اقتصادی

جریمه صدور فاکتورهای صوری و کد فروشی چیست؟ + جزئیات مجازات فرار مالیاتی

در این مطلب از تیتر یک آنلاین، توضیحاتی درباره جریمه صدور فاکتورهای صوری و کد فروشی خواهیم داشت! با ما همراه باشید. مالیات از مهم ترین منابع تأمین بودجه کشور می باشد و مبلغی است که رایگان و بلاعوض و نیز به صورت الزامی توسط شهروندان پرداخت می ‌شود.

منظور از فرار مالیاتی هرگونه تلاش غیرقانونی برای پرداخت نکردن مالیات است. فرار مالیاتی ممکن است به روش‌ های گوناگون صورت بگیرد، اما در همه این روش‌ها فرد تلاش می ‌کند مالیات خود را کامل پرداخت نکرده یا اینکه آن را ناقص پرداخت کند. نوع رفتار فرد در جرم فرار مالیاتی می ‌تواند مختلف باشد. مطابق قانون، اگر فرد با قصد فرار از پرداخت مالیات و با آگاهی، مرتکب رفتار‌های زیر شود، جرم فرار مالیاتی تحقق پیدا می‌کند:

اگر به ترازنامه و حساب سود و زیان یا دفاتر اسناد و مدارکی که برای تشخیص مالیات ملاک عمل بوده و برخلاف حقیقت تنظیم شده است، استناد کند؛ اگر برای سه سال متوالی (پشت سر هم) اظهارنامه مالیاتی و ترازنامه و حساب سود و زیان ارائه نکند؛ در صورتی که فعالیت اقتصادی و درآمد خود را مخفی کند؛ اگر مانع از آن شود که مأموران مالیاتی که به عنوان بازرس مالیاتی مکلف به انجام این امور هستند، به اطلاعات مالیاتی و اقتصادی خود او یا اشخاص ثالث دسترسی داشته باشند؛ اگر مأمور وصول یا کسر مالیات پرداخت‌کنندگان دیگر باشد و این وظیفه را در مواعد مقرر قانونی انجام ندهد؛ اگر معاملات و قرارداد‌های خود را به نام دیگران تنظیم کند یا معاملات و قرارداد‌های اشخاصی که موظف به پرداخت مالیات هستند را بر خلاف واقع به نام خود تنظیم کند؛ اگر از کارت بازرگانی اشخاص دیگر برای فرار مالیاتی استفاده و اگر فعالیت‌های خود را طوری قلمداد کند که گویا مشمول معافیت مالیاتی بوده است.

متاسفانه امروزه یکی از مشکلات اصلی سازمان امور مالیاتی، خرید و فروش فاکتورهای صوری است که در اقتصاد کشور، آثاری زیان بار دارد و گسترش بخش پنهان اقتصاد یا اقتصاد زیرزمینی را در پی خواهد داشت و باعث کاهش شدید درآمد های دولتی و کاهش منابع مالی برای گسترش زیرساخت های جامعه می شود.

توجه داشته باشید فاکتورهای صوری و کد فروشی از مصادیق بارز فرار مالیاتی و پولشویی است و کسانی که به این کار اقدام می نمایند به دنبال کتمان درآمد واقعی و ارائه ی اطلاعات و اسناد و مدارک خلاف واقع به منظور فرار مالیاتی می باشند و این خود از مصادیق عمده پولشویی و اخلال در نظام اقتصادی کشور بشمار می ‌رود.

وقتی خریدار، کالایی را دریافت می ‌کند و نمی‌ خواهد مالیات بر ارزش ‌افزوده آن را بپردازد، با استفاده از روش‌ ها و ترفندهای غیرقانونی و غیراخلاقی مانند استفاده از کد اقتصادی مربوط به دیگر شرکت ‌ها در معاملات، فاکتور فروشی یا ارائه فاکتورهای جعلی و تقلبی، رقم خری دو فروش را به‌ صورت غیرواقعی اعلام می ‌کند.

مجازات متخلفان مالیاتی

مجازات شروع به جرم مالیاتی از ۳ ماه تا یک سال حبس تعزیری است. بنابراین، هر شخص که قصد ارتکاب جرم‌های مالیاتی را داشته باشد و شروع به اجرای آن کند، چنانچه قبل از کشف جرم به میل خود آن را ترک کرده و اسناد و مدارک ملاک تشخیص مالیات را اصلاح کند، تعقیب کیفری نخواهد شد، اما بعد از کشف جرم، به مجازات شروع به جرم مالیاتی فوق محکوم خواهد شد، مگر آنکه در جریان تعقیب کیفری و قبل از صدور حکم قطعی با اقاریر و راهنمایی‌ های خود موجب استیفای حقوق دولت شود که در این صورت، استحقاق تخفیف مجازات را خواهد داشت.

بنا به اعلام سازمان امور مالیاتی، کشف جرم موضوع این ماده از طریق سازمان امور مالیاتی کشور و دستگاه‌ های اجرایی نظارتی امکان‌پذیر خواهد بود

 

امتیاز مطلب
برای امتیازدهی کلیک بفرمایید
[نتیجه: 0 میانگین: 0]

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا