اقتصادی

رونمایی از هاچ بک تازه ایران خودرو تا پایان سال ۹۹

گروه صنعتی ایران خودرو قصد دارد در آینده نزدیک محصولی جدید و در کلاس A را با نشان خود معرفی کند.

به گزارش پایگاه خبری تیتر یک آنلاین؛ با پیگیری‌های صورت گرفته به این مسئله رسیدیم که نمونه اولیه محصول جدید ایران خودرو آماده شده و به احتمال زیاد تا پایان سال ۱۳۹۹، این خودرو به بازار معرفی می‌شود.

محصول جدید این خودروساز در کلاس A طراحی شده و به عنوان یک هاچ بک کوچک شهری شناخته می‌شود. تا پیش از این گروه صنعتی ایران خودرو محصولی را در خانواده کلاس A نداشت و کوچک‌ترین خودروی این شرکت، در سگمنت B قرار می گرفت.

پلتفرم محصول جدید و کلاس A ایران خودرو

ایران خودرو برای محصول جدید و کوچک خود از پلتفرم بومی استفاده کرده است. اما قطعا این پلتفرم از صفر تا صد در مجموعه مرکز تحقیقات این خودروساز طراحی نشده و الگوبرداری از پلتفرم های معروف خودروهای کلاس A در آن دخیل بوده است. آن طور که گفته می‌شود، پلتفرم و سازه اتاق و شاسی محصول جدید ایران خودرو تا حد بسیار زیادی مشابه به پلتفرم CMF-A گروه رنو است. این پلتفرم در خودروهایی مانند رنو کوییک، داتسون GO، رنو تریبر و… استفاده شده و به عنوان یک سازه اقتصادی برای خودروهای گروه A در مجموعه رنو، نیسان، داتسون و… شناخته می‌شود. ایران خودرو هم با مهندسی معکوس بر روی این پلتفرم و چند سازه دیگر، توانسته تا نسخه ای جدید از رنو کویید را برای خود بسازد و با توجه به تغییرات فراتر از ۳۲ درصد، امتیاز معنوی این محصول کلاس A را به دست بیاورد.

هاچ بک ایران خودرو

باید به این نکته توجه کرد که سازه پایه CMF-A برای کویید و داتسون GO، از نظر ایمنی در جایگاه ضعیفی قرار دارد و صرفاً نسخه برزیلی این سازه قابلیت تطبیق حداقلی را با استانداردهای ایمنی دارد. پیش از این گروه خودروسازی سایپا هم برنامه داشت تا با استفاده از این پلتفرم و ساختار رنو کویید، هاچ بک کلاس A جدیدی را به بازار عرضه کند و آن را جایگزین پراید ۱۱۱ نماید. اما مسائل مربوط به ایمنی و استانداردهای جاده‌ای باعث شد تا سایپا از این پلتفرم استفاده نکند و به سراغ سازه جدیدتر و ایمن تری برود. پلتفرم جدید سایپا در خانواده محصولات کلاس A این شرکت SP0 نام دارد و ساختار آن متفاوت از رنو کویید و داتسون GO است. حال این سوال مطرح است که ایران خودرو تا چه حدی سازه کویید را برای رسیدن به محصول کلاس A تغییر داده و آیا با هزینه های به نسبت بالا، این ساختار نه چندان ایمن و معتبر را به پلتفرم قابل قبولی تبدیل کرده است یا خیر؟

ابعاد و اندازه محصول جدید ایران خودرو

همان طور که گفته شد، هاچ بک جدید این خودروساز الگوی کلاس A را دارد و در جایگاه خودروهای کوچک شهری قرار می گیرد. با درنظرگیری اطلاعات پلتفرم CMF-A به این نکته خواهیم رسید که محصول جدید ایران خودرو با جرم خالص کمتر از ۹۵۰ کیلوگرم معرفی می شود و فاصله محوری آن کمتر از ۲۴۵۰ میلی متر خواهد بود. این خودرو در جایگاه یک هاچ بک ۴ نفره قرار دارد و می توان آن در کلاس فنی خودروهایی چون ام وی ام ۱۱۰، دوو ماتیز، کیا پیکانتو، هیوندای i10 و… قرار داد.

پیشرانه محصول جدید و کلاس A ایران خودرو 

چندی پیش شرکت ایپکو پیشرانه‌ای جدید و سه سیلندر را معرفی کرد و اعلام شد خانواده موتور ۳FX که دارای ۵ عضو است، به زودی بر روی محصولات جدید ایران خودرو نصب می‌شود. با معرفی نمونه پایه خانواده موتور ۳FX که ۳F0N نام دارد، بسیاری به توان این پیشرانه انتقاد کردند و قوای تولیدی آن را کم دانستند. اما حال مشخص شده که این پیشرانه بر روی محصول جدید ایران خودرو نصب خواهد شد و قرار است تا در یک خودروی کلاس A استفاده شود.

این پیشرانه داری ویژگی‌های زیر است:

حجم: 1 لیتر – 12 سوپاپ – تنفس طبیعی – دارای ساختار CVVT دوگانه – دارای استاندارد آلایندگی یورو ۶ / قدرت: 72 اسب بخار – بیشینه گشتاور: ۹۸ نیوتن متر

نکته قابل توجه در مورد مشخصات فنی این پیشرانه و محصول جدید ایران خودرو، قدرت و گشتاور بیشتر آن نسبت به خودرویی مانند رنو کویید است. رنو کویید در قوی ترین نسخه ۳ سیلندر، توان ۶۷ اسب بخار را با گشتاور ۹۰ نیوتن متر دارد و در حال حاضر می بینیم که پیشرانه یک لیتری خانواده ۳FX ایپکو، بازدهی بهتری را برای محصول کلاس A ایران خودرو دارد.

منبع: اسب بخار

امتیاز مطلب
برای امتیازدهی کلیک بفرمایید
[نتیجه: 0 میانگین: 0]

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا