اقتصادی

وام ازدواج جوانان در سال ۱۴۰۰ چقدر است؟ + آدرس سایت ثبت نام وام ازدواج

با رد کلیات بودجه سال آینده، مبلغ قطعی تصویب وام هنوز مشخص نیست و احتمال دارد با تغییر دولت در پرداخت وام به جوانان وقفه بیفتد.

به گزارش پایگاه خبری تیتر یک آنلاین ، رد کلیات بودجه 1400 در مجلس شورای اسلامی، تصویب رقم وام ازدواج را در سال 1400 شمسی مبهم کرده است! محمدمهدی تندگویان، معاون جوانان وزارت ورزش و جوانان با اشاره ‌به این ابهام از جوانان خواسته است تا دریافت وام ازدواج را به انگیزه افزایش رقم وام به سال آینده موکول نکنند!

محمدمهدی تندگویان، معاون جوانان وزارت ورزش و جوانان در نشست ارائه گزارش عملکرد در دهه فجر و با تبریک فرا رسیدن این دهه و روز زن، اظهار کرد:

” پرداخت وام ازدواج ۱۰۰ میلیون تومانی به دختران کمتر از ۲۳ سال و پسران کمتر از ۲۵ سال پیشنهاد مجلس شورای اسلامی است، در این پیشنهاد از حوزه جوانان به عنوان حوزه‌ ای که در این زمینه فعالیت کرده نظر کارشناسی اخذ نشده است. اگر مجلس شورای اسلامی در این زمینه کار کارشناسی و تحقیقی بر مایه مطالعات انجام داده است می‌ تواند آن را مطرح کند تا روشن شود علت تبعیض در پرداخت وام ازدواج چیست! معمولا به صورت عرف دختری که در سن ۲۳ سالگی ازدواج کند، همسر وی حدودا شش سالی با او اختلاف سنی دارد، بنابراین بر چه اساس همسر او باید ۷۰ میلیون وام دریافت کند و او ۱۰۰ میلیون تومان دریافتی داشته باشد! “

وی در این نشست با اشاره به پیشنهاد عدم پرداخت وام ازدواج به افراد بالای 50 سال، گفت: ” عموما چنین پرداختی در راستای افزایش جمعیت و فرزندآوری نیست! هر ساله حدود ۱۳ هزار دریافت ‌کننده وام ازدواج در رده سنی بالای ۵۰ سال داشته ‌ایم، بنابراین لزوم تدوین دستورالعمل ویژه در این زمینه احساس می ‌شود. وقتی تا سن ۱۸ سال امکان ورود به بازار اشتغال و افتتاح حساب وجود ندارد، بنابراین لازم است دستورالعملی برای نظارت در دریافت ایجاد شود تا حقی از کسی ضایع نشود. رییس جمهوری به بانک مرکزی دستور تدوین این دستورالعمل را داده‌اند اما این کارگروه هنوز شکل نگرفته است. برخی نمایندگان مجلس شورای اسلامی این موضوع را مطرح می‌کنند که درصد انحرافات دریافت وام ازدواج به قدری نیست که اصل موضوع پرداخت زیر سوال رود، اما بنده می‌ گویم هرقدر رقم وام ازدواج افزایش یابد به علت ایجاد امکان دریافت تسهیلات خوب، امکان انحرافات ناشی از آن نیز افزایش می ‌یابد. حتی اگر درصد کمی برای این انحرافات در نظر بگیریم اما همین درصد کم از مجموع ۴۵۰ هزار میلیارد ریال، مبلغ قابل توجهی از منابع عمومی این کشور را شامل می‌ شود! “

چندی پیش نیز حجت ‌الاسلام حسین میرزایی ، نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی در خصوص وام ازدواج جوانان در سال ۱۴۰۰، اظهار کرده بود: ” بحث وام ازدواج در کمیسیون فرهنگی زمانی که لایحه بودجه ۱۴۰۰ را بررسی می‌ کردند مطرح شد و پیشنهادهای مختلفی داده شد که مبلغ وام ازدواج تا دو برابر افزایش یابد و یا درصدی بینابین افزایش پیدا کند و در نهایت یک مبلغ بینابین پیشنهاد شد. “

حجت ‌الاسلام حسین میرزایی ، نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی و عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی افزوده بود: نمایندگان کمیسیون فرهنگی پیشنهاد افزایش وام ازدواج را به کمیسیون تلفیق بودجه دادند، اما اینکه کمیسیون تلفیق مبلغ پیشنهادی را بپذیرد و سپس در صحن علنی مطرح شود و مجلس هم آن را تصویب کند فرایندی جداگانه است.

اما مسلماً وام ازدواج زوجین برای ابتدای تشکیل زندگی درصدی افزایش پیدا خواهد کرد. وام ازدواج برای زوجین در سال ۱۳۹۹ شمسی، مبلغ ۵۰ میلیون تومان بوده است که پیشنهاد شد این مبلغ به ۱۰۰ میلیون تومان افزایش یابد و پیشنهاد بعدی ۷۰ میلیون تومان بود که نهایتاً ۱۰۰ میلیون تومان به دلایلی مورد موافقت قرار نگرفت. یکی از دلایلی که مبلغ ۱۰۰ میلیون تومان مورد موافقت قرار نگرفت این بود که وقتی رقم وام بالاتر می ‌رود سقف منابعی که بانک ‌ها می‌ خواهند به زوجین بدهند محدود شده و تعداد افرادی که از وام بهره ‌مند می ‌شوند کاهش پیدا می ‌کند.

باید منابع کشور را هم برای افزایش وام ازدواج لحاظ کرد و امسال این وام درصدی افزایش پیدا می‌کند. اگر اوضاع اقتصادی و معیشتی کشور اصلاح شود جوانان هم به چنین وام‌هایی احتیاج پیدا نمی ‌کنند، اما وقتی کلان اقتصاد کشور دارای معضل است این مشکلات هم وجود دارد.

امتیاز مطلب
برای امتیازدهی کلیک بفرمایید
[نتیجه: 0 میانگین: 0]

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا