اقتصادی

طریقه دریافت شناسه یا کد مالیاتی برای دریافت دستگاه پوز یا پایانه فروشگاهی

حتما این روزها از بسیاری دوستان، آشنایان و کسبه محل در خصوص کارتخوان و اخذ مالیات چیزهائی شنیده اید. راستی موضوع چیست ؟ هر کس کارتخوان دارد باید مالیات بدهد ؟ از هر تراکنش دستگاه پوز مالیات کسر می شود ؟ در این نوشتار به این موضوعات می پردازیم.

سامانه ثبت مشخصات پایانه فروشگاهی و حافظه مالیاتی در راستای آئین نامه تبصره (۲) ماده (۱۶۹) قانون مالیات های مستقیم و بند(ی) تبصره (۶) قانون بودجه سال ۱۳۹۸ ایجاد گردیده است. مودیان مشمول این قوانین مکلفند، اطلاعات پایانه فروشگاهی و حافظه مالیاتی خود را در موعد قانونی مقرر، در این سامانه ثبت نمایند. مودیانی که ثبت اطلاعات را تمکیل نموده و شناسه یکتای حافظه مالیاتی خود را دریافت نمایند، از تسهیلات و مشوق های مالی تعیین شده در قوانین بهره مند خواهند شد.

بند “ی” تبصره ۶ قانون بودجه ۹۸
کلیه صاحبان حرف و مشاغل پزشکی، پیراپزشکی، داروسازی و دامپزشکی که مجوز فعالیت آنها توسط وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، سازمان نظام پزشکی ایران و یا سازمان نظام دامپزشکی و سازمان دامپزشکی ایران صادر می شود، مکلفند در چهارچوب آیین نامه تبصره ۲ ماده ۱۶۹قانون مالیاتهای مستقیم مصوب ۱۳۶۶/۱۲/۴ و اصلاحات و الحاقات بعدی آن از ابتدای سال ۱۳۹۸از پایانه فروشگاهی استفاده کنند.

نحوه دریافت شناسه مالیاتی

نحوه دریافت شناسه مالیاتی

حتما این روزها از بسیاری دوستان، آشنایان و کسبه محل در خصوص کارتخوان و اخذ مالیات چیزهائی شنیده اید. راستی موضوع چیست ؟ هر کس کارتخوان دارد باید مالیات بدهد ؟ از هر تراکنش دستگاه پوز مالیات کسر می شود ؟ در این نوشتار به این موضوعات می پردازیم.

داستان از کجا شروع شد ؟ در راستای ماده 67 قانون برنامه 5 ساله ششم توسعه اقتصادی کشور “قانون پایانه های فروشگاهی و سامانه مودیان” در تاریخ 21 مهرماه سال 1398 تصویب و در تاریخ 13 آبان ماه سال 1398 از دولت به وزارت امور اقتصادی ودارائی و همچنین سازمان امور مالیاتی ابلاغ شد، تا کشور هزاره جدید (1400) را با نظام مالیاتی شفاف و هوشمند آغاز نماید. این قانون، حاوی 29 ماده و 28 تبصره است و وظایف شرکت های معتمد ارائه دهنده خدمات مالیاتی، شرایط، الزامات، تعاریف، جرایم، بخشودگی ها، معافیت ها و روش اجرای نوین اخذ مالیات از فروشندگان کالا و خدمات که از طریق دستگاه کارتخوان و یا درگاه پرداخت اینترنتی تراکنش خرید انجام می دهند را مشخص کرده است.

در راستای اجرای قانون مذکور سازمان امور مالیاتی و بانک مرکزی توافقاتی کرده اند بدین صورت که برای دریافت درگاه پرداخت اینترنتی و یا دستگاه کارتخوان (POS)  اشخاص (حقیقی یا حقوقی) می بایست در سامانه مودیان ثبت نام کنند و شناسه یکتای مالیاتی دریافت نمایند.

پس شناسه مالیاتی، عامل ارتباطی اطلاعات بانکی یک کسب و کار با اطلاعات مالیاتی آن کسب و کار می باشد. دلیل وجود شناسه یکتا مالیاتی شفافیت مالی، جلوگیری از فرار مالیاتی و جلوگیری از پولشوئی می باشد. با این تعاریف متوجه می شویم کلیه مشاغل ملزم به دریافت شناسه مالیاتی می باشند و اگر کسب و کاری از راه درست و قانونی کسب درآمد می کند نباید نگران باشد.

نحوه دریافت شناسه مالیاتی برای درگاه پرداخت یا دستگاه پوز

برای دریافت شناسه مالیاتی به سایت سازمان امور مالیاتی کشور مراجعه کرده و مطابق روال زیر اقدام کنید :

– پیش ثبت نام الکترونیک

نقطه شروع فرایند ثبت نام الکترونیک مرحله پیش ثبت نام می باشد. در این مرحله اطلاعات پایه ای از شما دریافت می شود. در ادامه پس از تکمیل اطلاعات درخواستی و فشردن کلید تایید نهایی وارد مرحله بعدی خواهید شد. چنانچه تا هفت روز اطلاعات خود را تایید ننمایید پرونده ایجاد شده به صورت خودکار حذف خواهد شد.

– صحت سنجی اطلاعات

در این مرحله بخشی از اطلاعات ثبت شده شما در مرحله پیش ثبت نام از منابع مختلف سازمانی استعلام و بررسی شده و صحت آن مورد آزمون قرار خواهد گرفت. چنانچه به هر دلیل در اطلاعات مغایرتی یافت شود، موضوع با پیامک به شما اطلاعات داده شده و شما مجدد باید وارد سامانه پیش ثبت شده و مرحله یک را تکرار نمایید.

—  تولید و ارسال اطلاعات کاربری

چنانچه اطلاعات اولیه پیش ثبت نام شما مورد تایید سازمان قرار گیرد در کمتر از یک دقیقه برای شما یک نام کاربری و کلمه عبور ایجاد خواهد شد. این اطلاعات به صورت پیامک روی شماره تلفن همراه ثبتی شما ارسال خواهد شد. باید دقت داشت اطلاعات نام کاربری و کلمه عبور محرمانه بوده و مسئولیت سوء استفاده از آن برعهده شما خواهد بود.

– ثبت نام الکترونیک

پس از دریافت اطلاعات کاربری شما باید وارد سامانه ثبت نام شوید. پس از ورود باید اطلاعات تکمیلی در خصوص بنگاه اقتصادی خود را در فرم های این سامانه تکمیل نمایید، این اطلاعات شامل اطلاعات شعب، انبار، نمایندگی ها، مجوزها، اعضاء و فعالیت ها می باشد. همچنین در این مرحله می توانید اطلاعات پایه که در مرحله پیش ثبت نام ثبت کرده اید ویرایش نمایید. در نهایت پس از تکمیل همه اطلاعات خواسته شده کلید تایید نهایی را فشار دهید.

– راستی آزمائی

در این مرحله کلیه اطلاعات وارد شده در مراحل پیش ثبت نام و ثبت نام توسط سازمان امور مالیاتی بررسی می شود. در صورت صحت سنجی این اطلاعات وارد محله نهائی خواهید شد.

– مرحله نهائی

شما در این مرحله می توانید پس از ورود به سیستم بوسیله نام کاربری و کلمه عبور از تمامی خدمات الکترونیک سازمان امور مالیاتی استفاده نمائید. در این مرحله است که شناسه یکتای مالیاتی شما برای دریافت درگاه پرداخت اینترنتی آماده شده است.

برای دریافت شناسه مالیاتی می توانید بر روی عکس زیر کلیک نمائید.

جهت ثبت نام شناسه مالیاتی کلیک کنید

امتیاز مطلب
برای امتیازدهی کلیک بفرمایید
[نتیجه: 1 میانگین: 5]

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا