اقتصادی

بررسی قیمت فرش و دلایل تفاوت قیمت فرش

دلیل تفاوت قیمت فرش در بین فرش های ماشینی شانه و تراکم کیفیت بافت نخ استفاده شده در فرش می باشد که باعث تغییر قیمت فرش می شود هر کدام از این موارد می تواند قیمت فرش را چندین درصد تغییر دهد.

Image result for تفاوت قیمت فرش

بنابر اعلام فرش کاشان، فرش ماشینی در کیفیت و نقشه های مختلفی بافت  می شود که هر نوع از فرش های می تواند قیمت متفاوت و مختلفی داشته باشد که در این متن سعی داریم تا شما را با عوامل ان آشنا کنیم.

عوامل متاثر در قیمت فرش ماشینی

عوامل زیادی در قیمت فرش متاثر هست ولی می توان تعدادی از مهمترین عوامل را نام برد که از مهمترین عوامل در قیمت گذاری فرش در میان تولید کنندگان می باشد.

قیمت فرش ماشینی بر اساس شانه و تراکم در فرش

می توان گفت از مهمترین گزینه ها در قیمت فرش شانه و تراکم فرش ماشینی می باشد.

اصلاح شانه به چه معناست؟

قطعه ای به نام شانه فرش در دستگاه فرش ماشینی وجود دارد که تار فرش از بین ان میگذرد. شانه در انواع فرش  ماشینی همان تراکم عرضی فرش می باشد. در حقیقت شانه به تعداد ریشه ها و یا گره در یک متر از عرض فرش   گفته می ‌شود. شانه فرش به Reeds نیز معروف می باشد.

واحد تراکم متر است و به راحتی قابل محاسبه می باشد. تراکم عرضی در قسمت هایی که گره ها بافته شده اند شانه فرش نامیده می شود. به عنوان مثال اگر در هر یک متر از عرض یک فرش، هزار عدد گره وجود داشته باشد می‌گوییم فرش ۱۰۰۰ شانه است. در حقیقت شانه فرش را می ‌توانیم با محاسبه های یک پنجم و یا یک دهم در یک متر اندازه گیری کنیم.

تراکم فرش به چه معنی است؟

تراکم فرش به همان تعداد گره ها گفته می شود که در طول فرش و هر متر مربع فرش وجود دارد. دوام فرش به تراکم فرش بستگی دارد می توان گفت دوام فرش با تراکم فرش ها رابطه مستقیم دارد. هرچه تراکم فرش بیشتر باشد، فرش دوام بیشتری خواهد داشت.

هرچه تراکم بیشتر باشد فرش محکم تر سفت تر و استحکام بالاتری خواهد داشت. ناگفته نماند که بالا بودن شانه فرش باعث می شود تا بافت فرش، ریز تر و ظریف تر باشد که در ظاهر فرش بسیار موثر عمل می‌ کند.

با آشنایی که در مورد تراکم و شانه پیدا کردید باید در نظر داشته باشید با افزایش شانه و تراکم قیمت فرش تغییرات زیادی می کند در صنعت فرش ماشینی فرش ها با شانه های مختلفی تولید می شود که مهمترین و معروفترین شانه ها فرش ۵۰۰ شانه، فرش ۷۰۰ شانه، فرش ۱۰۰۰ شانه، فرش ۱۲۰۰ شانه و جدیدترین فرش ۱۵۰۰ شانه می باشد.

قیمت فرش در شانه های بالاتر به دلیل استفاده شدن از نخ ریزتر و دستگاه پیشرفته تر (قیمت بالاتر) از قیمت بالاتری برخوردار هست

الیاف فرش ماشینی و تاثیر ان بر قیمت فرش

در زمان تولید فرش بیشترین حجم تشکیل دهنده فرش نخ استفاده شده در ان است که بیشترین هزینه هم در تولید فرش شامل میشود.

الیاف زیادی در فرش ماشینی استفاده می شود که می توان معروف ترین آنها رو اکرولیک- پی سی اف و پلی استر نام برد.

نخ اکرولیک بالاترین قیمت را در میان نخ های دیگر داراست، که این از دلایل اصلی گران تر بودن فرش های ماشینی بافته شده با نخ ۱۰۰% اکرولیک، نسبت به دیگر فرش های بافته شده با نخ  دیگری هست.

این نوع الیاف که از دسته الیاف های وارداتی می باشد به سبب واردات از قیمت نرخ ارز جهانی تاثیر می پذیرد و همین موضوع خود دلیلی بر افزایش قیمت فرش آکریلیک نسبت به سایر الیاف بافت فرش می باشد.

تعداد رنگ فرش ماشینی و تاثیر آن بر قیمت فرش

برای نزدیک شدن شباهت فرش ماشینی به فرش دستباف باید فرش های ماشینی هم مثل فرش های دستبافت از تعداد رنگ بالا برخوردار باشند  که طراحان بتوانند زمان طراحی نقشه ها گل های رنگی فرش اصیل ایرانی را طراحی کنند که این باعث تغییر در دستگاه های فرش بافی شد با افزایش تعداد رنگ حتما باید دستگاه پیشرفته تری برای بافت موجود باشد که باعث بالارفتن قیمت تکنولوژی و در آخر هزینه های تولید می شود.

 متراژ فرش و تاثیر آن بر قیمت فرش

خوب متراژ فرش گزینه مشخصی در افزایش قیمت فرش می باشد ابعاد فرش بزرگتر به مراتب قیمت بیشتری نسبت به ابعاد کوچکتر دارد. البته باید در نظر داشته باشید که قیمت فرش تقریبا با متر رابطه مستقیم دارد.

دستگاه بافت و تاثیر آن بر قیمت فرش

دستگاه های بافت فرش بسیار متفاوت و مختلف هستند دستگاه های که پیشرفته تر و بروز هستند خطای کمتری در بافت فرش دارند برای همین محصول انتهای از قیمت بیشتری برخوردار هست.

امروزه با تحریم صنعت نساجی کشورمان دستگاه های بروز قیمتی بسیار بالا برخوردار هستند.

برند فرش ماشینی و تاثیر آن بر قیمت فرش

تاثیر برند بودن و شناخته شدن در محصولات بسیار بر قیمت فرش موثر هست بسیاری از کارخانه ها با پرداخت هزینه زیاد برای تبلیغ محصول خود مبلغ هزینه را بروی کالای خود اضافه می کنند که باعث بالارفتن زیاد قیمت در سطح بازار می شود البته این هزینه های تبلیغات در واسطه ها هم بسیار دیده می شود.

امتیاز مطلب
برای امتیازدهی کلیک بفرمایید
[نتیجه: 0 میانگین: 0]

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا