اقتصادی

تغییر رئیس سازمان بورس چه تاثیری بر بازار بورس خواهد داشت؟+ علت ریزش دوباره شاخص بورس

شاخص کل بورس در ابتدای معاملات چهارمین روز کاری خود در هفته جاری (سه شنبه 14 بهمن ماه سال 1399 شمسی) با ریزش ۱۰۸۸۹ واحدی در جایگاه یک میلیون و ۲۲۲ هزار واحدی ایستاد!

در این مطلب از تیتر یک آنلاین، توضیحاتی درباره تاثیرات تغییر رئیس سازمان بورس بر بازار بورس خواهیم داشت! با ما همراه باشید. شاخص کل بازار سهام تا یک میلیون و ۱۵۰ هزار واحد ریزش کرد ولی حمایت شد و روند صعودی بورس آغاز شد، اما این حرکت روبه جلو نیز تداوم زیادی نداشت و بورس دوباره منفی شد!

این روزها وضعیت شاخص کل بازار سهام ناپایدار است و به نظر می‌ رسد روند نزولی شاخص کل راه را بر گرایش‌ های صعودی بازار سهام بسته است، همچنین بازار سهام هر وقت به سمت تعادل حرکت می ‌کند، جو روانی حاکم بر بازار منفی می ‌شود و سهامداران این تعادل را فرصتی برای خروج تلقی می ‌کنند و فشار فروش دوباره افزایش پیدا می ‌کند.

چه عواملی بر بازار سهام تاثیر زیادی دارند؟

موضوع اول بحث تحریم ‌ها و برجام است که با توجه به ارز محور بودن بازار سرمایه و اقتصاد وابسته به توافق با آمریکا این موضوع تاثیر زیادی بر بازار سهام دارد و به نظر می‌رسد تا زمانی که روند مذاکرات هرچند به صورت حدودی مشخص نشود بازار به اخبار این موضوع واکنش نشان خواهد داد.

موضوع بعدی بحث نوسانات ارزی در کشور است و فراهم نبودن زیرساخت‌ های جریان‌ ساز در بازار ارز از سوی دولت. در کنار این موارد ناتوانی دولت در کنترل بازار ارز باعث افزایش نوسانات در این بازار شده است که تاثیر زیادی بر بازار سرمایه دارد. موضوع دیگر که عامل کلیدی در ریزش‌ های اخیر بازار سرمایه است بحث ترس و بی ‌اعتمادی سهامداران نسبت به بازار سرمایه است که در رفتار معاملاتی افراد حقیقی به وضوح دیده می‌شود.

اما در رابطه با دلیل بی ‌اعتمادی سهامداران نسبت به بازار سرمایه باستی گفت مداخلات و رفتارهای غیرکارشناسانه دولت از یکسو و اظهار نظرهای غیر مرتبط مسئولین سازمان‌ ها از جمله وزارت صمت باعث ایجاد جو روانی ترس و بی ‌اعتمادی در بازار سرمایه شده است. مقررات یک شبه سازمان و عرضه ‌های آبشاری حقوقی‌ ها نیز در بی ‌اعتمادی سهامداران اهمیت زیادی داشته و ماه‌ ها است که عرضه‌ ها در بازار سهام از تقاضا بیشتر و باعث خروج پول زیادی از سمت سهامداران حقیقی می ‌شود. سرمایه ‌ای که حدود ۵۰ هزار میلیارد تومان تخمین زده می‌ شود!

سیاست‌ های آزادسازی قیمت ‌ها و جلوگیری از دخالت سایر نهاد در بازار سرمایه می‌تواند باعث ایجاد اعتماد دوباره به بازار سهام شود و این اقدامات باید قبل از تغییر رئیس سازمان بورس انجام می‌شد و تغییر رئیس سازمان بورس بدون در نظر گرفتن ضعف ‌های بازار سهام فقط فرار رو به جلو برای سلب مسئولیت است. همچنین برای تداوم روند صعودی بازار سهام باید ابهامات این بازار رفع شود و عرضه ‌های آبشاری نیز کنترل شوند و جریان‌ سازی ‌های وزارت صمت نیز کنترل شود.

امتیاز مطلب
برای امتیازدهی کلیک بفرمایید
[نتیجه: 0 میانگین: 0]

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا