اقتصادی

علت گران تر بودن سکه امامی چیست؟ + بررسی فرق سکه بهار آزادی و سکه امامی

قیمت سکه را بازار به معنای واقع و حجم عرضه و تقاضای مردم تعیین می ‌کند. امروزه بسیاری از افراد هستند که قید سرمایه‌ گذاری در بازار‌های طلای آبشده ، شمش ‌های طلا ، دلار، ملک و ماشین را زده ‌اند و رو به بازار پر رونق سکه آورده‌ اند، این افراد یاد گرفته ‌اند چگونه سرمایه ‌ی خود را در زیر چتر اَمن سکه ‌های طلا حفظ یا چند برابر کنند! سکه ‌های طرح جدید و طرح قدیم هر دو برای زمان بعد از انقلاب اسلامی ایران هستند؛ این یعنی هم سکه‌ های طرح قدیم و هم سکه‌های طرح جدید (امامی) از نوع بهار آزادی هستند. بعد از انقلاب اسلامی ایران، سکه‌ های بهار آزادی جایگزین سکه ‌های پهلوی (اصطلاحاً زمان شاه) شدند.

در این مطلب از تیتر یک آنلاین، توضیحاتی درباره علت گران تر بودن سکه امامی خواهیم داشت! با ما همراه باشید. سکه طلا در دو نوع سکه امامی (طرح جدید) و سکه بهار آزادی (طرح قدیم) در بازار وجود دارد! بی شک می دانید که قیمت سکه امامی بیشتر از سکه بهار ازادی است؛ این در حالی است که عیار و وزن این دو سکه کاملا یکسان است!

از سال 1356 شمسی تا سال 1370 شمسی، سکه تمام با عیار 900 در هزار و وزن 8.13598 ضرب شده است. در یک طرف این سکه نام حضرت علی (ع) سه بار با خط تزیینی در داخل یک شش ضلعی قرار گرفته است و در طرف دیگر تصویر بارگاه امام رضا (ع) قرار دارد؛ نام بانک ملی ایران و عبارت نخستین بهار آزادی نیز روی این سکه درج شده است.

اما از سال 1370 شمسی به بعد ضرب سکه ‌های جدید به نام سکه امامی شروع شد. این سکه که با نام سکه بهار آزادی طرح جدید نیز شناخته می ‌شود، دارای عیار 900 در هزار و وزن 8.13598 می باشد. در یک طرف سکه تصویر امام خمینی، بنیانگذار جمهوری اسلامی درج شده است و در طرف دیگر تصویر بارگاه امام رضا (ع) قرار دارد.

دقت داشته باشید سکه امامی (طرح جدید) و سکه بهار آزادی (طرح قدیم) هیچ تفاوتی در عیار و وزن ندارند و در حقیقت تفاوت قیمت این دو سکه ارتباطی با ارزش طلای به کار رفته در آن ندارد و تفاوت قیمتی آن ها در حقیقت مرتبط با عرضه و تقاضای بازار است که این شکاف قیمتی را ایجاد کرده است. مشابه این اتفاق در بازار خودرو نیز وجود دارد؛ بعضی رنگ های خودرو با وجود مدل یکسان، گران قیمت ‌تر است و این به تقاضای بازار بر می ‌گردد.

زمانی که مردم تمایل بیشتری به خرید کالایی نشان دهند، قیمت آن کالا در بازار گران تر می‌شود! سکه امامی (طرج جدید) نیز در بازار طلا طالب بیشتری دارد و به همین دلیل است که گران تر معامله می ‌شود.

اما در این بین، سوالی که مطرح می شود این است که آیا سال ضرب سکه تاثیری در قیمت آن دارد؟

تا قبل از سال 1386 شمسی که بانک مرکزی تصمیم گرفت سال ضرب سکه را از روی آن حذف کند، سال آن در خرید و فروش سکه تاثیر گذار بود. برای مثال سکه ای که در سال 1399 شمسی ضرب شده بود، از سکه طلایی که در سال 1398 شمسی ضرب شده بود، با قیمت بیشتری معامله می‌ شد. اما از سال 1386 شمسی به بعد، سال ضرب سکه حذف شد و اکنون قیمت سکه در بازار ارتباطی با سال آن ندارد و تنها سکه ‌های قبل از سال 1386 شمسی وجود دارد که ممکن است در بازار به علت تقاضای محدود دارای قیمت کمتری نیز باشد.

امتیاز مطلب
برای امتیازدهی کلیک بفرمایید
[نتیجه: 1 میانگین: 1]

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا