اقتصادیویژه

ائتلاف اوپک پلاس چیست؟ + هدف تشکیل اوپک پلاس و اعضای آن

اوپک پلاس یک کارتل نفتی متشکل از مجموع کشورهای عضو اوپک و کشورهای غیر عضو اوپک (از جمله روسیه در کنار ۱۳ عضو اوپک) می باشد در بازار جهانی نفت به ایفای نقش جدی می ‌پردازند. در حقیقت مشورت و سیاست ‌گذاری مشترک میان کشورهای تولیدکننده نفت به اوپک پلاس شهرت یافته است!

در این مطلب از تیتر یک آنلاین، توضیحاتی درباره ائتلاف اوپک پلاس و همچنین کشورهای عضو در این ائتلاف خواهیم داشت! با ما همراه باشید. اوپک پلاس به قصد همراهی تولیدکنندگانی مثل روسیه، مکزیک، جمهوری آذربایجان، بحرین، سودان، سودان جنوبی، مالزی و عمان با سازمان کشورهای صادرکننده نفت، اوپک در تنظیم بازار شکل گرفته است. این ائتلاف صرفا برای کاهش تولید نیست بلکه دقیق ‌ترین عبارت شاید تعیین سیاستی مشترک در تنظیم بازار است.

کشورهای تولیدکننده نفت غیر عضو اوپک (روسیه، مکزیک، جمهوری آذربایجان، بحرین، سودان، سودان جنوبی، مالزی، قزاقستان، برونئی، و عمان)، اوپک پلاس نامیده می‌ شوند. اوپک پلاس با هدف همراهی دیگر تولیدکنندگان نفت با اوپک، در تنظیم بازار و کنترل قیمت‌ ها شکل گرفته است. کشورهای الجزایر، ایران، عراق، کویت، لیبی، نیجریه، قطر، عربستان سعودی، امارات متحده عربی، اکوادور، آنگولا، ونزوئلا و کنگو نیز به عنوان تولید کننده نفت، اوپک را تشکیل داده ‌اند.

یازده عضو کنون اوپک (سازمان کشورهای صادرکننده نفت) تولیدکننده نزدیک به ۴۰٪ از نفت جهان هستند و نزدیک به دو سوم (۶۵٪) ذخایر نفتی شناخته شده جهان در اختیار آن‌ ها است. ستاد بین ‌المللی اوپک در آغاز بنیان‌ گذاری در سال ۱۳۳۹ شمسی در ژنو سوئیس بود و در سال ۱۳۴۴ شمسی به شهر وین اتریش جابجا شد.

لازم به بیان است در دهه ‌های اخیر شمار کشورهای صادرکننده نفت که خارج از این سازمان قرار گرفته ‌اند رو به افزایش بوده و اوپک مجبور است که برای حفظ بهای نفت خام با آن‌ها که در صدرشان روسیه قرار گرفته‌است کنار آید. با این وجود، دولت‌ های عضو اوپک که سران برخی از آن ‌ها وابستگی ‌های خارجی دارند با سایر اعضای این سازمان هماهنگی کامل ندارند. اکنون اوپک با افزایش وحدت نظر اعضای خود، توانسته ‌است تأثیرات مثبتی در جهت جلوگیری از سقوط ناگهانی و نیز افزایش انفجاری قیمت نفت داشته باشد.

امتیاز مطلب
برای امتیازدهی کلیک بفرمایید
[نتیجه: 0 میانگین: 0]

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا