اقتصادی

قیمت و جزئیات دیه در سال 99 چگونه است؟ + نرخ دیه در ماه های حرام سال ۹۹

ذر این مطلب از تیتر یک آنلاین، توضیحاتی درباره قیمت و جزئیات دیه در سال 99 و همچنین نرخ دیه در ماه های حرام سال ۹۹ خواهیم داشت! با ما همراه باشید. در ابتدا لازم به بیان است نرخ دیه سال 99 در نشست خبری که در 27 اسفند ماه سال 1398 شمسی برگزار شد، توسط غلامحسین اسماعیلی، سخنگوی قوه قضاييه اعلام گردید. در این نشست سخنگوی قوه قضاییه گفت:

” موضوع نرخ دیه در جلسه شورای عالی قضایی مطرح و نرخ دیه در سال 1399 با رشد 20 درصدی نسبت به سال 1398 تعیین شد. بنابراین دیه سال 99 در ماه های عادی 330 میلیون تومان و در ماه های حرام 440 میلیون تومان خواهد بود. همچنین مبلغ جدید دیه از اول فروروین 99 لازم ‌الاجرا است. بنابراین مبلغ دیه در ماه ‌های غیرحرام سال 99 نسبت به سال 98، 60 میلیون تومان و این مقدار در ماه‌ های حرام سال 99 نسبت به سال 98، 80 میلیون تومان افزایش پیدا می کند. “

ماه ‌های حرام کدام ‌اند؟

ماه‌ های حرام شامل 4 ماه قمری محرم، رجب، ذی القعده و ذی الحجه می ‌باشد، اگر دیه ماه غیر حرام را با یک سوم مبلغ آن جمع ببندیم، مقدار دیه ماه‌ های حرام بدست خواهد آمد که این مقدار 440 میلیون تومان می ‌باشد. به طور کلی ماه های حرام ماه هایی است که مسلمین محیای سفر حج می شوند و یا در حال بازگشت از حج می باشند، لذا در ماه های حرام جنگیدن و آسیب زدن به موجودات زنده حرام است که این ماه ها به چهار ماه از سال قمری به شرح ذیل محدود می شود:

  • ذی القعده (ماه قبل از حج)
  • ذی الحجه (ماه مناسک حج)
  • محرم (ماه بعد از حج)
  • رجب (ماه حج عمره)

همانطور که ملاحظه می فرمایید، ذی القعده بخاطر ماه قبل از موسم حج ، ذی الحجه به عنوان ماهی که در آن مناسک حج صورت می پذیرد و محرم به عنوان ماه بعد از حج و یا ایام بازگشت از حج و رجب نیز بخاطر عمره رجبیه ماه های حرام محسوب می شود.

تذکر مهم: توجه داشته باشید،چنانچه هم حادثه منجر به فوت و هم فوت در یکی از ماه های حرام رخ دهد دیه به میزان یک سوم افزایش می یابد،ولی در خصوص نقص عضو هزینه های پزشکی هیچ افزایشی صورت نمی پذیرد و همه ماه ها یکسان است.

دیه یا خون بها از قوانین اسلامی است و مبلغی است که در صورت کشته شدن یا نقص عضو یک شخص توسط یک فرد یا بواسطه مسئولیت شخصی دیگر به ایشان و یا بازماندگان ایشان پرداخت می گردد. قتل یا آسیب رساندن به اعضا و جوارح یک شخص صرفنظر از اینکه جزایی باشد یا حقوقی و عمدی باشد یا غیر عمدی شامل دیه می باشد، در واقع دیه حقی است که بواسطه زیان دیدن از طرف شخصی یا به واسطه ی مسئولیت مدنی ایشان به زیاندیده تعلق می گیرد.

دیه یک فرد کامل مسلمان از نظر فقهی و از صدر اسلام تاکنون بر مبنای موارد ذیل محاسبه و اخذ می گردد:

  • هزار راس گوسفند
  • دویست راس گاو
  • یکصد نفر شتر
  • دویست دست حله یمنی
  • هزار دینار طلا
  • ده هزار درهم نقره

لازم بذکر است چون حله یمنی، دینار طلا و درهم نقره تقریبا منسوخ گردیده است. دیه یک مرد مسلمان بر اساس قیمت گاو ،گوسفند و شتر محاسبه می گردد و چوت یکصد نفر شتر از دویست عدد گاو و هزار عدد گوسفند ارزان تر است، دیه بر اساس قیمت یکصد نفر شتر متوسط محاسبه و معادل ریالی آن همه ساله محاسبه و توسط قوه قضائده اعلام می گردد.

دیه اقلیت های مذهبی

دی ماه سال هزار و سیصدو هشتاد و دو نقطه عطفی برای برابری دیه مسمانان و اقلیت های مذهبی که در آن زمان مجلس، قوه قضائیه، دولت، تشخیص مصلحت نظام ،برخی علما و البته حکم حکومتی رهبر انقلاب یک صدا تصمیم گرفتند دیه اقلیت های مذهبی را که بر اساس قانون مجازات اسلامی یک بیستم مسلمانان بود را برابر اعلام نمایند و یکی از مشکلات بزرگ اقلیتها در ایران را حل نمایند. در نتیجه از سال هزار و سیصد و هشتاد و دو دیه مسلمانان و اقلیت های مذهبی در ایران برابر اعلام شد.

دیه بانوان

دیه بانوان طبق فقه اسلامی و ماده ۳۰۰ قانون مجازات اسلامی در هنگام قتل چه عمدی باشد و چه غیر عمد دیه زن نصف دیه مرد محاسبه می گردد. لیکن در دیه نقص عضو تا یک سوم دیه کامل دیه زن و مرد برابر است و به محض اینکه مبلغ دیه از یک سوم فراتر رود مبنای محاسبه همان مبنای نصف یا یک دوم خواهد شد.

نرخ دیه سال ۹۹ در ماه‌ های عادی ۳۳۰ میلیون تومان
نرخ دیه سال ۹۹ در ماه ‌های حرام ۴۴۰ میلیون تومان ۱ تا ۶ فروردین
۳ تیر تا ۲۹ شهریور
۲۵ بهمن تا ۲۴ اسفند

جدول مقایسه نرخ دیه در سال های مختلف

امتیاز مطلب
برای امتیازدهی کلیک بفرمایید
[نتیجه: 0 میانگین: 0]

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا