اقتصادی

ماده 190 قانون مالیات های مستقیم چیست؟ + جرایم مالیاتی چند نوع است؟

موضوع ماده 190 ، علی الحساب پرداختی بابت مالیات عملکرد هرسال مالی قبل از سر رسید مقرر در این قانون برای پرداخت مالیات ‌عملکرد موجب تعلق جایزه‌ای معادل یک درصد (1%) مبلغ ‌پرداختی به ازای هر ماه تا سر رسید مقرر خواهد بود که از مالیات‌ متعلق همان عملکرد کسر خواهد شد. پرداخت مالیات پس از آن‌ موعد موجب تعلق جریمه‌ای معادل 5/2% مالیات به ازای هر ماه ‌خواهد بود.

موضوع ماده 190
موضوع ماده 190

موضوع ماده 190

مبدأ احتساب جریمه در مورد مودیانی که مکلف به تسلیم ‌اظهارنامة مالیاتی هستند نسبت به مبلغ مندرج در اظهارنامه از تاریخ‌ انقضای مهلت تسلیم آن و نسبت به مابه ‌الاختلاف از تاریخ مطالبه و در مورد مودیانی که از تسلیم اظهارنامه خودداری نموده یا اصولا مکلف به تسلیم اظهارنامه نیستند، تاریخ انقضای مهلت تسلیم ‌اظهارنامه یا سررسید پرداخت مالیات حسب مورد می‌باشد.

تبصره 1 ـ مودیانی که به تکالیف قانونی خود راجع به تسلیم ‌به موقع اظهارنامه یا ترازنامه و حساب سود و زیان و پرداخت یا ترتیب دادن پرداخت مالیات طبق اظهارنامه یا ترازنامه و حساب‌ سود و زیان و حسب مورد ارائة به موقع دفاتر و اسناد و مدارک خود اقدام نموده‌اند در موارد مذکور در مادة (239) این قانون‌، هر گاه برگ ‌تشخیص مالیاتی صادره را قبول یا با ادارة امور مالیاتی توافق نمایند و نسبت به پرداخت مالیات متعلقه یا ترتیب دادن پرداخت آن اقدام‌ کنند از هشتاد درصد (80%) جرایم مقرر در این قانون معاف خواهند بود. همچنین، در صورتی که این گونه مودیان ظرف یک ماه از تاریخ ‌ابلاغ برگ قطعی مالیات نسبت به پرداخت یا ترتیب دادن پرداخت‌ آن اقدام نمایند از چهل درصد (40%) جرایم متعلقه مقرر در این قانون معاف ‌خواهند بود.

تبصره 2 ـ چنانچه فاصلة تاریخ وصول اعتراض مودی نسبت ‌به برگ تشخیص مالیات تا تاریخ قطعی شدن مالیات از یک سال‌تجاوز نماید، جریمه دو و نیم درصد (5/2%) در ماه موضوع این‌ ماده نسبت به مدت زمان بیش از یک سال مذکور تا تاریخ ابلاغ برگ ‌قطعی مالیات قابل مطالبه از مودی نخواهد بود. سازمان امورمالیاتی کشور مکلف است ترتیباتی اتخاذ نماید که رسیدگی و قطعیت یافتن مالیات مودیان حداکثر تا یک سال پس از تاریخ تسلیم اعتراض آنان صورت پذیرد.

بخشنامه شماره:24/93/230

مبداء احتساب جریمه موضوع ماده 190 قانون مالیاتهای مستقیم در مورد درآمدهای کتمان شده (مالیات متمم)
باتوجه به ابهامات مطرح شده درخصوص مبداء محاسبه جریمه موضوع ماده 190 قانون مالیاتهای مستقیم نسبت به مالیات درآمدهای کتمان شده، بدینوسیله به اطلاع می رساند:
با توجه به قسمت اخیر ماده 190 قانون مالیاتهای مستقیم، مبدأ احتساب جریمه در مورد مودیانی که مکلف به تسلیم اظهارنامة مالیاتی هستند نسبت به مبلغ مندرج در اظهارنامه از تاریخانقضای مهلت تسلیم آن و نسبت به مابه الاختلاف از تاریخ مطالبه و در مورد مودیانی که از تسلیم اظهارنامه خودداری نموده یا اصولا مکلف به تسلیم اظهارنامه نیستند، تاریخ انقضای مهلت تسلیم اظهارنامه یا سررسید پرداخت مالیات حسب مورد میباشد.
بنابراین با عنایت به مراتب فوق،در صورتی که مودی در موعد مقرر نسبت به تسلیم اظهارنامه مطابق مقررات اقدام نموده باشد، مبداء محاسبه جریمه مذکور از تاریخ مطالبه مالیات یعنی از تاریخ ابلاغ برگ تشخیص مالیات متمم می باشد،همچنین در صورتی که مودی در موعد مقرر نسبت به تسلیم اظهارنامه مطابق مقررات اقدام ننموده باشد،مبداء محاسبه جریمه مذکور از تاریخ انقضای مهلت تسلیم اظهارنامه خواهد بود.

جرایم مالیاتی موضوع ماده 190

این قانون نکاتی قابل تامل رابیان میدارد: ۱. با توجه به اینکه مالیات از حقوق پرداختی یا تخصیصی حقوق بگیران کم میشود و وظیفه پرداخت کنندگان صرفا کسر و ارسال آن به حوزه مالیاتی است بنابراین تعلق جایزه خوش حسابی موضوع ماده ۱۹۰ به پرداخت کنندگان حقوق منتفی خواهد بود و ۴ درصد جایزه مالیات دیگران در این مورد حساب نخواهد شد.

همچنین در این مورد جریمه ۲.۵ درصدی موضوع این ماده نیز شامل حال این مهم نخواهد شد چرا که صراحتا در ماده ۱۹۷ و ۱۹۹ بیان میشود.

ولی سوال اینجاست که منبع جریمه برای محاسبه مالیاتهای کتمان شده چه خواهد بود؟

این سوال در آخرین قسمت ماده ۱۹۰قانون مالیاتهای مستقیم بیان شده است:
۱. مودیانی که مکلف به تسلیم اظهارنامه هستند: جریمه آنها نسبت به مبلغ مندرج در اظهارنامه و از تاریخ اتمام مهلت تسلیم آن ماهانه۲و نیم درصد

۲. نسبت به مابه الاختلاف آن : از تاریخ مطالبه

۳. کسانی که مکلف به ارائه اظهارنامه نیستند و یا از ارائه اظهارنامه خودداری نموده اند: از تاریخ انقضای مهلت تسلیم اظهارنامه یا سررسید پرداخت مالیات

سازمان امور مالیاتی

بیشتر بخوانید:

ماده ۲۱۹ مالیات مستقیم

ماده ۲۳۷ مالیات مستقیم

ماده ۲۷۲ مالیات مستقیم

ماده ۲۵۱ مالیات مستقیم

ماده ۱۶۹ مالیات مستقیم

ماده ۲۴۴ مالیات مستقیم

ماده ۱۰۰ مالیات مستقیم

ماده ۱۸۶مالیات مستقیم

امتیاز مطلب
برای امتیازدهی کلیک بفرمایید
[نتیجه: 0 میانگین: 0]

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا