اقتصادیانرژیگزارش

شهید رئیسی چگونه اثر تحریم‌های نفتی را خنثی کرد؟

هاشم‌زاده کارشناس انرژی درباره خنثی سازی اثر تحریم‌های نفتی در دولت شهید رئیسی و لزوم تداوم آن در دولت‌ چهاردهم گفت: اقدامات راهبردی دولت سیزدهم برای افزایش ظرفیت پالایشی و پتروشیمی ایران در تکمیل زنجیره ارزش صنعت نفت و گاز کشور بسیار مهم بوده است به شکلی شاهد افزایش ۱۰ میلیون تنی محصولات پتروشیمی و همچنین افزایش ۲۷۰ هزار بشکه‌ای ظرفیت پالایش نفت خام در کشور در طی ۳۳ ماه گذشته در دولت شهید رئیسی بودیم.

به گزارش تیتر یک انلاین به نقل از ایسنا، مهدی هاشم‌زاده کارشناس انرژی در مورد مسیر تحقق توسعه ظرفیت پالایشی و پتروشیمیایی کشور در دولت شهید رئیسی که منجر به خنثی سازی اثر تحریم‌ها شد، اظهار کرد: صنعت پالایشگاهی و همچنین صنعت پتروشیمی ایران نقش مهمی در زنجیره ارزش صنعت نفت و گاز دارد، با افزایش ظرفیت پالایشی و پتروشیمی در کشور، ایران می‌تواند زنجیره ارزش صنعت نفت و گاز خود را تکمیل کند و بتواند طیف وسیع‌تری از محصولات با ارزش افزوده بالاتر تولید کند.

وی افزود: دولت سیزدهم ایران با ریاست جمهوری شهید رئیسی به اهمیت افزایش ظرفیت های پالایشی و پتروشیمی کشور پی برده بود و در همین راستا نیز اقدامات راهبردی برای تحقق این هدف انجام داده است.

سرمایه گذاری دولت شهید رئیسی در تکمیل زنجیره ارزش صنعت نفت و گاز

این کارشناس انژی با بیان این که یکی از اقدامات قابل توجه دولت، سرمایه گذاری در تکمیل زنجیره ارزش صنعت نفت و گاز است، تاکید کرد:‌ این سرمایه گذاری هم توسط دولت و هم بخش خصوصی با هدف پالایش بیشتر نفت خام و تولید محصولات با ارزش افزوده بالاتر در صنعت پتروشیمی انجام شده است.

هاشم زاده با بیان این که در ۳۳ ماه گذشته، دولت سیزدهم با تکمیل و افتتاح هفت طرح بزرگ پتروشیمی، رشد چشمگیری در محصولات پتروشیمی داشته است، گفت: این طرح ها با سرمایه گذاری ۱.۱ میلیارد دلاری منجر به افزایش ۴.۳ میلیون تنی ظرفیت تولید محصولات پتروشیمی شده است.

بزرگترین پروژه پتروشیمی کشور

وی با بیان این که یکی از مهمترین پروژه های تکمیل شده در این مدت پروژه الفین است که بزرگترین پروژه پتروشیمی کشور است،‌ادامه داد: پروژه الفین با سرمایه گذاری ۱.۴ میلیارد دلاری و ظرفیت ۱.۱ میلیون تنی، نقش بسزایی در افزایش ظرفیت تولید پتروشیمی کشور داشته است.

بومی‌سازی کاتالیست پتروشیمی‌ها

این کارشناس انرژی با اشاره به تمرکز ویژه در جهت بومی‌سازی کاتالیست پتروشیمی‌ها به عنوان راهبردی‌ترین تجهیز صنعت پتروشیمی کشور در دولت شهید رئیسی گفت: دولت سیزدهم علاوه بر افزایش ظرفیت تولید محصولات پتروشیمی، بر داخلی سازی کاتالیست های مورد نیاز پتروشیمی های داخلی نیز تمرکز کرده است.

هاشم زاده تصریح کرد:‌ ایران با حرکت به سمت داخلی سازی بیش از ۹۵ درصد کاتالیزورها، وابستگی خود به تامین کنندگان خارجی را کاهش داده و توان تولید داخلی خود را تقویت کرده است.

ارتقای کیفیت محصولات پالایشگاهی از تهران تا اصفهان

وی در ادامه با اشاره به افزایش کیفی‌سازی و حرکت به سمت بهبود کیفیت محصولات تولیدی در پالایشگاه‌های کشور اظهار کرد: در بخش پالایشگاهی نیز دولت سیزدهم در ارتقای کیفیت محصولات پالایشگاهی پیشرفت چشمگیری داشته است.

این کارشناس تصریح کرد:‌ پالایشگاه تهران در راستای ارتقای کیفیت بنزین تولیدی خود گام برداشته است و پالایشگاه اصفهان نیز بر بهبود کیفیت گازوئیل و بنزین خود تمرکز کرده است و در نهایت سوددهی صنعت پالایشی کشور در دوران شهید رئیسی با تحولی بزرگ روبرو شد و حتی پالایشگاه آبادان به عنوان یک از پالایشگاه‌های ضررده دولت قبلی، در دولت شهید رئیسی و اقدامات صورت گرفته توسط وزارت نفت به سوددهی ۱۲ هزار میلیارد تومانی در سال گذشته رسید.

نفت خام بیشتر پالایش می‌شود

وی در بخش دیگری از سخنانش با بیان این که علاوه بر اقدامات گفته شده، دولت سیزدهم به سمت افزایش ۲۷۰ هزار بشکه ای ظرفیت پالایش نفت خام در داخل کشور حرکت کرده است، تصریح کرد: در نتیجه ظرفیت پالایش نفت خام ایران به ۲ میلیون و ۳۷۰ هزار بشکه در روز رسیده است که این کشور را قادر می‌سازد تا نیاز داخلی خود را برای فرآورده‌های پالایش شده تامین کند و وابستگی خود را به محصولات وارداتی کاهش دهد.

هاشم‌زاده کارشناس انرژی در پایان با بیان این که اقدامات راهبردی دولت سیزدهم برای افزایش ظرفیت پالایشی و پتروشیمی ایران در تکمیل زنجیره ارزش صنعت نفت و گاز کشور بسیار مهم بوده است و باید در دولت آینده هم ادامه پیدا کند، گفت: دولت سیزدهم با سرمایه گذاری در تکمیل زنجیره ارزش توانسته است ظرفیت تولید محصولات پتروشیمی خود را افزایش داده، کیفیت محصولات پالایشی خود را بهبود بخشد و از همین رو شاهد افزایش ۱۰ میلیون تنی محصولات پتروشیمی و همچنین افزایش ۲۷۰ هزار بشکه‌ای ظرفیت پالایش نفت خام در کشور در طی ۳۳ ماه گذشته در دولت شهید رئیسی بودیم.

 

امتیاز مطلب
برای امتیازدهی کلیک بفرمایید
[نتیجه: 0 میانگین: 0]

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا