سیاسیویژه

قالیباف: نمایندگان مجلس در دسترس‌ترین مسئول برای مردم هستند

انتخابات تناسبی هم مشارکت را افزایش می‌دهد و هم نمی‌گذارد لزوماً کل نمایندگان حوزۀ انتخابیه فقط از یک لیست رأی بیاورند

به گزارش خبرنگار تیتر یک آنلاین، دکتر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی، در دانشگاه علامه طباطبایی:

من خود را مدیر اجرایی در میدان می‌دانم و امروز نمایندگان مجلس در دسترس‌ترین مسئول برای مردم هستند و می‌دانم که مراجعۀ مردم به نمایندگان بیش از مسئولان شهرشان است. نماینده‌ای که به مجلس می‌آید صرفاً نمایندۀ حوزۀ انتخابیه نیست، بلکه نمایندۀ یک کشور است، اما در واقع این‌گونه نیست، چرا که در حال حل مشکلاتی نظیر راه‌ها، دارو، دام، کشاورزی و سایر مطالبات مردم در منطقۀ خود است.

🔹 این موضوع حق است که باید قانون انتخابات اصلاح شود و باید انتخابات اکثریتی و تناسبی را توأم با هم پیش ببریم و این موضوع حداقل در شهرهای بزرگ باید اجرا شود تا مشارکت افزایش یافته و رقابت نیز واقعی‌تر شود و این‌گونه نباشد که تهران تنها دو لیست داشته باشد و یکی از این لیست‌ها رأی بیاورد، بلکه باید تعداد لیست‌ها افزایش یافته و کاندیداهای مستقل نیز امکان کسب رأی داشته باشند.

قالیباف: فقط یک بند از طرح شفافیت باقی مانده است که دربارۀ مجمع تشخیص است / حتی اگر با آن یک بند موافقت نشود، آن را کنار می‌گذاریم و بقیۀ قانون را ابلاغ می‌کنیم*

دکتر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی ، در دانشگاه علامه طباطبایی:

تنها طرحی بود که به‌عنوان نفر اول آن را امضا کردم و آن نیز طرح شفافیت بود. چون این طرح مربوط به آیین‌نامۀ داخلی بود به دو سوم رأی نمایندگان نیاز داشت. زمان رأی‌گیری، فقط سه رأی کمتر رأی آورد. اما باز پیگیری کردیم بار دوم به صحن آوردیم. در بار دوم، آن را تکمیل کردیم و آن را به طرح شفافیت قوای سه‌گانه و دستگاه‌ها رساندیم.

فقط یک بند آن در مجمع تشخیص مصلحت نظام باقی مانده و آن این است که گفته‌ایم موضوعات اختلافی میان مجلس و شورای نگهبان که در مجمع بررسی می‌شود نیز باید شفاف شود اما در این زمینه هنوز مجمع اعلام نظر نکرده است و در آنجا مانده است.

از این رو چون به خاطر یک بند نمی‌توانستیم بقیۀ قانون را نیز ابلاغ کنیم، تصمیم گرفتیم هر نماینده‌ای که مایل بود رأی خود را به‌صورت شفاف اعلام کند این امکان برای او فراهم باشد و بسترهای آن را نیز در مجلس فراهم آوردیم.

پایان پیام

امتیاز مطلب
برای امتیازدهی کلیک بفرمایید
[نتیجه: 0 میانگین: 0]

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا