اجتماعیاقتصادیبازارگزارشویژه

افزایش تا 90 درصدی قیمت کالاها

افزایش تا ۹۰ درصدی قیمت کالاها؛ در اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۳ از ۵۳ قلم خوراکی منتخب در نقاط شهری، برخی کالاها افزایش قیمتی از ۱۰ تا ۹۰ درصد را نسبت به اردیبهشت ۱۴۰۲ تجربه کردند.

به گزارش تیتر یک آنلاین، بررسی متوسط قیمت کالاهای خوراکی منتخب در مناطق شهری کشور در اردیبهشت امسال نشان می‌دهد که اگرچه این اقلام در ماه منتخب نسبت به فروردین‌ماه افزایش قیمت چندانی نداشته‌اند یا تا اندازه‌ای محسوس بوده اما این کالاها در مقایسه با اردیبهشت ۱۴۰۲، افزایش قیمت تا ۹۰ درصدی را تجربه کرده‌اند.

بنابر اعلام مرکز آمار ایران در اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۳، تغییرات متوسط قیمت اقلام خوراکی منتخب برای گروه‌های مختلف کالاهای خوراکی در مناطق شهری کشور به شرح زیر است.

بر این اساس کالاهایی ازجمله شیرینی خشک، رشته آش، گوشت گوسفند، گوشت گوساله و گاو، ماهی قزل‌آلا، کنسرو ماهی تن، شیرخشک، کشمش پلویی، مغز گردو، قارچ، کدو سبز، پیاز، هویج فرنگی، لوبیا قرمز، شکر، چای خارجی بسته‌ای، عدس و سس گوجه‌فرنگی افزایش قیمتی از ۳۴ تا ۹۰ درصد را در طول یک سال کذشته تجربه کرده‌اند.

در این میان بیشترین افزایش قیمت برای محصول کنسرو ماهی تن با ۹۰٫۶ درصد، کشمش پلویی ۶۷، گوشت گوسفندی با ۶۶٫۵ درصد، شیرخشک ۶۵٫۷، قارچ ۶۳٫۹، گوشت گوساله و گاو ۶۳٫۶ درصد، پیاز ۵۲٫۹ ، لوبیا قرمز ۵۰٫۲، شکر ۴۵٫۱، چای خارجی ۴۱، ماهی قزل‌آلا ۴۰٫۱ و هویج فرنگی با ۴۰ درصد بیشترین افزایش قیمت سالانه را تجربه کرده‌اند.

در گروه نان و غلات، اقلام رشته آش با ۱۵ درصد و برنج ایرانی درجه یک با ۳٫۵ درصد بیشترین افزایش قیمت را نسبت به ماه قبل داشته‌اند.

در گروه گوشت قرمز، سفید و فرآورده‌های آنها نیز بیشترین افزایش قیمت نسبت به ماه قبل مربوط به اقلام گوشت گوسفند با ۴٫۵ درصد و گوشت گاو و گوساله با ۱٫۳ درصد و همچنین بیشترین کاهش قیمت مربوط به مرغ ماشینی با ۳٫۸- درصد است.

در گروه لبنیات، تخم‌مرغ و انواع روغن، بیشترین افزایش قیمت نسبت به ماه قبل مربوط به شیرخشک با ۳٫۱ درصد و همچنین بیشترین کاهش قیمت مربوط به تخم‌مرغ ماشینی با ۵٫۴- درصد است.

بنابراین گزارش: در گروه میوه و خشکبار، بیشترین افزایش قیمت نسبت به ماه قبل مربوط به لیموترش با ۱۱٫۷ درصد، پرتقال با ۸٫۳ درصد و همچنین بیشترین کاهش قیمت مربوط به هندوانه با ۲۱٫۹- درصد است.

در گروه سبزیجات و حبوبات، بیشترین افزایش قیمت نسبت به ماه قبل مربوط به گوجه فرنگی با ۱۴٫۷ درصد، سیب‌زمینی با ۱۳٫۶ درصد و هویج فرنگی با ۱۲٫۱ درصد و همچنین بیشترین کاهش قیمت مربوط به خیار با ۷٫۷- درصد و بادمجان با ۵٫۳- درصد است.

در گروه قند و شکر، آشامیدنی‌ها و سایر خوراکی‌ها، بیشترین افزایش قیمت نسبت به ماه قبل مربوط به چای خارجی بسته‌ای با ۵٫۱ درصد، قند با ۵ درصد و شکر با ۳٫۷ درصد است.

گفتنی است در اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۳، از ۵۳ قلم خوراکی منتخب در نقاط شهری، تعداد ۲۲ قلم، درصد تغییر سالانه بالاتر از نرخ تورم نقطه‌ای نقاط شهری کشور (۳۱٫۶ درصد) داشته‌اند.

 

امتیاز مطلب
برای امتیازدهی کلیک بفرمایید
[نتیجه: 0 میانگین: 0]

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا