اقتصادیحمل و نقلویژه

تأثیر کریدورهای ترانزیتی ریلی شمال – جنوب بر حمل و نقل بین المللی

نماینده مردم بندرانزلی در مجلس شورای اسلامی درخصوص تأثیر کریدورهای ترانزیتی ریلی شمال – جنوب بر حمل و نقل بین المللی اظهار داشت :

در راستای اتصال ریلی بندر بوشهر ، منطقه اقتصادی پارس جنوبی (عسلویه) و رفع تنگنای راه آهن جنوب کشور و اتصال به بندر امام خمینی (ره) تکمیل دو کریدور ریلی تهران- شیراز- بوشهر- عسلویه و همچنین تهران – درود- خرم آباد- اندیمشک- اهواز بندرامام به عنوان یک ضرورت مهم می باشد که می تواند نقش بسزایی را در توسعه حمل و نقل ریلی در حوزه کریدور شمال – جنوب داشته باشد. همچنین توسعه این کریدور ریلی در حوزه تهران- شیراز – بوشهر و عسلویه می تواند تأثیر قابل ملاحظه ای در حمل و نقل بار و مسافر داشته باشد. مسیر راه آهن اصفهان – شیراز اکنون موجود است ولی بدلیل عدم امتداد به سمت بوشهر دارای تردد کمی بوده است. امتداد این مسیر ریلی باعث اتصال مرکز استان و همچنین بندربوشهر خواهد شدکه برای صادرات و واردات و ترانزیت از این بندر ضروری است و برخی از قطعات آن در حال اجرا بوده و 7 درصد پیشرفت فیزیکی دارد. همچنین انشعاب به منطقه ی پارس جنوبی (عسلویه)برای پوشش ریلی این منطقه و همه مواد مورد نیاز صنایع و انتقال محصولات پتروشیمی به داخل کشور اهمیت دارد. که اعتبار مورد نیاز برای تکمیل این پروژه 2/1 میلیارد یورو است.

اظهار نظر دکتر دنیامالی پیرامون نقش کریدور ریلی درود- خرم آباد- اندیمشک در جابجایی مسافر و بار: ایشان پیرامون این موضوع تأکید براین مسئله داشته است که بندر امام خمینی (ره) با ظرفیت 54 میلیون تن اکنون به شبکه ریلی متصل است ولی تنگنای ظرفیتی راه آهن موجود (حدفاصل دورود تا اندیمشک)باعث شده است که فقط 3 میلیون تن از بار آن توسط راه آهن حمل شود. احداث راه آهن دورود – خرم آباد- اندیمشک به طول 341 کیلومتر موجب پوشش مرکز استان لرستان و افزایش ظرفیت ترابری (باری و مسافری) راه آهن برای استان خوزستان و مکان حمل و نقل بارهای بندر امام می گردد. محدوده درود تا خرم آباد به طول 114 کیلومتر در دست اجرا است و اعتبار لازم برای تکمیل طرح 1/2 میلیارد یورو است. و با تکمیل این طرح می توانیم درآینده نه چندان دور شاهد رونق اقتصادی همچنین تسهیل جابجایی کالاو مسافر باشیم.

ایشان همچنین به اقدامات صورت گرفته برای توسعه و تکمیل این کریدوراشاره ای داشتندو اهم این اقدامات را در محدوده درود- خرم آباد با طول 114 کیلومتر و پیشرفت فیزیکی 40 درصد در بخش زیر سازی در دست احداث ،درخواست اخذ مجوز ترک تشریفات اجرای روسازی حدفاصل درود – خرم ابادو تمام عملیات زیرسازی ، روسازی و ایستگاههای خرم اباد و اندیمشک طی مکاتباطی که صورت گرفته با مراجع ذیربط به طول 342 کیلومتر و مبلغ 249 میلیارد ریال به سازمان برنامه جهت تأمین اعتبار ارسال شده است برشمردند.

در پایان این گفتگو دکتر دنیامالی نماینده مجلس شورای اسلامی آخرین اقداماتی که در حوزه حمل و نقل ریلی صورت گرفته به شرح ذیل بیان نمودند.

  • ابلاغ تصمیمات اتخاذ شده مرتبط با طرح های ریلی به شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور
  • صدور مجوز در مورد اختصاص ذیحسابی طرح های عمرانی ویژه برای این پنج طرح ریلی
  • صدور مجوز لازم برای تدوین و تصویب چارت سازمانی مورد نیاز برایاجرای طرح ها از طریق سازمان امور اداری و استخدامی کشور
  • تسریع در صدور مجوزهای ترک تشریفات ارسال برای طرح ها جهت عقد قرارداد با قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء (ص) ازجمله اقداماتی بوده درراستای تکمیل و توسعه زیر ساختهای ریلی صورت گرفته و در حال انجام می باشد که در آینده نه چندان دور انشاءا… شاهد شکوفایی و تحول در این حوزه از خدمات حمل نقل بار و مسافر خواهیم بود.

انتهای پیام

محمود کیانی خبرنگارحوزه پارلمانی

امتیاز مطلب
برای امتیازدهی کلیک بفرمایید
[نتیجه: 0 میانگین: 0]

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا