. البته جذب از طریق دانشگاه فنی شهید رجایی نیز در صورت نیاز نسبت به جذب طلاب هم باید در نظر گرفته شود.
۲. مخاطبان مصوبات گذشته عموم فارغ التحصیلان بوده؛ یعنی گذشته از اینکه شامل غیر فارغ التحصیلان دانشگاه فرهنگیان یا شهید رجایی نمی شده بلکه صرفا برای روحانیون نبوده؛ فلذا به هیچ وجه ساز و کار ورود نهادهای حوزوی تصمیم گیر از جمله مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه در آنها پیش بینی نشده است.
٣. در هیچ یک از قوانین مذکور اشاره‌ای به ضوابط و شرایط جذب اینگونه معلمان نشده است. به نظر می‌رسد اصلاحات گفته شده بر اساس وجود حداقل سه حکم در سالهای ۱۳۵۸، ۱۳۶۳ و ۱۳۹۰ باید با بیان حکمی شفاف و در عین حال جامع افراد خویش در قانون وظیفه قید شود.


عنوان طرح: طرح الحاق یک ماده به قانون خدمت وظیفه عمومی

ماده واحده – یک ماده به عنوان ماده ۳۲ مکرر به قانون خدمت وظیفه عمومی مصوب ۱۳۶۳/۷/۲۹ به شرح زیر الحاق می‌شود:
ماده ۳۲ مکرر – تمامی پذیرفته شدگان دارای تحصیلات رسمی حوزوی که خدمت سربازی خود را انجام نداده‌اند و به هر نحو طبق ضوابط مربوط، توسط وزارت آموزش و پروش در مشاغل آموزشی و تربیتی جذب می‌شوند پس از ۵ سال سابقه، مشروط به گذراندن دوره آموزش رزم مقدماتی مطابق ضوابط ستاد کل نیروهای مسلح، خدمت ۵ ساله آنها، در حکم گذراندن دوره ضرورت می‌باشد. دولت موظف است همه ساله اعتبارات لازم را برای آموزشهای فوق در اختیار سپاه پاسداران انقلاب اسلامی قرار دهد.
تبصره ۱- وزارت آموزش و پرورش مکلف است چنانچه مشمولان این قانون از انجام خدمت مورد تعهد امتناع نمایند و یا در طی مدت تعهد به هر علت از خدمت در وزارت آموزش و پرورش بر کنار شوند، آنان را بلافاصله جهت رسیدگی به وضع مشمولیت به ستاد کل نیروهای مسلح معرفی نمایند. مخارج انجام شده برای افراد مذکور توسط وزارت آموزش و پرورش أخذ و به خزانه داری کل کشور واریز می‌شود.
تبصره ۲- حقوق و مزایای دو سال اول خدمت این افراد، بر اساس ضوابط دفتر حفاظت اطلاعات فرماندهی معظم کل قوا، ستاد کل نیروهای مسلح و مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه، توسط وزارت آموزش و پرورش پرداخت می‌گردد.
تبصره ۳- سایر شرایط مربوط به جذب روحانیون موضوع این ماده بر اساس ضوابط و شرایطی است که با همکاری وزرات آموزش و پرورش و مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه و با رعایت مجوزهای ستاد کل نیروهای مسلح ظرف مدت ۶ ماه تهیه و به تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی می‌رسد.
لذا طرح ذیل تقدیم می‌شود:عنوان طرح: طرح الحاق یک ماده به قانون خدمت وظیفه عمومیماده واحده – یک ماده به عنوان ماده ۳۲ مکرر به قانون خدمت وظیفه عمومی مصوب ۱۳۶۳/۷/۲۹ به شرح زیر الحاق می‌شود:ماده ۳۲ مکرر – تمامی پذیرفته شدگان دارای تحصیلات رسمی حوزوی که خدمت سربازی خود را انجام نداده‌اند و به هر نحو طبق ضوابط مربوط، توسط وزارت آموزش و پروش در مشاغل آموزشی و تربیتی جذب می‌شوند پس از ۵ سال سابقه، مشروط به گذراندن دوره آموزش رزم مقدماتی مطابق ضوابط ستاد کل نیروهای مسلح، خدمت ۵ ساله آنها، در حکم گذراندن دوره ضرورت می‌باشد. دولت موظف است همه ساله اعتبارات لازم را برای آموزشهای فوق در اختیار سپاه پاسداران انقلاب اسلامی قرار دهد.تبصره ۱- وزارت آموزش و پرورش مکلف است چنانچه مشمولان این قانون از انجام خدمت مورد تعهد امتناع نمایند و یا در طی مدت تعهد به هر علت از خدمت در وزارت آموزش و پرورش بر کنار شوند، آنان را بلافاصله جهت رسیدگی به وضع مشمولیت به ستاد کل نیروهای مسلح معرفی نمایند. مخارج انجام شده برای افراد مذکور توسط وزارت آموزش و پرورش أخذ و به خزانه داری کل کشور واریز می‌شود.تبصره ۲- حقوق و مزایای دو سال اول خدمت این افراد، بر اساس ضوابط دفتر حفاظت اطلاعات فرماندهی معظم کل قوا، ستاد کل نیروهای مسلح و مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه، توسط وزارت آموزش و پرورش پرداخت می‌گردد.تبصره ۳- سایر شرایط مربوط به جذب روحانیون موضوع این ماده بر اساس ضوابط و شرایطی است که با همکاری وزرات آموزش و پرورش و مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه و با رعایت مجوزهای ستاد کل نیروهای مسلح ظرف مدت ۶ ماه تهیه و به تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی می‌رسد.تبصره ۴- علاوه بر دانش آموختگان حوزوی، وضعیت طلاب شاغل در سمت‌های آموزشی و تربیتی که با استفاده از معافیت تحصیلی به استخدام در آمده‌اند از لحاظ انجام خدمت وظیفه عمومی و مدت تعهد خدمت، مشمول این ماده می‌باشند و سوابق آموزشی و تربیتی ایشان آنان جزء مدت تعهد محسوب می‌گردد.

امتیاز مطلب
برای امتیازدهی کلیک بفرمایید
[نتیجه: 11 میانگین: 4.7]

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا