اقتصادی

چگونگی ثبت مشخصات پایانه فروشگاهی و حافظه مالیاتی + ویدئو

سامانه ثبت مشخصات پایانه فروشگاهی و حافظه مالیاتی در راستای آئین نامه تبصره (۲) ماده (۱۶۹) قانون مالیات های مستقیم و بند(ی) تبصره (۶) قانون بودجه سال ۱۳۹۸ ایجاد گردیده است. مودیان مشمول این قوانین مکلفند، اطلاعات پایانه فروشگاهی و حافظه مالیاتی خود را در موعد قانونی مقرر، در این سامانه ثبت نمایند. مودیانی که ثبت اطلاعات را تمکیل نموده و شناسه یکتای حافظه مالیاتی خود را دریافت نمایند، از تسهیلات و مشوق های مالی تعیین شده در قوانین بهره مند خواهند شد.

Image result for نحوه ثبت مشخصات صندوق فروش و حافظه مالیاتی

بند “ی” تبصره ۶ قانون بودجه ۹۸
کلیه صاحبان حرف و مشاغل پزشکی، پیراپزشکی، داروسازی و دامپزشکی که مجوز فعالیت آنها توسط وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، سازمان نظام پزشکی ایران و یا سازمان نظام دامپزشکی و سازمان دامپزشکی ایران صادر می شود، مکلفند در چهارچوب آیین نامه تبصره ۲ ماده ۱۶۹قانون مالیاتهای مستقیم مصوب ۱۳۶۶/۱۲/۴ و اصلاحات و الحاقات بعدی آن از ابتدای سال ۱۳۹۸از پایانه فروشگاهی استفاده کنند.
فراخوان صاحبان محترم حرف و مشاغل مشمول نصب، راه اندازي و استفاده از سامانه صندوق فروش

نحوه ثبت مشخصات صندوق فروش و حافظه مالیاتی

سامانه ثبت مشخصات پایانه فروشگاهی و حافظه مالیاتی در راستای آئین نامه تبصره (2) ماده (169) قانون مالیات های مستقیم و بند(ی) تبصره (6) قانون بودجه سال 1398 ایجاد گردیده است. مودیان مشمول این قوانین مکلفند، اطلاعات پایانه فروشگاهی و حافظه مالیاتی خود را در موعد قانونی مقرر، در این سامانه ثبت نمایند. مودیانی که ثبت اطلاعات را تمکیل نموده و شناسه یکتای حافظه مالیاتی خود را دریافت نمایند، از تسهیلات و مشوق های مالی تعیین شده در قوانین بهره مند خواهند شد. اما برای ثبت نام در سامانه ی ثبت مشخصات پایانه فروشگاهی و حافظه مالیاتی سازمان امور مالیاتی از کجا شروع کنم؟
برای شروع مودیان مشمول مطابق فراخوان سازمان امور مالیاتی کشور ابتدا باید وارد سامانه ثبت نام الکترونیک شوند. ورود به این سامانه مستلزم داشتن نام کاربری در سازمان امور مالیاتی کشور می باشد. جهت دریافت مجوز ثبت اطلاعات پایانه فروشگاهی لازم است وضعیت ثبت نامی مودی مورد تایید نهایی سازمان امور مالیاتی کشور قرار گرفته باشد. پس از ورود به ثبت نام الکترونیک از طریق منوی ” سایر خدمات ” گزینه ” ثبت مشخصات پایانه فروشگاهی و حافظه مالیاتی” را انتخاب نموده و اطلاعات پایانه فروشگاهی خود را ثبت نمایند.
مودی در این فرم نوع مشمولیت خود را با توجه به فراخوان های مربوط به پایانه فروشگاهی تعیین و در لیست مورد نظر انتخاب می نماید. مشمولین خدمات درمانی، مشمول بند ی تبصره 6 قانون بودجه 1398 می باشند.
در این مرحله مودیان باید تاریخ مشمولیت خود را بدانند. تاریخ مشمولیت برای مودیانی که در حال فعالیت هستند از تاریخ فراخوان و برای مودیانی که بعد از تاریخ فراخوان شروع به فعالیت رسمی نموده اند از تاریخ شروع فعالیت آن ها می باشد که مودی باید در فیلد مربوطه تعیین نماید. تاریخ مشمولیت فعالین حوزه درمان، 1398/1/1می‌باشد.
سپس شماره سریال استاندارد پایانه فروشگاهی که همان شماره سریال دستگاه کارتخوان می باشد باید ثبت شود. این شماره توسط شرکت های تأمین کننده که مجوز ارائه پایانه فروشگاهی را از سازمان امور مالیاتی کشور دریافت نموده اند برای هر دستگاه به صورت منحصر به فرد تخصیص داده شده است و در هنگام دریافت پایانه فروشگاهی در اختیار مودی قرار می گیرد. مودیان در این خصوص (و همچنین بروز هرگونه اشکال در شماره سریال) باید با شرکت تامین کننده پایانه فروشگاهی هماهنگی نمایند.
لازم به ذکر است ثبت شماره سریال پایانه فروشگاهی الزامی می باشد. با ثبت شماره سریال پایانه فروشگاهی کلیه اطلاعات مربوط به شماره سریال حافظه مالیاتی، شماره شبا حساب، شرکت تأمین کننده و نوع دستگاه بارگذاری می‌شود و نیازی به تکمیل کردن بقیه فیلدهای اطلاعاتی توسط مودی نمی‌باشد. شماره سریال یک عدد شانزده رقمی و ترکیبی از حروف و اعداد می باشد.
در مرحله بعدی مدل دستگاه کارتخوان که توسط شرکت ارائه شده (شرکت های ارائه کننده خدمات پرداخت) اعلام می شود. در صورتی که مدل دستگاه پس از بررسی شماره سریال به اشتباه نشان داده شود لازم است مودی با هماهنگی شرکت تامین کننده خود موضوع را رسیدگی نماید.
در مرحله بعد باید شماره سریال حافظه مالیاتی وارد شود. این شماره توسط شرکت های تأمین کننده که مجوز فروش پایانه فروشگاهی را از سازمان مالیاتی کشور دریافت نموده اند برای هر حافظه به صورت منحصر به فرد تخصیص داده می شود و در هنگام خرید آن در اختیار مودی قرار می گیرد.
دریافت شناسه حافظه مالیاتی از طریق پیامک سازمان و استفاده از دستگاه کارتخوان می باشد. این قلم اطلاعاتی پس از راه اندازی کارتخوان در سامانه ثبت می شود.
پس از تکمیل ثبت نام و تایید مشخصات ثبت شده توسط مودی، از طریق سازمان امور مالیاتی کشور بصورت پیامک برای مودی ارسال می گردد. و باید توجه داشت که مودی بدون دریافت شناسه حافظه مالیاتی (شناسه یکتا) از سازمان مالیاتی نمی تواند صورتحساب صادر نماید.
مودیان محترم می توانند برای کسب اطلاعات بیشتر و همچنین به منظور ثبت نام به سامانه عملیات الکترونیک سازمان امور مالیاتی کشور به آدرس www.tax.gov.ir ، قسمت ثبت سامانه فروشگاهی و حافظه مالیاتی مراجعه نمایند.

مؤدیان مالیاتی چگونه صندوق فروش نصب کنند؟

مؤدیان مالیاتی چگونه صندوق فروش نصب کنند؟

فراخوان گروه‌های مختلف صنوف و حرف و مشاغل برای راه‌اندازی و نصب صندوق مکانیزه فروش از اول مهرماه توسط سازمان امور مالیاتی صادر شد. پیش از این نیز پزشکان مشمول این فراخوان شده بودند. به گفته امید علی پارسا رئیس سازمان امور مالیاتی، طی چند روز گذشته تنها ۲۰ درصد از جامعه پزشکی اقدام به ثبت و نصب کارتخوان‌های مورد تایید این سازمان کرده‌اند. پارسا گفته بود ثبت اطلاعات در سایت مربوطه حدود ۱۵ دقیقه زمان می‌برد. در حال حاضر راهنمای ثبت مشخصات صندوق فروش و حافظه مالیاتی تهیه شده و مودیان مشمول این فراخوان می‌توانند با مرور و یادگیری آن اقدام به ثبت اطلاعات خود کنند. مسئولان سازمان مالیاتی و کارشناسان اقتصادی معتقدند که در صورتی که بتوان زنجیره‌ کاملی از اطلاعات فروش کالا و خدمات رو به صورت متمرکز و جامع در اختیار گرفت می‌توان با فرار مالیاتی مبارزه کرد و اقدام کنونی برای نصب کارتخوان یا صندوق فروش در این راستا قلمداد می‌شود. براین اساس مودیان مشمول فراخوان ابتدا باید به سامانه  www.tax.gov.ir وارد شده و در سامانه کد اقتصادی ثبت نام کرده و پس از تایید اطلاعات ثبت شده توسط مودی در فرم‌های ثبت نام و دریافت وضعیت «۴۵» از طرف سازمان امور مالیاتی،‌مودی‌ می‌تواند اطلاعات مربوط به مشخصات صندوق فروش و حافظه مالیاتی مورد بهره‌ برداری در محل کسب خود را از طریق سامانه فوق الذکر و انتخاب گزینه مشخصات صندوق فروش و حافظه مالیاتی را وارد کند.

نوع مشمولیت چیست؟
مودی در این فرم نوع مشمولیت خود را با توجه به فراخوان‌های مربوط به صندوق فروش تعیین و در لیست مورد نظر انتخاب می‌نماید. مشمولین خدمات درمانی، مشمول بندی تبصره ۶ قانون بودجه ۱۳۹۸ می‌باشند.
تاریخ مشمولیت چیست؟
تاریخ مشمولیت برای مودیانی که در حال فعالیت هستند از تاریخ فراخوان و برای مودیانی که بعد از تاریخ فراخوان شروع به فعالیت رسمی نموده‌اند از تاریخ شروع فعالیت آن‌ها می‌باشد که مودی باید در فیلد مربوطه تعیین نماید.

شماره سریال صندوق چیست؟
شماره سریال صندوق همان شماره سریال کارتخوان می‌باشد که توسط شرکت‌های تأمین کننده که مجوز ارائه پایانه فروشگاهی (کارتخوان) را از سازمان مالیاتی کشور دریافت نموده‌اند برای هر دستگاه به صورت منحصر به فرد تخصیص داده شده است و در هنگام دریافت پایانه فروشگاهی (کارتخوان) در اختیار مودی قرار می‌گیرد.
مدل دستگاه چیست؟
مدل دستگاه کارتخوان که توسط شرکت ارائه شده (شرکت‌های ارائه کننده خدمات پرداخت) اعلام می‌شود.
سریال حافظه مالیاتی چیست؟
شماره سریال حافظه مالیاتی توسط شرکت‌های تأمین کننده که مجوز ارائه پایانه فروشگاهی (کارتخوان) را از سازمان مالیاتی کشور دریافت نموده‌اند برای هر حافظه به صورت منحصر به فرد تخصیص داده می‌شود و در هنگام ارائه آن را در اختیار مودی قرار می‌دهند.
تاریخ شروع بهره برداری چه زمانی می‌باشد؟
دریافت شناسه حافظه مالیاتی از طریق پیامک سازمان و استفاده از دستگاه کارتخوان می‌باشد. این قلم اطلاعاتی پس از راه اندازی کارتخوان در سامانه ثبت می‌شود.
وضعیت سامانه و تاریخ آن به چه معناست؟
این امکان برای مودی در نظر گرفته شده است که در صورت تعطیلی موقت و یا دائم بنگاه اقتصادی قابلیت اعلام و غیرفعال شدن موقت یا دائم پایانه فروشگاهی (کارتخوان) و حافظه مالیاتی خود را در سامانه داشته باشد.

مودی چگونه می‌تواند شناسه حافظه را دریافت نماید؟
پس از تکمیل ثبت نام و تأیید مشخصات ثبت شده توسط مودی، از طریق سازمان امور مالیاتی کشور بصورت پیامک برای مودی ارسال می‌گردد.
آیا مودی می‌تواند بدون دریافت شناسه حافظه از سازمان مالیاتی صورتحساب صادر نماید؟
خیر، مودی بدون دریافت شناسه حافظه از سازمان مالیاتی نمی‌تواند صورتحساب صادر نماید.
آیا می‌توانیم چند کارتخوان شرکت‌های مختلف ارائه کننده خدمات پرداخت را در یک مکان استفاده کرد؟
بله امکان استفاده از چند کارتخوان از شرکتهای مختلف ارائه کننده خدمات پرداخت در یک مکان وجود دارد.
آیا می‌توانیم یک کارتخوان را برای چند محل فعالیت استفاده کرد؟
خیر، یک کارتخوان فقط می‌تواند برای یک مکان مورد استفاده قرار می‌گیرد.
آیا می‌توانیم یک حافظه را برای چند محل فعالیت استفاده کرد؟
خیر، یک حافظه فقط می‌تواند برای یک مکان مورد استفاده قرار گیرد.
در صورت انتقال پایانه فروشگاهی (کارتخوان) از یک محل فعالیت به محل فعالیت دیگر مودی باید چه اقدامی انجام دهد؟
ابتدا باید در این سامانه پایانه فروشگاهی (کارتخوان) قبلی را غیر فعال نماید سپس بعد از تأیید و غیر فعال شدن توسط سازمان مودی می‌تواند اطلاعات پایانه فروشگاهی (کارتخوان) جدید را وارد نماید و فرآیند ثبت پایانه فروشگاهی (کارتخوان) را از اول شروع نماید.
آیا امکان ثبت مشخصات تمام دستگاههای کارتخوان بانکی به عنوان پایانه فروشگاهی در سامانه ثبت نام وجود دارد؟
تنها کارتخوان‌هایی که استانداردهای پایانه فروشگاهی را دارا باشند، قابلیت ثبت نام را خواهند داشت. استانداردها به صورت سیستمی کنترل می‌شوند. اگر امکان ثبت دستگاه کارتخوانی در سامانه وجود ندارد، به این مفهوم است که این دستگاه به علت عدم رعایت استانداردهای سامانه صندوق فروش فاقد تأییدیه سازمان امور مالیاتی کشور می‌باشد.
در حالت فوق تکلیف مشمولین چیست؟
مشمولین محترم می‌بایستی در اسرع وقت برای رفع مشکل به بانک مربوط یا شرکت ارائه کننده دستگاه کارتخوان خود مراجعه نمایند.
امتیاز مطلب
برای امتیازدهی کلیک بفرمایید
[نتیجه: 1 میانگین: 5]

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا