اجتماعیاقتصادیکشاورزیگزارش

مدیریت جامع سرزمین با تشکیل شورای عالی آب، منابع طبیعی و آبخیزداری

معاون سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور گفت: تصویب تشکیل شورای عالی آب، منابع طبیعی و آبخیزداری در کمیسیون زیربنایی دولت در راستای تبدیل حکمرانی سرزمین به مدیریت جامع سرزمین صورت گرفته است.

به گزارش تیتر یک انلاین به نقل از وزارت جهاد کشاورزی، حسن وحید افزود: با پیشنهاد سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور، سرانجام پس از چند جلسه سنگین تخصصی، قرار شد وظایف شورای عالی آب در وزارت نیرو به شورای عالی آب، منابع طبیعی و آبخیزداری برای استفاده بهینه از آب، برخورداری از حوزه آبخیز سالم و مدیریت جامع سرزمین اضافه شود و در نهایت این پیشنهاد با اجماع کامل اعضای کمیسیون زیربنایی صنعت و محیط زیست دولت به تصویب رسید.

وی اظهار داشت: با تشکیل این شورا در واقع مدیریت آب، چند بُعدی و با هماهنگی دستگاه‌های ذی‌ربط دولتی از جمله وزارت جهاد کشاورزی و همچنین مشارکت مردم صورت می‌گیرد.

وحید تصریح کرد: ما در لایحه آبخیزداری و منابع طبیعی که به دولت ارسال کردیم در ماده (۳) آن اعلام کردیم اگر بخواهیم مدیریت جامع سرزمین در حوزه آبخیز انجام و تمام مولفه‌ها در حوزه آبخیز به صورت واحد و هماهنگ مدیریت شود، ضروری است شورای عالی منابع آبخیزداری و منابع طبیعی در حوزه آبخیز تشکیل شود که در نهایت با اجماع آرای اعضای کمیسیون زیربنایی دولت، وظایف شورای عالی آب وزارت نیرو در شورای پیشنهادی سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور ادغام و تشکیل شورای عالی آب، منابع طبیعی و آبخیزداری تصویب شد.

وی ادامه داد: حدود ۱۰۰ درصد مدیریت حوزه آبخیز در اختیار وزارت جهاد کشاورزی است که می‌تواند در زمینه پایداری، شاخص‌های سلامت حوزه آبخیز و کارکردهای مختلفی در این حوزه بر مباحث مربوط به آب، ریزگردها، الگوی کشت، پایداری اراضی و فرسایش تاثیرگذار باشد.

معاون آبخیزداری، امور مراتع و بیابان گفت: استحصال منابع آب در حوزه آبخیز انجام می‌شود و از این رو اگر استحصال و مدیریت خوبی نداشته باشیم، موجب بروز سیلاب و فرسایش خاک خواهد شد، بنابراین ضروری است مدیریت منسجم و واحدی در زمینه منابع آبی در حوزه آبخیز داشته باشیم.

وی ابراز امیدواری کرد؛ در قالب سند حوزه آبخیز و با مشارکت تمام دست‌اندرکاران حوزه آبخیز یعنی دولت و مردم، استفاده خوبی از منابع آبی صورت گیرد و به سمت تولید آب سالم، الگوی کشت، توسعه و پایداری حوزه آبخیز حرکت کنیم.

 

امتیاز مطلب
برای امتیازدهی کلیک بفرمایید
[نتیجه: 0 میانگین: 0]

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا