اقتصادی

سبدگردانی چیست؟ آیا تضمینی برای سبد گردانی وجود دارد؟ + نحوه دریافت کارمزد سبدگردانی

بعضی ‌ها فکر می ‌کنند که سبدگردانی فقط مختص افراد تازه ‌کار است! اما حرفه ‌ای یا غیر‌حرفه ‌ای فرقی ندارد، همه می ‌توانند از خدمات سبدگردانی استفاده کنند.

در این مطلب از تیتر یک آنلاین، توضیحاتی درباره سبدگردانی خواهیم داشت! با ما همراه باشید. افراد زیادی هستند که به دلیل مشغله کاری و یا نداشتن دانش کافی از خیر سرمایه‌ گذاری مستقیم در بازارهای مالی می ‌گذرند و به سود اندک بانک راضی می‌ شوند. اما نهادهای مالی متنوعی وجود دارند که می ‌توانند بجای خود فرد برایش سرمایه‌ گذاری کنند و به مدیریت سرمایه آن ‌ها بپردازند. یکی از این نهادها، شرکت ‌های سبدگردان هستند که تحت نظارت سازمان بورس و اوراق بهادار فعالیت می ‌کنند.

سبدگردانی به عنوان یکی از مفهوم ‌های جالب در بازار سرمایه یعنی سپردن سرمایه به فردی به نام سبدگردان که او مسئولیت مدیریت سهام سرمایه‌ گذار را بر عهده می ‌گیرد و با استفاده از دانش و تجربه ی خود، سهم ‌های گوناگون را خرید و فروش می ‌کند!

نام دیگر سبدگردانی، مدیریت پرتفو است. سبدگردان ‌ها افرادی با تجربه و کارشناس حرفه ‌ای بازار بورس هستند که بر اساس ویژگی‌ های سرمایه گذار مانند سطح ریسک ‌پذیری و میزان سرمایه، سبدی مناسب او تشکیل می ‌دهند و مرتب آن را مدیریت می ‌کنند.

بی شک این سوال پیش می آید که آیا تضمینی برای سبد گردانی وجود دارد؟

در پاسخ بایستی گفت خیر! اصلا.

سازمان بورس به هیچ شرکت سبد گردانی و شخصی اجازه تضمین سود نمی‌ دهد! انجام این کار، کاملا غیر قانونی است. البته در مواردی خاص مثل صندوق‌ هایی که تضمین سود می‌ کنند، امکان این کار وجود دارد؛ ولی سود آنها در محدوده سود بانکی است. فردی که تمایل به سبد گردانی دارد باید با علم به عملکرد خوب سبدگردان، شناخت او و همچنین قبول وضعیت و شرایط بازار بورس اقدام کند.

دقت داشته باشید سبد گردان در زیان نیز سهیم نیست! زیرا این مورد نیز از سوی سازمان بورس مجوز ندارد. فرض بر این است که فرد با درک ریسک‌ های بازار بورس، سبدگردان مناسب خود را انتخاب می ‌کند.

نحوه دریافت کارمزد سبدگردانی

به عنوان مثال، شما با سرمایه یک میلیارد تومانی با سبد گردان قرارداد می ‌بندید. پس از یک سال، در بازار بورس ۵۰% سود می ‌کنید و پول شما به ۱٫۵ میلیارد می ‌رسد. سبد گردان ۲۰% اولیه سود (از ۵۰% سود یکساله) را کنار می‌ گذارد. ۳۰% از سود باقی می‌ ماند و از این مقدار ۲۰% از ۳۰% را به عنوان حق الزحمه بر می ‌دارد؛ اینگونه که ۲۰% ضرب در ۳۰% مساوی می‌شود با ۶% از سود شما در این مدت. یعنی در نهایت شما ۶% از آن ۵۰% سود را به عنوان حق ‌الزحمه به سبد گردان خود می ‌دهید!

امتیاز مطلب
برای امتیازدهی کلیک بفرمایید
[نتیجه: 0 میانگین: 0]

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا