اقتصادی

سرقفلی مغازه چیست؟ + میزان حق سرقفلی چقدر است؟

سرقفلی که در قانون قدیمی روابط موجر و مستاجر با نام حق کسب و پیشه یا تجارت شناخته می ‌شد، حقی است که قانون ‌گذار برای مستاجران اماکن تجاری در نظر گرفته بود تا از آن ‌ها به نحوی ویژه حمایت کرده باشد.

در این مطلب از تیتر یک آنلاین، توضیحاتی درباره سرقفلی مغازه و میزان حق سرقفلی خواهیم داشت! با ما همراه باشید. هر مغازه یا ملک تجاری دارای یک حق سرقفلی و یک حق مالکیت است. به عبارت دیگر سرقفلی یک حق مالی است که برای ارزش مادی ملک است. بسیاری از موسسات و کسب ‌و کارها در ساختمان ‌هایی رونق می ‌گیرند که مالکیت آن ‌ها با فرد دیگری است، اگر این کسب ‌و کارها مکان خود را تغییر دهند، احتمال این‌که رونق خود را از دست بدهند، زیاد است. بنابراین می ‌بایست قوانینی وجود داشته باشد که از حقوق مالک و خریدار در موارد مختلف حمایت کند!

تفاوت قانونی حق کسب و پیشه و سرقفلی مغازه چیست؟

حقوق مرتبط با سرقفلی در سال ۱۳۷۶ شمسی تنظیم شده است. قبل از آن در سال ۱۳۵۶ شمسی قانونی با عنوان حق کسب و پیشه مطرح شده بود که امکان توجیه آن با قوانین حقوق میسر نبود. حق کسب و پیشه چیست؟ مستاجر یک ملک تجاری، مدت زمانی را در یک ملک برای فعالیت صرف می‌کند و شهرت یا مشتریان خاصی را پیدا می‌کند. بنابراین مالک نمی‌تواند بدون رضایت وی، درخواست تخلیه ملک را بخواهد، مگر در شرایط خاص.

باید این مورد را در نظر داشته باشید که حق کسبه و پیشه همواره متعلق به مستاجر است و مالک هیچ مغازه ‌ای نمی ‌تواند این شامل این حق باشد. قوانین تنظیم شده در سال ۷۶ مسائل مختلفی را در نظر گرفت و اندکی متفاوت‌تر به موضوع نگاه کرد. سرقفلی در برخی از موارد متعلق به مالک و در برخی موارد نیز متعلق به مستاجر است.

حق سرقفلی مالی است که در بدو اجاره به مالک پرداخت می ‌شود و ذاتا قائم و متکی به محل است و متضمن هیچ نوع شهرت تجارتی یا توجه خاص و استقرار یافته مشتریان نمی ‌باشد.

در قانون سرقفلی زمانی که شما مغازه‌ ای را بنا می ‌کنید و قبل از آن هیچ فعالیتی‌ در آن صورت نگرفته، مالک مغازه محسوب می ‌شوید. شما می‌ توانید در مغازه خود مشغول داد و ستد باشید، آن را با سند مالکیت بفروشید و یا اجاره دهید و یا سرقفلی مغازه را بفروشید. در صورتی که سرقفلی مغازه را بفروشید، اختیارات بسیاری خواهید داشت. خریدار سرقفلی بدون اجازه شما نمی ‌تواند هیچ تغییری در مغازه ایجاد کند، او هم‌چنین برای فروش مجدد و اجاره مغازه به اجازه و جلب رضایت شما نیاز خواهد داشت. اغلب به هنگام عقد قرارداد تمامی توافقات بین مالک و خریدار به صورت کامل نوشته می ‌شود.

به عنوان مثال، ممکن است مالک و خریدار سرقفلی با هم توافق کنند که خریدار به ازای هر بار اجاره دادن مغازه اولین سود دریافتی از مستاجر را به مالک بپردازد. این موارد در قرارداد نوشته می‌ شوند و در صورت تعدی از قانون، طرف مقابل حق شکایت و ادعای حق دارد. مستاجر یا خریدار نیز در ازای خرید حق سرقفلی، مقداری پول به مالک پرداخت می ‌کند.

میزان حق سرقفلی چقدر است؟

سرقفلی امتیازی است که مالک در اختیار مستاجر قرار می‌دهد و در ازای آن هزینه ‌ای را از مستاجر دریافت می ‌کند! بایستی بدانید که در تعیین میزان حق سرقفلی هیچ عاملی غیر از خواسته ‌ی مالک دخیل نیست.

 

امتیاز مطلب
برای امتیازدهی کلیک بفرمایید
[نتیجه: 0 میانگین: 0]

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا