گفتگوویژه

حسین راغفر تحلیلگر مسائل اقتصادی در گفتگو با تیتر یک آنلاین : نوسانات بازار ارز  بازی سیاسی است

حسین راغفر تحلیلگر مسائل اقتصادی براین باور است: مهمترین تنش هایی که در بازار ارز اتفاق می افتد مسائل سیاسی از جمله سیاست های دولت است و این بالا پایین شدن ارز در بازار بیشتر بازی سیاسی است.

حسین راغفر
حسین راغفر

 

حسین راغفر تحلیلگر مسائل اقتصادی در گفتگو با تیتر یک آنلاین، درباره چشم انداز نرخ ارز در سال 1400 گفت: این بستگی به این دارد که دولت چقدر اراده داشته باشد برای حل مسائل اقتصادی و تاکید بر ظرفیت های داخلی داشته باشد. اگر این کسانی که می بینیم در طول 40 سال گذشته در مسئولیت های مختلف بودند قرار باشد بیاید وضع  بدتر می شود و قطعا قیمت ارز بالاتر می رود منتهی اگر یک دولت حامی مردم و تولید داخلی بیاید راه حل این است که بلافاصله  قیمت ارز را از 10 هزار تومان شروع کند و به تدریج آن را کاهش دهد. یعنی با تقویت تولید داخلی بتواند قدرت خرید پول ملی را افزایش دهد حتی در مقابل ارزهای دیگر این چنین کند و قیمت ارز را پائین تر بیاورد که قیمت ارزی که الان وجود دارد همه می دانند با اراده دولت و مجلس برای تامین کسری بودجه ها عملاً اتفاق افتاده و بالا رفته و به همین دلیل و سادگی دولت اگر اراده کند می تواند آن را کاهش دهد. بنابراین اگر یک دولت مردمی به معنای این که جهت گیری اقتصادی کشور را به سمت مردم و تولید داخلی هدایت کند اولین کار این است که قیمت ارز را روی ده هزار تومان بیاورد.

حسین راغفر
حسین راغفر

 

عضو هیئت علمی دانشگاه الزهرا و اقتصاددان با اشاره به اینکه این کار امکانپذیر است تصریح کرد: قطعاً دولت می تواند. منتهی بالغ بر 95 درصد ارز کشور از فروش نفت و گاز و منابع طبیعی حاصل می شود و محصولاتی که حمایت یارانه ها و رانت های منابع طبیعی این امر را امکان پذیر می کند. وقتی این ارز حاصل می شود حق ندارند در اختیار بازار قرار دهند. در طول جنگ همواره با محدودیت های عمیق و گسترده روبرو بودیم. سال 65 کل درآمد ارزی کشور نزدیک 7 میلیارد دلار است که 3 میلیارد دلار آن را کالاهای اساسی بصورت سهمیه بندی شده در اختیار مردم قرار می داد و با 4 میلیارد باقیمانده جنگ و مسائل جامعه اداره می شد منتهی در شرایط کنونی که اقتصاد مصرف گرا را در طول سه دهه گذشته بر جامعه حاکم کردیم قطعاً یک عده ای الگوی مصرفی کاملاً متفاوتی دارند.

دکتر راغفر اذعان کرد: بالاخره باید نظام سیاسی تصمیم بگیرد بین این که می خواهد بحران را گسترده تر و عمیق تر کند و از این مرحله فراتر برود و به مرز فاجعه برسد یا می خواهد به سمت تامین نیازهای اساسی مردم حرکت کند. نظام سیاسی باید در این زمینه تصمیم بگیرد. اگر دومین مورد است قاعدتاً باید جلوی واردات بخصوص کالاهایی که در داخل قابل تولید است بگیرند. سالی چند میلیارد دلار فقط برای واردات دانه های گیاهی می دهیم و این تکنولوژی خاصی ندارد و در داخل قابل تولید است منتهی همین طور که بیان کردم یکی از محل ها و گذرگاه های فساد واردات و ارز برای آن است. سالیانه مبالغ هنگفتی برای واردات موز می دهیم. اگر مردم موز نخورند اتفاق خاصی نمی افتد. اگر تامین نیازهای اساسی مردم تامین نشود اتفاقات عجیبی رخ می دهد.

حسین راغفر
حسین راغفر

این استاد دانشگاه و پژوهشگر فقر در پاسخ به این سوال، بسیاری بر این باورند که شوک ارز سال 99 در سال جدید نیز اتفاق می افتد و برخی معتقدند احتمالاً نرخ ارز افزایش محدودی دارد. گفت: به نظر من، این ارزیابی ها بستگی به اراده سیاسی در کشور دارد. این کاملاً امکان پذیر است و می توانیم منابع مورد نیاز بخش عمومی را به جای این که در جیب مردم کنیم و با افزایش قیمت ارز از جیب مردم و سخت کردن معیشت مردم تامین کنیم، می توانیم با پائین آوردن قیمت ارز و اخذ مالیات که این ظرفیت ها کاملاً در کشور وجود دارد، تامین کنیم. اخذ مالیات از بخش های بخصوص نامولد کشور می توانیم منابع بخش عمومی را تامین کنیم. این امر امکان پذیر است و شرط در این است که عزم سیاسی وجود داشته باشد.

حسین راغفر اشاره کرد: مهمترین تنش هایی که در بازار ارز اتفاق می افتد مسائل سیاسی از جمله سیاست های دولت است و این بالا پایین شدن ارز در بازار بیشتر بازی سیاسی است

دانش‌آموخته دانشگاه اسکس انگلستان در پایان با اشاره به دوران جنگ تحمیلی اذعان داشت:  در طول جنگ چنین وضعیتی داشتیم منتهی اراده سیاسی آن زمان بود تا منافع مردم و تولید را تامین می کرد بنابراین منابع ارزی سهمیه بندی می شد. این چنین نبود هر کسی درخواست واردات کند جلوی بانک مرکزی برود و ارز مورد نیاز خود را دریافت کند. بنابراین این امر عملی است منتهی عزم سیاسی باید وجود داشته باشد و گروهی بخواهند این کارها را عملیاتی کنند. کسانی که در قدرت هستند بخواهند این مسئله محقق شود. اگر بخواهند حتماً امکان پذیر است.

گفتگو: زهرا ترابی

امتیاز مطلب
برای امتیازدهی کلیک بفرمایید
[نتیجه: 0 میانگین: 0]

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا