اجتماعیاقتصادیکشاورزیگزارشویژه

قاچاق نهال خرمای پیارم؛ مشتی از خروارها

وزارت جهاد کشاورزی و مسئولیت ملی حفظ ژنوم‌های گیاهی

قاچاق نهال خرمای پیارم؛ مشتی از خروارها، وزارت جهاد کشاورزی در سال‌های اخیر با اعمال سیاست‌های مناسب از قاچاق و خروج پنهان بسیاری از ارقام و بذور اصلاح شده و همچنین محصولات کشاورزی جلوگیری کرده است، محصولات و کالاهای استراتژیکی که با تداوم قاچاق‌شان حتی تامین آنها در داخل کشور به خطر می‌افتاد.

به گزارش تیتر یک آنلاین به نقل از اخبار سبز کشاورزی؛ هر چند تاکنون آمار دقیقی از میزان قاچاق کالاها و محصولات کشاورزی در کشور داده نشده است، اما مسئولان همواره وجود آن را تأیید می‌کنند. البته باید در نظر داشت که یکی از مهم‌ترین دلایل قاچاق در سال‌های گذشته پایین بودن قیمت تولیدات در داخل نسبت به قیمت‌های جهانی و حتی منطقه‌ای است که فروش این محصولات را در خارج از مرز برای قاچاقچیان سودآورتر می‌کند.

با یک گل بهار نمی‌شود

در روزهای اخیر ۲۲ هزار اصله نهال کشت بافت خرمای پیارم که از ذخائر ژنتیک کشور و هسته‌های ژنی بومی گیاهی کشور است با هوشیاری مجموعه وزارت جهاد کشاورزی، قبل از خروج از کشور در یکی از مرزهای غربی کشور کشف و ضبط شد که اخبار سبز کشاورزی این خبر را پوشش داد.

هر چند مجموعه حراست وزارت جهاد کشاورزی تاکنون توانسته نقش بسیار موثری در ممانعت از خروج تولیداتی همچون ژرم پلاسم داشته باشد؛ اما به نظر می‌رسد این اقدامات کافی نیست و مسئولان وزارت جهاد کشاورزی باید به فکر اقدامات و برنامه‌های گستره‌تری برای مقابله با قاچاق و خروج پنهان محصولات حتی در قالب دیگر محصولات غذایی باشد. برخی از محصولاتی که شاهد خروج آنها از مرزهای کشور هستیم به شرح زیر است:

– به هر میزان بذور گیاهان مرتعی ارزشمند و اختصاصی آنغوزه، باریجه در تناژ به‌صورت قاچاق و خروج از مرزهای شرق به افغانستان و پاکستان و مقصد هند.

– به هر میزان خروج قاچاق بذر و پیاز موسیر از مرزهای شمالی کشور به تاجیکستان و ترکمنستان

– ورود بذور ارقام اصلاح شده یونجه که مبدأ و رویشگاه اولیه‌اش ایران بوده، از ایتالیا، آمریکا به داخل و نیز قاچاق بذور یونجه ارقام بومی از مرزهای غربی به ترکیه و عراق و دژنره شدن ارقام اصیل ایرانی.

-خروج ارقام ارزشمند پسته، زعفران، میوه بِه، ارقام گلابی، سیب و… طی ۴۰ الی ۵۰ سال گذشته به کشورهای همسایه واقصی نقاط جهان و ربودن گوی سبقت در رتبه تولید و تنوع کیفیت آنها بخش کوچکی از غفلت وظایف و رسالت مسئولان است.

 

امتیاز مطلب
برای امتیازدهی کلیک بفرمایید
[نتیجه: 0 میانگین: 0]

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا