اقتصادی

سرانجام زمان تعیین تکلیف FATF چه شد؟

اف‌ای‌تی‌اف (FATF) یک سازمان فرادولتی است که سیاست ‌ها و استانداردهای مبارزه با جرایم مالی را طراحی و ترویج می ‌کند. این استانداردها، پولشویی، تامین مالی تروریسم و سایر تهدیدهای مربوط به سیستم مالی بین ‌المللی را هدف قرار داده است.

به گزارش پایگاه خبری تیتر یک آنلاین ، محسن رضایی، دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام در خصوص بررسی FATF در مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: ” بررسی‌ های مجمع در خصوص FATF در حال انجام است. “

محسن رضایی در مورد زمان اعلام نتیجه بررسی‌ها نیز تصریح کرد: ” نتایج بررسی‌ های مجمع تشخیص مصلحت نظام در مورد FATF تا پایان اسفند اعلام می شود. “

لازم به بیان است کشورهایی که در وضعیت غیرهمکار با این سازمان به‌ سر می ‌برند، در لیست سیاه قرار می‌ گیرند. در حال حاضر دو کشور کره شمالی و کوبا در این لیست قرار دارند. ایران نیز اولین بار در سال 2009 میلادی، در این فهرست قرار گرفت. در سال 2015 میلادی و پس از امضای توافق هسته‌ ای موسوم به برجام، این وضعیت به حالت تعلیق درآمد.

کشورهایی که از آنها‌ به ‌عنوان پناهگاه امن برای حمایت از تامین مالی تروریسم و پولشویی یاد می ‌شود نیز در لیست خاکستری FATF قرار می‌ گیرند. قرار گرفتن این کشورها در این فهرست به‌ معنای هشداری برای امکان ورود به لیست سیاه است.

چرا همکاری با FATF مهم است؟

توصیه‌ های این کارگروه از سوی بسیاری از کشورها جدی گرفته می‌ شود. اگر کشوری در لیست خاکستری و سیاه FATF قرار بگیرد، شانس ادغام در نظام بانکی جهانی را از دست خواهد داد. کاهش مبادلات تجاری بین ‌المللی، تحریم ‌های اقتصادی از سوی صندوق‌ بین ‌المللی پول، بانک جهانی، ADB و البته سایر کشورها از دیگر پیامدهای قرار گرفتن در لیست سیاه و خاکستری است.

امتیاز مطلب
برای امتیازدهی کلیک بفرمایید
[نتیجه: 0 میانگین: 0]

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا