اجتماعیاقتصادیبین‌المللگزارشویژهیادداشت

خارجی‌ها هم دیگر رغبتی به خرید ملک ندارند

یادداشت: دکتر سید جلال ابراهیمی، مدیر خانه اقتصاد و تجارت ایران و ترکیه

خارجی‌ها هم دیگر رغبتی به خرید ملک ندارند، درباره شرایط پیش آمده در حوزه مسکن در ترکیه، باید عنوان کرد، فقط با کاهش نرخ سود وام مسکن امکان شروع ساخت مساکن جدید محقق خواهد شد، همچنین شهروندانی که به دلیل افزایش اجاره بها تلاش دارند تا اقدام به خرید خانه کنند، در صورت نداشتن پس انداز  باید از وام مسکن بهره بگیرند، با این وجود بهره بالای این وام موجب می‌شود تا از خرید منصرف شوند. آنچه که باید آن را یکی از عوامل توقف خرید و فروش در حوزه مسکن دانست.

به گزارش تیتر یک آنلاین: این در حالی است که اگر بانک مرکزی ترکیه بهره وام را کاهش و در سطح کشورهای اروپائی و آمریکا قرار دهد، هم امکان سرمایه‌گذاری و اجرای پروژه‌های جدید مسکن فراهم می‌شود و از طرفی با صاحبخانه شدن گروه کثیری از مردم مال الاجاره کاهش می‌یابد . شرایطی که با توجه به تعداد خانه‌های خالی و ساختمانهای فروش رفته محقق می‌شود.

بی‌رغبتی خارجی‌ها به خرید ملک

بی‌رغبتی خارجی‌ها به خرید ملک

اشاره به این موضوع ضرورت دارد که هم اکنون در ترکیه قیمت مسکن بسیار بالاتر از قدرت خرید مردم است.

مدیر یکی از شرکت‌های بزرگ ساختمانی ترکیه اعلام کرده است؛ امسال حتی خارجی‌ها هم رغبت زیادی به خرید خانه و ملک نشان ندادند. به گفته وی  تعادل در اقتصاد برای تحقق و اجرای پروژه‌های جدید فراهم نیست و باید این امر توجه فوری شود.

صاحب نظران حوزه مسکن معتقدند، اگر نرخ وام مسکن و نرخ سود وام کاهش معقول پیدا نکند امکان خرید خانه برای طبقات متوسط هم فراهم نیست.

این در حالی بوده که به دنبال عدم کاهش نرخ سود بانکی خرید مسکن و افزایش اجاره بها دولت اقدام به افزایش مالیات برای خانه‌های خالی شد، روندی که خود عامل افزایش اجاره بها را رقم زد و دولت باجبار افزایش نرخ مال الاجاره را در  25 درصد محدود کرد.  امسال نیز این مدت تمدید شد که صاحبان منازل و موجرها حق افزایش مال الاجاره را بیش از ۲۵ درصد ندارد.

روزنامه حریت در سر مقاله ای افزایش اجاره بها را آنهم ۲۵ درصد منطقی ندانست و راه کارهای متفاوتی را پیشنهاد کرد.

قیمت‌های سرسام آور و عدم ارائه تسهیلات برای خرید خانه

هم اکنون اما عرضه در حوزه مسکن برای فروش در حال افزایش است ولی به لحاظ قیمت‌های سرسام آور و عدم ارائه تسهیلات برای خرید خانه از سوی بانک‌های دولتی و با بهره کم آمار تعداد خانه‌های در حال فروش سیر صعودی دارد در حالی که تولید مسکن  و اجرای پروژه‌های جدید ساخت و ساز بلحاظ بهره‌های سنگین بانکی متوقف است.

دریافت مالیات از خانه‌های خالی

در چنین شرایطی دولت ترکیه در صدد است همانند بسیاری از کشورهای جهان از خانه‌های خالی مالیات اخذ کند و هدف از آن وادار کردن صاحبان مساکن خالی به اجاره دادن ملک است.

ولی این امر باعث شده که بعضی صاحبان خانه‌ها اقدام به انعقاد قراردادهای جعلی با اقوام یا بستگان و آشنایان کنند.

ضرورت کاهش سود وام‌های خرید مسکن

براین اساس  کارشناسان معتقدند به جای اجرای سیستم مجازات و اخذ مالیات از خانه‌های خالی که خود عامل افزایش قیمت‌ها می‌شود و باید بانک‌های دولتی سود وام‌های خرید مسکن و ساخت و ساز را در حد کشورهای اروپائی کاهش دهند.

توصیه دیگر دراین خصوص چنین است که موسسه دولتی خانه‌های خالی را از صاحب خانه‌ها اجاره و با قیمت مناسب حال و شرایط مستاجران و با اجاره به شرط تملیک به نیازمندان اجاره دهند.

 

امتیاز مطلب
برای امتیازدهی کلیک بفرمایید
[نتیجه: 0 میانگین: 0]

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا