اجتماعیاقتصادیویژه

حذف ویزای مرز زمینی به عراق

تیتر یک آنلاین – در سفر اخیر وزیر امور خارجه عراق به ایران و دیدار با امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه ایران، ظاهرا گفت وگوهایی برای حذف ویزای عام (ویزای زمینی) بین ایران و عراق صورت گرفته است.
در حال حاضر و ظاهرا تا اطلاع ثانوی، ورود زائران ایرانی عتبات عالیات به عراق از مرز هوایی بدون ویزا صورت می گیرد و مشتاقان زیارت اهل بیت، فقط با خرید بلیت می توانند به سمت فرودگاه های عراق در «نجف» و «بغداد» پرواز داشته باشند.

البته متقاضیان این سفر علاوه‌بر داشتن کارت واکسن کرونا باید گواهی منفی تست PCR برای این سفر همراه داشته باشند.

اما با اینحال خبر خوب این هست که امکان برگشت زمینی و خروج از عراق برای زائران وجود دارد.
تعدادی از زائران برای برای کاهش هزینه ها و همچنین هموطنانی که در شهرهای نزدیک به مرز سکونت دارند، برنامه ریزی برگشت زمینی می کنند.
در این شرایط اجبار اعزام هوایی، هزینه بلیت پرواز به عراق در حال حاضر عددی حدود 4 میلیون تومان می باشد.
«حسین امیرعبداللهیان» وزیر امور خارج کشورمان درباره دیدار هفته گذشته خود با وزیر امور خارجه عراق، یادداشتی را منتشر کرده است.

یادداشت وزیر امور خارجه ایران

این شرایط طبق توافق دوجانبه برای اتباع عراقی هم، در سفر به ایران فراهم شده است. سفارت ایران در بغداد نیز اعلام کرده که طبق توافق دو کشور، شهروندان عراقی می‌توانند از سوم آبان‌ماه ۱۴۰۰ مطابق با ۲۵ اکتبر ۲۰۲۱ با همراه داشتن گذرنامه معتبر عراقی و با رعایت پروتکل‌های بهداشتی، صرفا از طریق مرز هوایی بدون ویزا به ایران سفر کنند.

امید به حذف ویزای زمینی

در بخشی از این یادداشت درمورد حذف عام ویزا آمده است: «در خصوص لغو روادید عام گفت‌ وگو داشتیم. در ایران آمادگی داریم در تکمیل بحث لغو روادید هوایی، لغو روادید عام بین دو کشور اجرایی شود.»
وی ادامه داده است: «از سوی ایران همه مقدمات برای لغو روادید عام با عراق وجود دارد. وزیر خارجه عراق و مقامات ذیربط در هیأت همراه، قرار شد موضوع را به دقت پیگیری کنند.»
وزیر امور خارجه ایران در بخش دیگری از یادداشت خود آورده که «آمار رفت و آمد اتباع دو کشور به عنوان توریسم گردشگری یا زیارتی سالانه رقمی بالغ بر چهار میلیون نفر است و این آماری فوق العاده در روابط دو کشور است.»
امیر عبداللهیان همچنین نوشته است: «مصمم هستیم راه آهن – شلمچه به بصره در اسرع وقت عملیاتی شود. این موضوع به رفت و آمد بیشتر اتباع دو کشور و ترانزیت و تبادل کالا بین ایران و عراق کمک می‌کند.»
انتشار این یادداشت وزیر امور خارجه و دیداری که پنج شنبه دوم آبان ماه، هر دو مقام ارشد وزارت خارجه داشته اند، امیدها برای حذف ویزای زمینی بیشتر شده و انتظار این است که به زودی این گام برداشته شود.

ویزای زمینی ایران برای عراقی‌ها لغو شود

ویزای زمینی ایران برای عراقی‌ها لغو شود

پیش از اینها، فعالان گردشگری عراق از ایران، درخواست کردند تا «ویزای زمینی» ایران برای شهروندان عراقی لغو شود. ایران و عراق از آبان‌ماه ١۴٠٠ ویزا را برای سفرهای هوایی بین دو کشور لغو کردند.

بر اساس گزارشی که ایسنا منتشر کرده، در ادامه مذاکرات گردشگری ایران و عراق که با حضور شرکت‌های خصوصی دو کشور در شهر مشهد انجام شد، عزیز التمیمی،  نماینده شرکت‌ها و آژانس‌های عراقی در نشست پرسش و پاسخ که با حضور معاون گردشگری کشور و نمایندگان وزارت امور خارجه جمعه پنجم آذرماه در یکی از هتل‌های مشهد برگزار شد، یادآوری کرد: همایش مشترک ایران و عراق برای تسهیل و تسریع در همکاری بین دو دولت ایران و عراق با هدف بهره‌برداری بیشتر از سفرها و تسهیل در صدور روادید درمانی، زیارت، بازرگانی و گردشگری است.

او به برخی مشکلات سفر عراقی‌ها به ایران پس از توافق و اجرای لغو روادید بین دو کشور اشاره کرد و افزود: بیشترین مسأله به ویزای زمینی برمی‌گردد که هنوز برقرار است، اگر تفاهم‌نامه دو کشور در خصوص لغو ویزای زمینی اجرا شود، مسافران زمینی راحت‌تر تردد می‌کنند. البته تعداد کمی از مسافران زمینی با آژانس به ایران سفر می‌کنند که امیدواریم تعداد آن‌ها بیشتر شود.

وی همچنین بیان کرد: اشتیاق زائران برای سفر، پس از توقف‌ها و تعطیلی‌های طولانی کرونا بیشتر شده و هتل‌های زیادی هم در مشهد احداث شده که امیدواریم تعداد مسافران به بالاترین حد برسد و امیدواریم پس از تفاهم‌نامه بین دو کشور، ترددها بین ایران و عراق بیشتر شود.

نماینده شرکت‌های گردشگری عراق همچنین درخواست کرد صدور روادید برای اتباع کشورهای ثالث از جمله هند و پاکستان که قصد زیارت عراق را دارند از سوی ایران تسهیل شود.

التمیمی با اشاره به مشکل ویزای دانشجویان عراقی، از وزارت امور خارجه ایران که مدیرکل کنسولی آن در این نشست حضور داشت، درخواست کرد که همزمان با آغاز سال تحصیلی، دانشجویان راحت‌تر ویزای ایران را دریافت کنند.

این فعال گردشگری عراق همچنین گفت: امیدواریم در کنسولگری ایران در بصره به سبب نزدیکی به استان‌های جنوبی و امکان صدور ویزا به تعداد زیاد، شرایطی فراهم شود که تعداد بیشتری ویزا صادر شود تا مسافران بیشتری از مرز زمینی وارد ایران شوند.

امتیاز مطلب
برای امتیازدهی کلیک بفرمایید
[نتیجه: 0 میانگین: 0]

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا