اقتصادی

مالیات بر درآمد مشاغل چیست؟ | نحوه محاسبه مالیات بر درآمد + جرایم مالیات بر درآمد مشاغل

کسبه، اصناف، پیشه‌وران (صاحبان حرف)، صاحبان کارخانه‌ها، کارگاه‌های تولیدی و سایر افرادی که به صورت شخص حقیقی بابت درآمد حاصل از اشتغال به مشاغل آزاد و به طور انفرادی یا مشارکت مدنی فعالیت دارند و … مشمول مالیات بر درآمد مشاغل می‌باشند.

مالیات بر درآمد مشاغل:

کسبه، اصناف، پیشه‌وران (صاحبان حرف)، صاحبان کارخانه‌ها، کارگاه‌های تولیدی و سایر افرادی که به صورت شخص حقیقی بابت درآمد حاصل از اشتغال به مشاغل آزاد و به طور انفرادی یا مشارکت مدنی فعالیت دارند، یا به عناوین دیگری غیر از موارد مذکور در سایر فصل‌های قانون مالیات‌های مستقیم در ایران درآمدی تحصیل کنند، مشمول مالیات بر درآمد مشاغل می‌باشند.

تکالیف مؤدیان برای عملکرد سال 1398

1- صاحبان مشاغل مکلفند ظرف چهار ماه از تاریخ شروع فعالیت، مراتب را کتباً به اداره امور مالیاتی محل شغل خود اعلام و نسبت به تشکیل پرونده اقدام نمایند.

2- صاحبان مشاغل مکلفند با مراجعه به سامانه عملیات الکترونیکی مؤدیان مالیاتی (به نشانی www.tax.gov.ir) نسبت به ثبت نام الکترونیکی اقدام نمایند. مؤدیان می‌بایست پس از انجام ثبت نام مرحله اول، نام کاربری و رمز عبور دریافت و در نهایت مراحل ثبت نام خود را کامل نمایند تا از مزایای تسهیلات خدمات الکترونیکی نظیر تسلیم الکترونیکی اظهارنامه‌های مالیاتی، پرداخت الکترونیکی، صدور الکترونیکی گواهی‌های مالیاتی و… برخوردار گردند.

3- تمامی صاحبان مشاغل می‌بایست اظهارنامه مالیاتی مربوط به فعالیت‌های شغلی عملکرد سال 1398 خود را تا پایان مردادماه سال 1399 به صورت الکترونیکی، تسلیم و مالیات متعلق را به نرخ ماده 131 اصلاحی (ق.م.م) پرداخت نمایند.

4- اظهارنامه مالیاتی صاحبان مشاغل حسب مورد برای هر گروه از صاحبان مشاغل موضوع آیین‌نامه اجرایی ماده 95 ق.م.م شامل ترازنامه و حساب سود و زیان یا صورت درآمد و هزینه یا خلاصه درآمد و هزینه است.

5- صاحبان مشاغلی که در اجرای ماده 121 قانون برنامه پنج‌ساله پنجم توسعه جمهوری اسلامی ایران، براساس اولویت‌های اعلامی سازمان امور مالیاتی کشور، ملزم به استفاده از سامانه صندوق فروش (صندوق ماشینی (مکانیزه) فروش) و تجهیزات مشابه می‌باشند، کماکان مکلف به به‌کارگیری سامانه مذکور هستند. اولویت‌های نصب و استفاده از سامانه فروشگاهی و نحوه ارسال اطلاعات آن، در سامانه عملیات الکترونیکی مؤدیان مالیاتی (به نشانی www.tax.gov.ir) در دسترس مؤدیان قرار دارد.

6- براساس اصلاحیه مصوب 314/1394 قانون مالیات‌های مستقیم، بندهای سه‌گانه الف، ب و ج موضوع ماده 95 قانون مالیات‌های مستقیم، حذف گردیده است و از ابتدای سال 1395، صاحبان مشاغل بر مبنای حجم و یا نوع فعالیت خود به شرح این جدول گروه‌بندی می‌شوند:

گروه شرح تکالیف مؤدیان درخصوص نگهداری دفاتر و یا اسناد و مدارک
اول مجموع مبلغ فروش کالا و خدمات سال قبل یا ده‌برابر درآمد مشمول مالیات قطعی شده *طبق آخرین برگ مالیات قطعی **عملکرد سال 1391 و به بعد که تا تاریخ پایان دی‌‌ماه سال قبل از شروع سال مالیاتی ابلاغ شده باشد، هر کدام بیشتر از مبلغ سی میلیارد ریال باشد. نگهداری دفاتر روزنامه و کل یا سایر دفاتر حسب مورد، متکی به اسناد و مدارک، با رعایت مقررات مندرج در ماده (6) آیین‌نامه اجرایی مربوط به نوع دفاتر، اسناد و مدارک و روش‌های نگهداری آن‌ها موضوع ماده 95 اصلاحی مصوب 31/4/1394 قانون مالیات‌های مستقیم. مؤدیان برای ثبت و پلمب دفاتر روزنامه و کل باید قبل از شروع سال مالیاتی (شمسی) با مراجعه به سامانه جامع ثبت شرکت‌ها و مؤسسات غیرتجاری، درخواست خود جهت دریافت دفاتر را ثبت و مراحل لازم برای دریافت دفاتر پلمب شده را براساس دستورالعمل موجود در سامانه مذکور طی و کد رهگیری دریافت کنند.
  اشخاص ذیل فارغ از حجم فعالیت از لحاظ انجام تکالیف، جزء مؤدیان گروه اول محسوب می‌شوند: 1) دارندگان کارت بازرگانی (وارد کنندگان و صادر کنندگان). 2) صاحبان کارخانه‌ها و واحدهای تولیدی و بهره‌برداران معادن دارای جواز تاسیس و پروانه بهره‌برداری از وزارتخانه ذی‌ربط. 3) صاحبان هتل‌های سه ستاره و بالاتر. 4) صاحبان بیمارستان‌ها، زایشگاه‌ها، کلینیک‌های تخصصی. 5) صاحبان مشاغل صرافی. 6) فروشگاه‌های زنجیره‌ای دارای مجوز فعالیت از وزارتخانه ذی ربط.  
دوم مجموع مبلغ فروش کالا و خدمات سال قبل با ده برابر درآمد مشمول مالیات قطعی شده* طبق آخرین برگ ماایات قطعی ** عملکرد سال 1391 و به بعد که تا تاریخ پایان دی‌ماه سال قبل از شروع سال مالیاتی ابلاغ شده باشد. هر کدام بیشتر از مبلغ ده میلیارد و سی میلیارد ریال باشد. نگهداری اسناد و مدارک معاملات از قبیل اسناد درآمدی فروش کالا یا ارائه خدمات و سایر درآمدها و اسناد خرید کالا، خدمات و دارایی و سایر اسناد هزینه‌های انجام شده به تفکیک و به ترتیب تاریخ وقوع هر یک از رویدادهای مالی برای هر سال مالیاتی و تنظیم صورت درآمد و هزینه ماهیانه و سالانه خود در چارچوب فرم‌های زیر:

– صورت درآمد و هزینه ماهیانه مؤدیان گروه دوم

– صورت درآمد و هزینه سالانه مؤدیان گروه دوم

سوم مؤدیانی که در گروه‌های اول و دوم قرار نمی گیرند جزء گروه سوم محسوب می‌شوند. نگهداری اسناد و مدارک مربوط به معاملات خود از قبیل اسناد درآمدی فروش کالا یا ارائه خدمات و سایر درآمدها و اسناد خرید کالا و خدمات و نیز اسناد هزینه انجام شده برای هر سال مالیاتی و تنظیم خلاصه درآمد و هزینه سالانه، در چارچوب فرم «خلاصه درآمد و هزنه سالانه گروه سوم»
* درآمد مشمول مالیات قبل از کسر معافیت  ** مجموع برگ‌های قطعی اصلی و متمم
نکات مهم درخصوص گروه‌بندی مؤدیان:

الف- در مورد فعالیت‌های صرفا خدماتی گروه‌بندی مؤدیان با لحاظ کردن 50 درصد مبالغ مندرج در جدول فوق انجام می شود. بدیهی است 50 درصد مبلغ مذکور به 10 برابر درآمد مشمول مالیات این فعالیت‌ها نیز تسری دارد.

ب- در مشارکت مدنی جمع مبلغ فروش کالا و خدمات و یا درآمد مشمول مالیات قطعی شده کلیه شرکاء ملاک عمل قرار می‌گیرد.

ج- مجموع مبلغ فروش کالا و خدمات سال قبل بر اساس فعالیت مؤدی در سال قبل می‌باشد.

د- مؤدیان مالیاتی که در هر گروه قرار می‌گیرند تا سه سال بعد از نظر انجام تکالیف قانونی در طبقات پایین تر قرار نخواهند گرفت.

هـ – در دو سال اول شروع فعالیت صاحبان مشاغل، به استثنای مؤدیانی که براساس نوع فعالیت در گروه اول قرار می‌گیرند، انتخاب گروه و انجام تکالیف قانونی مربوط، به انتخاب مؤدی خواهد بود.

و- صاحبان مشاغلی که در گروه‌های دوم یا سوم قرار می‌گیرند، می‌توانند در هر سال مالیاتی نسبت به انجام تکالیف گروه بالاتر اقدام نمایند. در این صورت مکلف به رعایت مقررات مربوط خواهند بود.

Image result for مالیات بر درآمد

7- با توجه به حذف ماده 104 در اصلاحیه اخیر قانون مالیات‌های مستقیم، از تاریخ 1/1/1395 مؤدیان (اعم از اشخاص حقیقی و حقوقی) ملزم به کسر و پرداخت مالیات‌های تکلیفی موضوع ماده مذکور نمی‌باشند.

8- صاحبان مشاغل گروه اول و صاحبان مشاغل مشمول اجرای قانون مالیات بر ارزش افزوده، مکلفند مطابق دستورالعمل موضوع تبصره (3) ماده 169 ق.م.م، ضمن صادر نمودن صورتحساب برای معاملات و درج شماره اقتصادی خود و طرف معامله، در تمامی صورتحساب‌ها، فرم‌ها و سایر اسناد مشابه، فهرست معاملات خود را به صورت فصلی تا یک ماه و نیم پس از پایان هر فصل مطابق ترتیبات مورد نظر سازمان امور مالیاتی، به اداره امور مالیاتی ذیربط ارائه نمایند.

9- پرداخت کنندگان حقوق، هنگام هر پرداخت یا تخصیص آن مکلفند مالیات متعلق را طبق مقررات محاسبه و کسر و «تا پایان ماه بعد» ضمن تسلیم فهرستی متضمن نام و نشانی دریافت کنندگان حقوق و میزان آن به اداره امور مالیاتی محل پرداخت نمایند. ارسال فهرست و پرداخت مالیات از طریق سامانه ارکترونیکی سازمان امور مالیاتی انجام می‌گیرد.

نکاتی در مورد ثبت نام و تسلیم اظهارنامه

1- چنانچه صاحبان مشاغل بر اساس مجوز صادره از مراجع ذیصلاح (مانند پزشکان، وکلا، کارشناسان رسمی دادگستری، مهندسین مشاور و …) بیش از یک محل فعالیت برای همان مجوز داشته باشند، برای تمامی این محل‌‌ها فقط یک ثبت نام صورت گرفته و یکی از این محل ها بنا بر اعلام مؤدی به عنوان محل اصلی فعالیت مشخص و سایر محل ها به عنوان شعبه منظور خواهد شد (در صورت عدم انتخاب مؤدی، تعیین محل اصلی فعالیت به تشخیص سازمان امور مالیاتی خواهد بود) این مؤدیان می‌بایست صرفاً یک اظهارنامه صاحبان مشاغل برای تمام این محل‌های فعالیت‌ تسلیم نمایند.

2- چنانچه صاحبان مشاغل در یک محل بیش از یک فعالیت شغلی داشته باشند، مکلف به یک ثبت نام برای کلیه فعالیت‌های شغلی محل مذکور و ارائه یک اظهارنامه برای آن محل می‌باشند.

3- چنانچه یک مؤدی دارای فعالیت‌های مختلف (اعم از انفرادی یا مشارکتی) در محل‌های متعدد باشد، باید برای هر یک از محل‌های فعالیت خود، به صورت مجزا ثبت نام نموده و اظهارنامه مالیاتی مربوط را تا سررسید مقرر حسب مورد در قالب‌های انفرادی یا مشارکتی بطور جداگانه تسلیم نماید.

4- در مورد کارگاه‌ها و واحدهای تولیدی که نوع فعالیت آنها ایجاد دفتر یا فروشگاه در یک یا چند محل دیگر را اقتضاء نماید، مؤدی می‌تواند برای کلیه محل‌های مذکور یک ثبت نام به نشانی که به عنوان محل اصلی فعالیت اعلام می نماید، انجام داده و یک اظهارنامه صاحبان مشاغل واحد برای این محل های فعالیت‌ ارائه نماید.

5- مشاغلی که بصورت مشارکت مدنی اعم از قهری یا اختیاری اداره می‌شوند، باید به عنوان یک مؤدی (در قالب مشارکت) در نظام مالیاتی ثبت نام نموده و شناسه مشارکت مدنی دریافت کنند. صاحبان مشاغل مذکور مکلفند در زمان ثبت نام، اطلاعات مورد نیاز کلیه شرکاء و نسبت سهم هر شریک را اعلام نمایند. این مؤدیان باید اظهارنامه مالیاتی خود را در چارچوب یک فرم اظهارنامه مشارکتی تسلیم نمایند.

6- چنانچه چند مؤدی با مشاغل متفاوت یا یکسان، بدون وجود رابطه شراکت، در یک محل فعالیت دارند، هر یک از مؤدیان باید به طور مجزا در نظام مالیاتی ثبت نام و تا سر رسید مقرر اظهارنامه مالیاتی خود را ارائه نماید.

7- مؤدیانی که در بخشی از سال در یک محل فعالیت داشته و در بخشی دیگر در محل دیگری فعالیت نموده‌اند، باید با مراجعه به سامانه ثبت نام، نسبت به اصلاح تاریخ شروع و خاتمه فعالیت هر محل اقدام و برای هر محل، بطور جداگانه اظهارنامه تسلیم نمایند.

8- آن دسته از مؤدیانی که در یک مکان بیش از یک فعالیت داشته و قبلاً با توجه به موضوع فعالیت در بیش از یک بند از بندهای الف، ب و ج موضوع ماده ۹۵ قانون مالیاتهای مستقیم پیش از اصلاحیه ۳۱/۰۴/۱۳۹۴ ثبت نام نموده اند، برای عملکرد سنوات ۱۳۹۵ و به بعد مکلفند با توجه به مفاد ماده (۲) آئین نامه اجرایی موضوع ماده ۹۵ ق.م.م اصلاحیه مصوب ۳۱/۰۴/۱۳۹۴ ثبت نام خود را ویرایش کنند و تحت یکی از گروه بندی های سه‌گانه جدید قرار گیرند و متناسب با آن اظهارنامه مالیاتی خود را تا سررسید مقرر تسلیم نمایند.

اظهارنامه مالیاتی می‌بایست به صورت الکترونیکی از طریق سامانه عملیات الکترونیکی مؤدیان مالیاتی به نشانه www.tax.gov.ir تسلیم گردد. مؤدیان محترم مالیاتی می‌توانند با مراجعه به بخش اظهارنامه الکترونیکی این سامانه، نسبت به دریافت نرم‌افزار الکترونیکی و راهنمای آن اقدام و با استفاده از کد رهگیری که در مرحله پیش‌ثبت‌نام دریافت کرده‌اند، اظهارنامه مالیاتی خود را تسلیم نمایند. پیش‌نیاز ارائه اظهارنامه الکترونیکی، تکمیل مراحل ثبت نام توسط مؤدیان می‌باشد. سازمان امور مالیاتی کشور از طریق شماره تلفن 1526 (بدون پیش‌شماره) پاسخگوی سؤالات مؤیان درخصوص مراحل تسلیم اظهارنامه‌های الکترونیکی می‌باشد.

Image result for مالیات بر درآمد
مالیات بر درآمد مشاغل

 رسیدگی و نحوه تعیین درآمد مشمول مالیات مشاغل

براساس مهلت مقرر در تبصره ماده 97 ق.م.م، برای عملکرد سال‌های 1395، 1396 و 1397 تعیین درآمد مشمول مالیات از روش‌های ذیل انجام می‌گیرد:

الف- با قبولی دفاتر و یا قبولی درآمد مشمول مالیات مندرج در اظهارنامه

در صورت قبولی دفاتر ارائه شده از سوی مؤدی (در مورد صاحبان مشاغل گروه اول) درآمد مشمول مالیات، به شرح ذیل محاسبه می‌شود:

(استهلاکات+ هزینه‌های قابل قبول)- (سایر درآمدها+ فروش کالا و خدمات)= درآمد مشمول مالیات

ب- از طریق علی‌الرأس

در موارد زیر، درآمد صاحبان مشاغل به صورت علی‌الرأس تشخیص داده خواهد شد.

ب-1- در صورتی که تا موعد مقرر ترازنامه و حساب سود و زیان و یا حساب درآمد و هزینه و حساب سود و زیان، حسب مورد تسلیم نشده باشد.

ب-2- در صورتی که مؤدی به درخواست کتبی اداره امور مالیاتی مربوط از ارائه دفاتر و یا مدارک حساب (حسب مورد) در محل کار خود، خودداری نماید.

ب-3- در مورد مؤدیان گروه اول، در صورتی که دفاتر و اسناد و مدارک ابرازی برای محاسبه درآمد مشمول مالیات، به نظر اداره امور مالیاتی غیرقابل رسیدگی تشخیص داده شود یا به علت مدم رعایت موازین قانونی و آیین‌نامه مربوطه، مورد قبول واقع شود.

ج- تعیین مالیات مقطوع در اجرای تبصره ماده 100 ق.م.م

سازمان امور مالیاتی کشور می­تواند برخی از مشاغل یا گروههایی از آنان را که میزان فروش کالا و خدمات سالانه آنها حداکثر ده برابر معافیت موضوع ماده(۸۴) این قانون باشد از انجام بخشی از تکالیف از قبیل نگهداری اسناد و مدارک موضوع این قانون و ارائه اظهارنامه مالیاتی معاف کند و مالیات مودیان مذکور را به‌صورت مقطوع تعیین و وصول نماید. در مواردی که مودی کمتر از یک سال مالی به فعالیت اشتغال داشته باشد مالیات متعلق نسبت به مدت اشتغال محاسبه و وصول می‌شود. این حکم مانع از رسیدگی به اظهارنامه‌های مالیاتی تسلیم شده در موعد مقرر نخواهد بود.

در اجرای قانون فوق و به منظور تکریم ارباب‌رجوع، میزان مالیات عملکرد سال 1396 باری صاحبان مشاغل گروه سوم که  دارای شرایط فوق‌الذکر باشند، با افزایش پنج درصد نسبت به مالیات قطعی عملکرد سال 1395 به صورت مقطوع تعیین و مبلغ آن برای مودیانی که امکان پرداخت یکجا ندارند، حداکثر تا 4 ماه تقسیط می‌گردد. برای بهره‌گیری از این تسهیلات، مؤدیان باید تا پایان خرداد ماه سال جاری تقاضای خود را در مهلت تسلیم اظهارنامه از طریق بخش‌ مربوط در سامانه تسلیم اظهارنامه الکترونیکی  (www.tax.gov.ir) به سازمان امور مالیاتی کشور اعلام نمایند.

معافیت مالیاتی

درآمد سالانه مشمول مالیات صاحبان مشاغل که اظهارنامه مالیاتی خود را در موعد مقرر تسلیم کرده‌اند و حسب مورد دفاتر و یا اسناد و مدارک موضوع ماده 95 را ارائه نموده‌اند، تا میزان معافیت قانونی مربوط (برای عملکرد سال 1396معادل 000/000/180 ریال) از پرداخت مالیات معاف و مازاد آن به نرخ ماده 131 اصلاحی مورخ 31/4/94 (ق.م.م) مشمول مالیات خواهد بود.

نکته 1: براساس اصلاحیه مورخ 31/4/94 ق.م.م از ابتدای سال 1395 عدم تسلیم اظهارنامه، دفاتر و یا اسناد و مدارک مربوط، موجب محرومیت از معافیت مالیاتی مذکور می‌باشد.

نکته 2: در مشارکت‌های مدنی، شرکا حداکثر از دو معافیت استفاده خواهند کرد و مبلغ معافیت به طور مساوی بین آنان تقسیم و باقی‌مانده سهم هر شریک جداگانه مشمول مالیات خواهد بود.

نکته 3: شرکایی که رابطه زوجیت دارند به لحاظ استفاده از معافیت در حکم یک شریک تلقی می‌شوند و تنها یک معافیت به زوج تعلق می‌گیرد.

Image result for مالیات بر درآمد
مالیات بر درآمد مشاغل

هزینه‌های قابل قبول

هزینه‌های قابل قبول برای تشخیص درآمد مشمول مالیات عبارت است از هزینه‌هایی که در حدود متعارف، متکی به مدارک بوده و منحصراً مربوط به تحصیل درآمد مؤسسه در دوره مالی مربوط، با رعایت حدنصاب‌های مقرر باشد.

نکته 1: هزینه‌های مربوط به درآمدهایی که به موجب ق.م.م از پرداخت مالیات معاف یا مشمول مالیات به نرخ صفر بوده یا با نرخ مقطوع محاسبه می‌شود به عنوان هزینه‌های قابل قبول مالیاتی شناخته نمی‌شود.

نکته 2: از تاریخ 1/1/95 به بعد پذیرش هزینه‌های پرداختی قابل قبول مالیاتی موضوع ق.م.م که به شیوه تهاتری انجام نشود، از مبلغ 50 میلیون ریال به بالا منوط به پرداخت یا تسویه وجه آن از طریق سامانه بانکی می‌باشد. لذا در صورتی که هزینه‌های پرداختی نقدی بیش از پنجاه میلیون ریال که از طریق سیستم بانکی انجام نشده باشد از نظر مالیاتی قابل قبول نخواهد بود. این حکم به سایر هزینه‌‌های انجام شده که از سایر طرق تسویه و یا تهاتر می‌گردد، قابل تسری نمی‌باشد.

توجه: برای اطلاع از مفاد هزینه‌های قابل قبول مالیاتی و حد نصاب‌های آن، به ماده 148 قانون مالیات‌های مستقیم، آیین‌نامه‌ها و بخشنامه‌های مربوط مراجعه شود.

مراجع حل اختلاف مالیاتی

*در مواردی که مؤدی نسبت به برگ تشخیص مالیات ابلاغ شده معترض باشد، می‌تواند ظرف سی روز از تاریخ ابلاغ، شخصاً یا به وسیله وکیل تام‌الاختیار خود به اداره امور مالیاتی مراجعه و با ارائه دلایل و اسناد و مدارک، کتباً تقاضای رسیدگی مجدد نماید. در صورتی که مسئول مربوط دلایل و اسناد و مدارک ابرازی را در تعدیل درآمد، مؤثر تشخیص دهدو نظر او مورد قبول مؤدی قرار گیرد، مراتب پشت برگ تشخیص منعکس و به امضای مسئول مربوط و مؤدی رسیده و پرونده امر از لحاظ میزان درآمد مشمول مالیات مختومه تلقی می‌شود.

*هرگاه دلایل و اسناد و مدارک ابرازی در رد یا تعدیل درآمد مندرج در برگ تشخیص مؤثر واقع نگردد، پرونده به هیأت حل اختلاف مالیاتی ارجاع خواهد گردید و رأی هیأت با اکثریت آرا قطعی و لازم‌الاجرا است. مگر اینکه ظرف مدت 20 روز از تاریخ ابلاغ رأی از طرف ماموران مالیاتی مربوط یا مؤدی، مورد اعتراض کتبی قرار گیرد که در این صورت پرونده جهت رسیدگی به هیأت حل اختلاف مالیاتی تجدید نظر محول خواهد شد. در این مرحله مؤدی مکلف است مقدار مالیات مورد قبول را در همان مهلت مقرر پرداخت و نسبت به مازاد بر آن اعتراض خود را تسلیم نماید.

تشویقات و بخشودگی جرایم مالیاتی

ردیف موضوع تشویقات و بخشودگی‌ها
1 مؤدیانی که به تکالیف قانونی خود راجع به تسلیم به موقع اظهارنامه یا ترازنامه و حساب سود و زیان و پرداخت یا ترتیب پرداخت مالیات طبق اظهارنامه یا ترازنامه و حساب سود و زیان و حسب مورد، ارائه به موقع دفاتر و اسناد و مدارک خود اقدام نموده‌اند در موارد مذکور در ماده 239 ق.م.م هرگاه برگ تشخیص مالیاتی صادره را قبول یا با اداره امور مالیاتی توافق نمایند و نسبت به پرداخت یا ترتیب دادن پرداخت آن اقدام نمایند معافیت از 80 درصد جرایم متعلقه مقرر در ق.م.م
2 در صورت پرداخت یا ترتیب پرداخت مالیات توسط این‌گونه مؤدیان (ردیف 1 فوق) ظرف مدت یک ماه از تاریخ ابلاغ برگ قطعی مالیات معافیت از 40 درصد جرایم متعلقه مقرر در ق.م.م
3 پرداخت علی‌الحساب مالیات بر عملکرد در هر سال مالی قبل از سررسید مقرر جایزه‌ای معادل 1 درصد مبلغ پرداختی به ازای هر ماه تا سررسید مقرر
Image result for جرایم مالیاتی
مالیات بر درآمد مشاغل

جرایم مالیاتی

ردیف موضوع جریمه تا پایان سال 1394 جریمه از تاریخ 1/1/1395
1 عدم اطلاع شروع فعالیت صاحبان مشاغل به ادارات امور مالیاتی و تشکیل پرونده در مهلت قانونی 4 ماهه 10 درصد مالیات قطعی تا تاریخ شناسایی توسط اداره امور مالیاتی 10 درصد مالیات قطعی تا تاریخ شناسایی توسط اداره امور مالیاتی
2 پرداخت مالیات پس از سررسید مقرر به ازای هر ماه 5/2درصد مالیات به ازای هر ماه 5/2 درصد مالیات
3 عدم تسلیم اظهارنامه برای مشمولین موضوع بندهای الف و ب ماده 95 40 درصد مالیات متعلق (غیرقابل بخشودگی) برای تمامی صاحبان مشاغل (گروه اول، دوم و سوم موضوع آیین‌نامه اجرایی ماده 95 ق.م.م) 30 درصد مالیات متعلق (غیرقابل بخشودگی)
5 کتمان درآمد یا اظهار هزینه‌های غیرواقعی علی‌رغم تسلیم اظهارنامه 40 درصد مالیات متعلق به درآمد کتمان شده یا هزینه غیرواقعی (غیرقابل بخشودگی) 30 درصد مالیات متعلق به درآمد کتمان شده یا هزینه غیرواقعی (غیرقابل بخشودگی)
6 عدم تسلیم ترازنامه و حساب سود و زیان یا عدم ارائه دفاتر 20 درصد مالیات برای هر یک از موارد مذکور 30 درصد مالیات برای هر یک از موارد مذکور (برای صاحبان مشاغل گروه اول)
7 رد دفتر 10 درصد مالیات
8 عدم پرداخت مالیات حقوق ظرف مهلت مقرر 20 درصد مالایت پرداخت نشده 10 درصد مالیات پرداخت نشده در موعد مقرر و 5/2 درصد مالیات به ازای هر ماه نسبت به مدت تأخیر از سررسید پرداخت
9 عدم صدور صورتحساب یا عدم درج شماره اقتصادی خود و طرف معامله، حسب مورد یا استفاده از شماره اقتصادی خود برای معاملات دیگران یا شماره اقتصادی دیگران برای معاملات خود 2 درصد مبلغ مورد معامله 2 درصد مبلغ مورد معامله
10 عدم ارائه فهرست معاملات فصلی در مهلت مقرر 1 درصد معاملات 1 درصد معاملات
11 عدم تسلیم صورت یا فهرست یا قرارداد یا مشخصات راجع به مؤدی توسط اشخاصی که به شرح مقررات ق.م.م مکلف به تسلیم آن می‌باشند عدم تسلیم لیست حقوق ظرف مهلت مقرر 2 درصد حقوق پرداختی 2 درصد حقوق پرداختی
عدم ارسال صورت یا فهرست یا قراردادهای پیمانکاری 1 درصد مبلغ کل قرارداد 1 درصد مبلغ کل قرارداد

 

نرخ مالیات بر درآمد صاحبان مشاغل برای عملکرد سال 1395 و پس از آن (موضوع ماده 131 اصلاحی ق.م.م)

ردیف درآمد مشمول مالیات سالانه نرخ
از مبلغ تا مبلغ
1 0 000/000/500 15 درصد
2 001/000/500 000/000/000/1 20 درصد
3 001/000/000/1 و بیش از آن 25 درصد

امتیاز مطلب
برای امتیازدهی کلیک بفرمایید
[نتیجه: 0 میانگین: 0]

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا