دسته‌بندی نشدهفرهنگی و هنری

نقد و بررسی کتاب«شگفتی‌های پنهان حیوانات، پرندگان و حشرات در قرآن» در فرهنگسرای رسانه

نقد و بررسی کتاب«شگفتی‌های پنهان حیوانات، پرندگان و حشرات در قرآن» در فرهنگسرای رسانه، نشـست نــقد و بـررسـی کتاب «شگفتی‌های پنهان حیوانات، پرندگان و حشرات در قرآن» اثر دکتر علی حامد توسلی پنجشنبه در فرهنگسرای رسانه برگزار می‌ شود.

 

به گزارش تیتر یک آنلاین، در ادامه سلسـلـه نشـست هــای نــقد و بـررسـی کتاب که از سوی مؤسسه‌ رسائل رسانه برگزار می شود، پنجشنبه 31 خرداد علاقمندان میزبان کتاب «شگفتی‌های پنهان حیوانات، پرندگان و حشرات در قرآن» اثر دکتر علی حامد توسلی خواهند بود.

این نشست پنجشنبه ساعت ۹ تا ۱۱ صبح در  فرهنگسرای رسانه واقع در میدان قبا برگزاری می شود و  حضور در آن برای عموم آزاد است.

 

سه قهرمان مهم و شگفتی‌ساز

نویسنده در این اثر داستان هایی از قرآن را به زبان ساده برای گروه های سنی مختلف به رشته تحریر در آورده است، تا افراد بتوانند با مطالعه آن دانش خود در زمینه روایت های قرآنی و آنچه که در طول قرن ها بر انسان و سایر موجودات گذشته است، ارتقاء دهند، ضمن اینکه به گویشی روان تلاش دارد؛ به سئوالاتی که در ذهن برخی از افراد شکل می گیرد، پاسخ دهد.

کتاب مذکور سراسرمملو از  پندها و اندرزهایی است و خواندن آن برای همه افراد خالی از لطف نیست. خوانندگان در این اثر با سه قهرمان مواجه می شوند، یکی از شگفت ترین و اسرار آمیزترین حشرات مورچه است که ارتش منظم دارد، همچنین باید به هدهد (شانه به سر) اشاره کرد که دومین قهرمان داستان است، هدهد مانند مورچگان دارای تشکیلات اجتماعی و برنامه ای مشترک نیست، با این وجود اما اقدامات شگرفی را انجام می دهد.

سومین قهرمان در این  اثر موریانه است که لشکر منظم دارد. موریانه تمام شهر خود را ضد عفونی می کند در مناطقی که حتی در اعماق زمین هم امکان دسترسی به آب به آسانی فراهم نیست، در محیط لانه ی خود آب فراهم می کند. خوانندگان در کتاب «شگفتی‌های پنهان حیوانات، پرندگان و حشرات در قرآن» با مطالب شگرف و شگفت انگیزی درباره موریانه‎ها و زندگی آنها آشنا می‌ شوند.

 

انگیزه اصلی مولف در تالیف اثر

دکتر حامد توسلی در گفت‎‌وگویی درباره انگیزه خود در تالیف این کتاب عنوان کرده است؛ انگیزه اصلی در تدوین این کتاب سوره نمل آیات 18 و 19 بود که براساس حس کنجکاوی و درک صحیح مطلب به تفاسیر مختلف پیرامون چگونگی درک مورچه و قدرت تشخیص آن مراجعه کردم و این امر دریچه های جدیدی به رویم گشود که موجب شد، علاوه بر تفاسیر به تحقیقات زیست شناسان و کتب مربوطه مراجعه کنم، در این روند به نتایج شگفتی دست یافتم که به موجب آن مقدمات بحث های مبسوط و مشروحی مهیا شد که بستری را برای تالیف این کتاب و درک و فهم جامع این آیه شریفه رقم زد.

وی در ادامه بیان کرد: البته عوامل دیگری نیز وجود داشت که موجب شد تا انگیزه نوشتن این کتاب در من شکل گیرد، به طور نمونه سال های متمادی است به طور منظم و مستمر توفیق تلاوت قرآن را داشته و دارم، بر این اساس با مباحثی که به رشته تحریر در آمده است به خوبی آشنا بوده و در مطالعاتم تمامی آنها را علامتگذاری کرده بودم و همانطور که اشاره داشتم، برای پی بردن به عمق مطلب به تفاسیر متعدد مراجعه کردم تا پاسخ سئوالاتی که در ذهنم ایجاد می‌شد را دریابم.

گفتنی است؛ کتاب «شگفتی‌های پنهان حیوانات، پرندگان و حشرات در قرآن»  سال 1396 برای نخستین بار از سوی مرکز فرهنگی انتشاراتی منیر به چاپ رسید و سال 1400 نیز این کتاب در 256 صفحه از سوی انتشارات رسائل منتشر شده است.

علاقمندان می توانند فایل PDF این اثر را از اینجا خریداری کنند.

 

امتیاز مطلب
برای امتیازدهی کلیک بفرمایید
[نتیجه: 0 میانگین: 0]

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا