اجتماعیاقتصادیکشاورزیگزارشویژه

رشد 27 درصدی ورودی آب به سدها

رشد ۲۷ درصدی ورودی آب به سدها؛ درمجموع ۳۸ میلیارد و ۸۰۰ میلیون مترمکعب آب وارد سدهای ایران شده که نسبت به مدت مشابه سال آبی گذشته، رشدی ۲۷ درصدی داشته است.

به گزارش تیتر یک آنلاین، درحال حاضر با وجود ۲۲ میلیارد و ۶۲۰ میلیون مترمکعب آب ذخیره شده در سدهای کشور، ۴۶ درصد ظرفیت مخازن سدها پُر و ۵۴ درصد این ظرفیت خالی است.

بر این اساس در ۳۵۲ روز گذشته از سال آبی جاری (از ابتدای مهرماه ۱۴۰۱ تا ۱۸ شهریور ۱۴۰۲) درمجموع ۳۸ میلیارد و ۸۰۰ میلیون مترمکعب آب وارد سدهای ایران شده که نسبت به ورودی ۳۰ میلیارد و ۴۷۰ میلیون مترمکعبی آب به سدها در مدت مشابه سال آبی گذشته، رشدی ۲۷ درصدی داشته است.

همچنین در این مدت، به منظور تأمین آب شرب، کشاورزی، صنعت و مباحث زیست‌محیطی، ۳۵ میلیارد و ۱۸۰ میلیون مترمکعب آب از سدهای کشور رهاسازی شده که نسبت به خروجی ۲۹ میلیارد و ۷۸۰ میلیون مترمکعبی آب در مدت مشابه سال آبی قبل از سدها، ۱۸ درصد افزایش را نشان می‌دهد.

در حال حاضر با وجود ۲۲ میلیارد و ۶۲۰ میلیون مترمکعب آب ذخیره شده در سدهای کشور، ۴۶ درصد ظرفیت مخازن سدها پُر و ۵۴ درصد این ظرفیت خالی است.

میزان ذخایر آبی سدها در روز ۱۸ شهریور ۱۴۰۱ بالغ‌بر ۱۹ میلیارد و ۸۵۰ میلیون مترمکعب بود، که مقایسه این رقم با حجم فعلی ذخایر آبی سدها، نشان‌دهنده رشد ۱۴ درصدی در این بخش است.

افت ۱۵ درصدی بارش‌های ایران

از سوی دیگر و با وجود رشد ۴ درصدی بارش‌ها در سال آبی جاری نسبت به سال آبی گذشته، میزان بارش‌های امسال نسبت به متوسط بارش‌های ۵۴ ساله کشور، کاهشی ۱۵درصدی را نشان می‌دهد.

براساس آمار رسمی شرکت مدیریت منابع آب ایران، بارش‌های تجمعی کشور از ابتدای سال آبی جاری تا ۱۷ شهریورماه بالغ‌بر ۲۱۰٫۳ میلیمتر بوده، در حالی‌که میزان بارش‌ها در مدت مشابه سال آبی گذشته ۲۰۲٫۵ میلیمتر و متوسط بارش‌ها در مدت زمان مشابه در آمار درازمدت (۵۴ ساله) ۲۴۶٫۳ میلیمتر بوده است.

متوسط بارش‌های سالانه ایران حدود ۲۵۰ میلیمتر است که باتوجه به روزهای باقیمانده از سال آبی جاری و ثبت بارش‌های ۲۱۰ میلیمتری در ۳۵۱ روز ابتدایی سال، بارش‌های سال آبی جاری به آمار متوسط بارش‌های کشور در سال‌های نرمال نمی‌رسد.

بیشترین افت بارش‌های کشور در سال آبی جاری نسبت به آمار متوسط بارش‌های ۵۴ ساله، مربوط به استان خراسان رضوی با کاهش ۴۶ درصدی بارش‌ها و بیشترین رشد بارش‌ها نیز مربوط به استان ایلام با افزایش ۲۷ درصدی بوده است.

 

امتیاز مطلب
برای امتیازدهی کلیک بفرمایید
[نتیجه: 0 میانگین: 0]

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا