گفتگوویژه

مهدی پازوکی تحلیلگر مسائل اقتصادی در گفتگو با تیتر یک آنلاین : برای از بین بردن تحریم ها باید سیاست خارجی چابکی داشته باشیم

مهدی پازوکی تحلیلگر اقتصادی براین باور است: بانک مرکزی در شرایطی است که بزرگ ترین قدرت اقتصادی دنیا یعنی ایالات متحده امریکا ظالمانه ترین تحریم ها را بر اقتصاد ایران اعمال کرده است.

مهدی پازوکی تحلیلگر مسائل اقتصادی در گفتگو با تیتر یک آنلاین درباره عدم تعادل در بازار ارز گفت: به نظر من، این که قیمت ارز به بالای 30 هزار تومان در اواخر آبان ماه رسیده بود و مجدداً از حدود 32 هزار تومان به 22 هزار تومان رسید، هیچ دلیل اقتصادی نداشت. یعنی هیچ اتفاقی در شاخص های کلان اقتصادی ایران نیفتاده بود که یکباره هر دلار 10 هزار تومان کاهش یابد و پول ملی افزایش یابد. متاسفانه اقتصاد ایران در گرو سیاست از جمله سیاست خارجی است.

مهدی پازوکی تحلیلگر اقتصادی
مهدی پازوکی تحلیلگر اقتصادی

وی ادامه داد: به نظر من، اگر ثبات اقتصادی را به اقتصاد ایران بازگردانیم قطعاً وضع اقتصاد و سرمایه گذاری و اشتغال بهتر می شود. این ثبات اقتصادی معنا و مفهوم این را دارد که منافع ملی مردم ایران را تعریف کنیم و در چارچوب منافع ملی تعامل با جامعه جهانی را در دستور کار قرار دهیم. به نظر من، هر چه تخاصم و تشنج زایی افزایش یابد این به ضرر ما و منافع ملی ملت ایران و به نفع دشمنان در منطقه و جهان است. بنابراین راه حل منطقی این است که خط قرمز ما باید منافع ملی ملت ایران باشد. هر چیزی که باعث می شود منافع ما را خدشه دار کند در واقع باید پرهیز شود و سعی کنیم با درایت، با استفاده از عقلانیت ابتدا در منطقه و سپس در جهان جزو کشورهایی باشیم که به سمت الگو شدن پیش برویم. الگو شدن با اقتصاد بسته اتفاق نمی افتد.

پازوکی تصریح کرد: در ایران تفکر بسته ای وجود دارد، یک تفکری که تا قبل از انقلاب در ساختار سنتی روستا زندگی می کرده و جهان و جامعه جهانی را نمی شناسد، فکر می کند معنی استقلال و معنی خودکفایی یعنی عدم تعامل با جامعه جهانی است و فکر می کنیم با روش های سنتی می تواند یک جامعه صنعتی و توسعه یافته را اداره کند که به نظر من کاملاً اشتباه است و اتفاقاً دشمنان ما امروز می خواهند این مسئله را تلقین کنند و ما باید بدانیم امروز اگر در چارچوب منافع ملی با جامعه جهانی از جمله ایالات متحده امریکا، تعامل داشته باشیم به نفع ماست.

وی در پاسخ به این سوال، تحلیل شما درباره عملکرد بانک مرکزی نسبت به وضعیت موجود چیست؟ گفت: بانک مرکزی در شرایطی است که بزرگ ترین قدرت اقتصادی دنیا یعنی ایالات متحده امریکا ظالمانه ترین تحریم ها را بر اقتصاد ایران اعمال کرده است. در حالی که این تحریم ها وجود دارد باید به سراغ حذف تحریم ها برویم یعنی وقتی این تحریم های ظالمانه وجود دارد و دلار بیش از 65 درصد تجارت جهانی را پوشش می دهد، چه ما این مسئله را بپسندیم و په نپسندیم دلار ارز غالب در تجارت جهانی است و امروز سیستم بانکی ما تقریباً ارتباطی با دنیا ندارد.

مهدی پازوکی تحلیلگر اقتصادی
مهدی پازوکی تحلیلگر اقتصادی

او افزود: بنابراین باید به این سمت حرکت کنیم که تحریم ها کاهش یابد، تحریم ها با شعار کاهش نمی یابد و باید سیاست خارجی فعالی داشته باشیم. به طور مثال در دهه 70 هواپیماهای B52 امریکایی بمب بر سر روی مردم مظلوم ویتنام می ریخت ولی وزیر خارجه ویتنام در پاریس پای میز مذاکره بود. این معنای وادادگی نبود بلکه بدین معنا بود که سیاست خارجی در خدمت دفاع ملی کشور بود. بنابراین من فکر می کنم امروز سیاست خارجی ما باید در خدمت توسعه و توسعه سیاست ایران باشد و برای این امر نیاز است با درایت و مذاکره و تعامل با جامعه جهانی به سمت این برویم که تحریم ها را کاهش دهیم. اگر هر چه سیاست به سمت تنش زایی برود این تبعات منفی دارد.

 

امتیاز مطلب
برای امتیازدهی کلیک بفرمایید
[نتیجه: 0 میانگین: 0]

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا