اقتصادیحمل و نقلویژه

تأثیر 30درصدی کاهش هزینه های ریلی با احیای کریدورهای شمال جنوب ایران

دکتر دنیامالی نماینده مجلس شورای اسلامی نقش کریدورهای ترانزیتی ریلی در حمل و نقل ریلی به دلیل تسهیل در صادرات ، تعاملات بین المللی ، افزایش درآمدهای مالی و همگرایی منطقه ای بسیار حائز اهمیت است.

دکتر دنیامالی در گفتگو با خبرنگار تیتریک آنلاین، با بیان اینکه در اسناد بالادستی کشوربرتقویت و افزایش ترانزیت و حمل و نقل بین المللی تأکید شده است اظهار داشت: ترانزیت و حمل و نقل بین المللی به دلیل تسهیل صادرات و واردات به بهبود تعاملات تجاری بین المللی، گسترش بازارهای تجاری، امنیت و همگرایی منطقه ای و کاهش نقش قدرتهای فرا منطقه ای از اهمیت بسیاربالایی برای جمهوری اسلامی ایران برخوردار است.

نماینده مردم انزلی در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در این مقوله نقش حمل نقل ریلی حائز اهمیت می باشد خاطر نشان کرد: بارهای ترانزیتی به لحاظ مسافت طولانی به حجم انبوه و داشتن مبادی و مقاصدمشخص،برای حمل ونقل ریلی مناسب است. عضو کمیسیون عمران مجلس یازدهم به نقش و اهمیت کریدورهای ترانزیتی ریلی و به خصوص کریدورهای ترانزیتی ریلی شمال – جنوب در کشورمان یادآور شد: درحال حاضر ترابری بارهای کنونی بین کشور هند با کشور روسیه و کشورهای اروپای شمالی از طریق کانال سوئز و در بازه زمانی 45 روزه انجام می شود، درحالی که با استفاده از کریدورشمال – جنوب کشورمان این بازه زمانی 20 روز تقلیل می یابد و موجب کاهش 30 درصد هزینه ها خواهد شد.

درخصوص طرح های تحول زایی پیرامون حوزه کریدورهای ترانزیتی در حمل و نقل ریلی احمد دنیامالی اظهار داشت: ترانزیت درآمد ارزی، بهبود روابط، امنیت و همگرایی منطقه ای و کاهش نقش قدرت های فرامنطقه ای مورد توجه می باشدمی باشد. همچنین در اسناد بالادستی متعدد برتقویت و افزایش ترانزیت و حمل و نقل بین المللی تأکید شده است. بنابراین بارهای ترانزیت به لحاظ مسافت طولانی ، حجم انبوه و داشتن مبادی و مقاصد مشخص،برای حمل و نقل ریلی مناسب است و در بخش هایی که زیر ساخت ریلی فراهم نباشد، می توان از حمل و نقل ترکیبی استفاده کرد.

دیدگاه دکتر دنیامالی پیرامون نقش کریدور شمال جنوب ایران در حمل و نقل بین الملی 

ترابری بارهای کنونی بین کشور هند با کشورروسیه و کشورهای اروپای شمالی اکنون از طریق کانال سوئز طی حدود 45 روز صورت می گیرد اما با استفاده از مسیر میان بر ریلی از طریق ایران این زمان به حدود 20 روز می رسد و 30 درصد کاهش هزینه خواهد داشت. بنابراین پیش بینی می شود تقاضای ترابری در این کریدور افزایش یابد.

  • نقش کریدورهای ریلی سرخس چابهار

عضو کمیسیون عمران در ادامه گفتگوی خود افزود؛مسیر سرخس چابهار به طول 2040 کیلومتر که حدفاصل چابهار-زاهدان برای اتصال این بندر اقیانوسی با شتاب در دست احداث و 60 درصد پیشرفت فیزیکی دارد.اجرای محدوده زاهدان بیرجند- یونسی به طول 900 کیلومتر نیز مصوب شده و 5 درصد پیشرفت فیزیکی را تاکنون داشته است. ظرفیت ترابری آن نیز به حدود 7/7 میلیون تن و برآورد اعتبار لازم برای تکمیل این مسیر حدود 2100 میلیون یورو است.

احمد دنیامالی در ادامه پیرامون اقدامات صورت گرفته در خصوص کریدور چابهار زاهدان افزود: راه آهن چابهار- زاهدان به طول 628خط اصلی در سال 1392 عملیات اجرایی آن آغاز شد.این طرح در 9 قطعه اجرایی توسط قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء (ص) در دست احداث است و پیشرفت فیزیکی طرح در حال حاضر61 درصد بوده است.همچنین از محل منابع عمومی بودجه 12،885 میلیارد ریال، از محل صندوق توسعه ملی 250 میلیون یورو و در سرجمع مبلغ 68،277 میلیارد ریال در پروژه هزینه شده است. منابع مورد نیاز نیز حداقل 400 میلیون یورو معادل 12 هزار میلیارد تومان است.

نقطه نظرات دکتر دنیامالی درخصوص کریدور ریلی زاهدان- زابل

ایشان در ادامه گفتگوی خود افزود تاکنون درخصوص ارسال درخواست اخذ مجوز ترک تشریفات برای قطعات 1 الی 5 طی نامه شماره 02/100/108283 مورخ 10/07/1401 به مبلغ 137،087 میلیارد ریال به سازمان برنامه و بودجه کشور اقدام شده است.

– ظرفیت ترانزیتی ریلی آستارا بندر عباس

عضو کمیسیون عمران مجلس همچنین در خصوص ظرفیتهای ترانزیتی ریلی آستارا بندرعباس گفت : مسیر آستارا- بندرعباس به طول کلی 1970 کیلومتر است که تنها عملیات اجرایی محدوده رشت آستارا به طول 162 کیلومتر باقی مانده است. این محدوده فعلاً 3 درصد پیشرفت فیزیکی دارد. همچنین ظرفیت ترابری این مسیر ریلی حدود 8 میلیون تن و اعتبار لازم برای تکمیل رشت آستارا حدود 800 میلون یورو برآورد شده است.

ایشان در ادامه به اقدامات صورت گرفته پیرامون کریدور ریلی آستارا و بندرعباس اشاره نمود ، که دراین خصوص احداث 10کیلومترابتدای مسیراز سمت رشت آغاز و عملیات اجرایی به طول 11 کیلومتر از مسیرآستارا باقراردادی به مبلغ 10،000 میلیارد ریال با قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء(ص) شروع شده است. همچنین ارسال درخواست اخذ مجوز ترک تشریفات طی نامه شماره 02/100/93118 مورخ 12/06/1401 با مبلغ 155،752 میلیارد ریال به سازمان برنامه بودجه کشور برای کل مسیر باقیمانده است.و برای تهیه نقشه های ارزیابی به طول حدود 50 کیلومتر از مسیر که نیازمند دریافت تخصیص برای استملاک مسیر می باشد اقدام شده است.

محمود کیانی خبرنگار حوزه پارلمانی

امتیاز مطلب
برای امتیازدهی کلیک بفرمایید
[نتیجه: 0 میانگین: 0]

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا