اقتصادی

مالیات بر درآمد حقوق چیست؟ + نحوه محاسبه درآمد مشمول مالیات حقوق

میزان مالیات حقوق در هر سال متفاوت می باشد و طبق بخشنامه هایی به کلیه کارفرماها و بنگاه های اقتصادی ارسال می شود و کارفرما موظف است مالیات تعلق گرفته به حقوق و مزایای کارکنان خود را کسر کرده و به حساب مشخص شده وزرات امور اقتصادی و دارایی واریز نماید.

در این مطلب از تیتر یک آنلاین، توضیحاتی درباره مالیات بر درآمد حقوق خواهیم داشت! با ما همراه باشید. کلیه افرادی که که به هر شکلی مشغول به کار هستند و حقوق دریافت می کنند و بیمه تامین اجتماعی برای آنها لحاظ می شود باید بخشی از حقوق دریافتی خود را به عنوان مالیات حقوق به وزرات اقتصاد و دارایی پرداخت نمایند!

در تعریف دقیق تر می توان گفت:

درآمدى که شخص حقیقى در خدمت شخص دیگر (اعم از حقیقى یا حقوقی) در قبال تسلیم نیروى کار خود بابت اشتغال در ایران برحسب مدت یا کار انجام یافته به طور نقد یا غیرنقد تحصیل مى کند، مشمول مالیات بر درآمد حقوق است. (ماده ۸۲ ق.م.م)

مجازات های قانونی متخلفان

بنا به ماده ۸۳ مالیات ‌هاى مستقیم درآمد مشمول مالیات حقوق عبارت است از حقوق (مقررى یا مزد یا حقوق اصلی) وکیل و مزایاى مربوط به شغل اعم از مستمر یا غیرمستمر قبل از وضع کسور و پس از وضع معافیت ‌هاى مقرر در این قانون مزایاى مستمر غیرنقدى استفاده از مسکن واگذارى از طرف کارفرما (یا اثاثیه و یا بدون اثاثیه)

استفاده از اتومبیل اختصاصى واگذارى از طرف کارفرما (با راننده و یا بدون راننده)

سایر مزایاى غیرنقدى مستمر از قبیل خواروبار، بن و…

حقوق و مزایاى مستمر نقدى شغلى

حقوق ثابت ـ مزایاى مستمر شغلى ـ حق مقام ـ حق اولاد ـ حق مسکن ـ حق ایاب و ذهاب ـ مدد معاش ـ فوق ‌العاده ‌هاى (بدى آب و هوا) ـ محرومیت از تسهیلات زندگى ـ محل خدمت ـ اشتغال خارج از مرکز ـ مرزى ـ شرایط محیط کار ـ نوبت کارى ـ کشیک ـ جذب ـ مزایاى ارزى ـ اشتغال مأمورین در خارج کشور)

فوق ‌العاده کسر صندوق ـ فوق‌العاده تضمین صاحب‌جمعان

به ‌طور مستمر به اشخاص حقوق‌بگیر پرداخت یا تخصیص داده مى ‌شود. سایر مزایایی که طبق مقررات استخدامى کارفرما تحت عناویتى غیر از موارد فوق همراه با حقوق و مزایاى نقدى ماهانه به‌طور مستمر به اشخاص حقوق ‌بگیر پرداخت یا تخصیص داده مى‌شود.

مزایاى غیرمستمر

مزایاى غیرمستمر به استناد قانون مالیات‌ها و قانون کار عبارتند از: اضافه ‌کار، فوق‌العاده مأموریت، هزینه سفر، پاداش انجام کار، عیدى و پاداش آخر سال، وجوه پرداختى بابت لباس کار و یا در اختیار گذاردن آن ـ پرداختى ‌هاى بابت هزینه درمان و معالجه کارکنان ـ بازخرید مرخصى ـ پاداش ـ بهره ‌ورى و سایر مزایاى غیرمستمر که طبق مقررات استخدامى یا قانون کار از طرف کارفرما به کارکنان پرداخت و یا در اختیار آنان قرار داده مى‌ شود.

نحوه محاسبه درآمد مشمول مالیات حقوق

به استناد ماده ۸۲ قانون مالیات ‌ها براى محاسبه درآمد مشمول مالیات حقوق باید درآمدهاى غیرنقدى به معادل نقدى آن تقویم و سپس به درآمدهاى نقدى اضافه گردد تا درآمد مشمول مالیات حقوق مشخص گردد. به استناد تبصره ذیل ماده ۸۳ قانون مالیات‌هاى مستقیم در حال حاضر صرفا مبناى تقویم درآمدهاى غیرنقدى زیر به نقدى مشخص گردیده است.

  • مسکن با اثاثیه معادل ۲۵ درصد و بدون اثاثیه ۲۰ درصد حقوق و مزایاى مستمر نقدى (به استثناء مزایاى نقدى معاف موضوع ماده ۹۱ قانون مالیات‌ها) در ماه پس از وضع وجوهى که از این بابت از حقوق کارمند کسر مى‌شود.
  • اتومبیل اختصاصى با راننده معادل ۱۰ درصد و بدون راننده معادل ۵ درصد حقوق و مزایاى مستمر نقدى (به استثناء مزایاى نقدى معاف موضوع ماده ۹۱ قانون مالیات‌ها) در ماه پس از وضع وجوهى که از این بابت از حقوق کارمند کسر مى‌شود.
  • سایر مزایاى غیرنقدى معادل قیمت تمام‌ شده براى پرداخت‌ کننده حقوق.

امتیاز مطلب
برای امتیازدهی کلیک بفرمایید
[نتیجه: 0 میانگین: 0]

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا