اقتصادیگزارشویژه

تجهیز فاز یک بندر شهید بهشتی چابهار  به ارزش ۴۷۷ میلیون دلار

تجهیز فاز یک بندر شهید بهشتی چابهار  به ارزش ۴۷۷ میلیون دلار؛ شرکت خدمات دریایی و بندری «آریا بنادر ایرانیان» سال ۱۳۸۴ با تکیه بر توان بالقوه نیروهای بازنشسته و متخصصِ سازمان بنادر و دریانوردی و با بهره‌گیری از دانش و توان فارغ‌التحصیلان و متخصصان حوزه‌های مختلف بندری و دریایی تأسیس شد.

به گزارش تیتر یک انلاین به نقل از  بندر و دریا، ایجاد و تداوم اشتغال بیش از ۱۰۰۰ نفر پرسنل از اقدامات اساسی شرکت مذکور محسوب می‌شود. گستره فعالیت این شرکت در بنادر شهید رجایی بندرعباس، بندر انزلی، بندر شهید بهشتی چابهار و بندر امام خمینی (ره) است. این شرکت یکی از بزرگ‌ترین و کارآمدترین شرکت‌های فعال در حوزه خدمات بندری (بزرگ‌ترین اپراتور کالای عمومی در کشور) به شمار می‌آید و ارائه خدمات با کیفیت در بنادر ذکر شده از دیگر افتخارات شرکت آریا بنادر ایرانیان است.

ماهنامه «بندر و دریا» گفت‌وگویی صمیمی را با جواد جهاندار مدیرعامل شرکت آریا بنادر ایرانیان انجام داده است که  قسمتی از آن (برای مشاهده کامل این مصاحبه به نسخه چاپی/ الکترونیک ماهنامه مراجعه کنید ) در ادامه می‌آید؛

  • هدف از تاسیس شرکت آریا بنادر ایرانیان چه بود و چه انگیزه‌ای داشتید؟

توانمندسازی اقتصادی و معیشتی بازنشستگان و پرسنل شاغل سازمان بنادر و دریانوردی، ایجاد اشتغال برای جوانان و توسعه فعالیت‌های بندری و دریاییِ کشور از مهم‌ترین اهداف شکل‌گیری شرکت آریا بنادر ایرانیان بوده است .

در حال حاضر اصل فعالیت شرکت ارائه خدمات دریایی و بندری شامل تخلیه، حمل، صفافی، نگهداری و بارگیری انواع کالا در بنادر شمالی و جنوبی است.

مدیریت و راهبری و تعمیر و نگهداری شناورها، علائم کمک ناوبری، تجسس و نجات دریایی، لایروبی، یدک کشی و مدیریت ترافیک دریایی، احداث، نصب و تعمیر و نگهداری تأسیسات، ابنیه و تجهیزات بندری و دریایی و …، انجام خدمات تحقیقاتی، مطالعاتی، مشاوره‌ای و کارشناسی و تأمین نیروی انسانی مورد نیاز فعالیت‌های بنـدری، دریایی، فنی و مهندسی، انجام فعالیت‌های بازرگانی، خریدوفروش، واردات و صادرات و خدمات تامین، خریدوفروش تجهیزات دریایی و بندری و نمایندگی خطوط کشتیرانی، حمل‌ونقل دریایی (بار و مسافر) جزو اساسنامه شرکت است.

گستره فعالیت این شرکت در بنادر شهید رجایی بندرعباس، بندر انزلی، بندر شهید بهشتی چابهار و بندر امام خمینی (ره) بوده و این شرکت یکی از بزرگ‌ترین و کارآمدترین شرکت‌های فعال در حوزه خدمات بندری ( بزرگ‌ترین اپراتور کالای عمومی در کشور ) به شمار می‌آید، ایجاد و تداوم اشتغال بیش از ۱۰۰۰ نفر پرسنل و ارائه خدمات با کیفیت در بنادر فوق‌الذکر از دیگر افتخارات شرکت آریا بنادر ایرانیان است.

  • فعالیت‌های شرکت از چه سالی آغاز شد؟

فعالیت‌های اجرایی شرکت آریا بنادر ایرانیان سال ۱۳۸۴ با ارائه خدمات تخلیه، بارگیری و انبارداری در ترمینال شماره سه بندر انزلی آغاز شد. از سال ۱۳۹۹ با عقد قرارداد ۱۰ ساله این شرکت به‌عنوان تنها اپراتور بندر انزلی به فعالیت خود در بنادر شمالی کشور ادامه می‌دهد.

شرکت آریا بنادر ایرانیان از سال ۱۳۹۴ در مجتمع بندری شهید رجایی به‌عنوان اپراتور ترمینال شماره ۳ کالای عمومی مشغول فعالیت است. در راستای سیاست‌های کلان و اهداف عالیه شرکت در زمینه توسعه فعالیت اقتصادی در بنادر جنوبی در پایان سال ۱۴۰۱ از طریق برنده شدن در مزایده عمومی موفق به عقد قرارداد ۸ ساله پایانه شماره یک کالای عمومی در منطقه ویژه اقتصادی بندر شهیدرجایی شد و عنوان بزرگ‌ترین اپراتورکالای عمومی در کشور را به دست آورد.

انبارها و محوطه‌های تحت اختیار در ترمینال شماره یک کالای عمومی شعبه بندر شهید رجائی ۱۰ باب انبار کالا، ترانزیت و CFM به مساحت ۶۹ هزار و ۶۰۰ مترمربع و ۱۳ عدد محوطه روباز به مساحت ۲۰۰ هزار مترمربع است.

این شرکت در سال‌های ۱۳۹۵ تا ۱۳۹۷ نیز در بندر امام خمینی(ره) در قالب قرارداد اجاره انبارها، اماکن و محوطه‌های بندری شامل تعداد ۱۴ باب انبار به مساحت ۱۲۶ هزار مترمربع و محوطه آسفالته و محوطه “گراول” ریزی شده به فعالیت داشته است. مجدداً سال ۱۴۰۱ در مزایده اجاره انبارها، اماکن و محوطه‌های بندری در بندر امام خمینی (ره) برنده شدیم، اما به دلیل نقص مدرک این شرکت آریا بنادر ایرانیان را به‌عنوان برنده مزایده معرفی نکردند.خوشبختانه اخیرا موفق شدیم در مزایده اجاره پایانه غلات و تجهیزات ویژه بندری در بندر امام خمینی (ره) به مدت ۳ سال برنده شویم. این قرارداد از اول اردیبهشت سال ۱۴۰۳ عملیاتی می‌شود.

تجهیز فاز یک بندر شهید بهشتی چابهار به ارزش ۴۷۷ میلیون دلار نیز از دیگر قراردادهای جاری شرکت است که در ادامه مفصل به شرح و تفصیل آن می‌پردازم.

همچنین ارائه مشاوره به شرکت‌ها و مجموعه‌های بزرگ خصوصی و دولتی در حوزه‌های مطالعات و خرید ماشین‌آلات موردنیاز در جهت ارائه خدمات دریایی و بندری و همچنین مشارکت و سرمایه‌گذاری در ساخت سیلو و تجهیزات حرکتی در بنادر از دیگر فعالیت‌های در حال انجام در شرکت آریا بنادر ایرانیان هستند.

امتیاز مطلب
برای امتیازدهی کلیک بفرمایید
[نتیجه: 0 میانگین: 0]

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا