اجتماعیاقتصادیبین‌المللگزارشویژهیادداشت

اردوغان ۲۰۰ تاجر ترک را به تور خلیج فارس برد

یادداشت: دکتر سید جلال ابراهیمی، مدیر مرکز پژوهش و تحقیقات ایران و ترکیه

اردوغان ۲۰۰ تاجر ترک را به تور خلیج فارس برد، اردغان را پیوسته رسم و عادت بر این است که برای هر بازدید سیاسی و اقتصادی که اصولاً به صورت اقتصاد سیاسی برگزار می‌شود، تعدادی از تولیدکنندگان و صادرکنندگان و مشاوران اقتصادی را با خود به همراه دارد تا بتواند با ایجاد ارتباطات و نشست‌هایی اقتصادی که با بخش خصوصی کشور مخاطب و هدف و اتاق‌های بازرگانی برگزار می‌کنند، سطح روابط تجاری را فزونی داده و بهبود بخشند.

دکتر سید جلال ابراهیمی، مدیر مرکز پژوهش و تحقیقات ایران و ترکیه
دکتر سید جلال ابراهیمی، مدیر مرکز پژوهش و تحقیقات ایران و ترکیه

به گزارش تیتر یک آنلاین: برنامه‌ریزی‌هایی و برپایی هیات‌های اقتصادی که مسئولشان deik و هیات روابط اقتصادی خارجی است. براین اساس در سفر اخیر رجب طیب اردوغان به عربستان، قطر، امارات متحده عربی نشست‌های سیاسی اقتصادی مدنظر قرار داد و با حضور وی در ۱۷ جولای در جده ۱۸ جولای در دوحه و مجمع تجاری امارات و ۱۹ جولای در ابوظبی نشست‌های تجاری برگزار شد.

در این راستا اولپاک رئیس هیات روابط اقتصادی خارجی ترکیه اعلام کرده است، تجار و صادرکنندگان و صاحبان صنایع ترک علاقه زیادی به حضور در جلسات بازرگانی کشورهای حوزه خلیج فارس و کشورهای عربی و نفت خیز دارند ترکیه به این کشورها به عنوان یک فرصت طلائی با وسعت همکاری بیشتر نگاه می‌کند.

همچنین گفته می‌شود، در مسافرت اخیر اردغان به حوزه کشورهای عربی خلیج فارس یک کاروان تجاری از تمام بخش‌های اقتصادی ترکیه را به همراه داشت.

براین اساس اهداف اقتصاد در گروه اعزامی اقتصادی تعریف شده و این تور اقتصادی با هواپیمای غول پیکر مسافری به همراه ۲۰۰ تاجر ترک صورت گرفت.

در این خصوص وزیر بازرگانی ترکیه نیز در نشست بازرگانان ترک اعلام کرد: در قالب اولین گام ۱۶ توافقنامه تجاری با کشورهای منطقه امضا کرده و قصد داریم، حجم تجارت متقابل را با کشورهای هم مرز و منطقه بالا بریم. به طور نمونه می‌خواهیم در صادرات رکورد بزنیم استفاده کرد.

رئیس deik اظهار کرد: ما باین سه کشور که در راس اقتصاد خلیج فارس قرار دارند و چشم انداز متنوعی از اقتصاد را دارند توجه ویژه داریم.

وی همچنین بیان کرد: چشم انداز عربستان در پروژه‌های برنامه‌ریزی شده تا ۲۰۳۰ رقمی برابر با ۳/۳ تریلیون دلار هزینه خواهد بود و ترکیه در بسیاری از پروژها در شرایط یک برند جهانی است .

رئیس روابط تجارت خارجی ادامه داد: با صادرات ۵/۱ میلیارد تا آخر ۲۰۲۲ به عربستان که حجم تجارت با این کشور به ۶ میلیارد دلار می‌رسد وهدف بر آن است که هرچه سریع تر این رقم به ۱۰ میلیارد دلار برسد.

البته هدف نهایی ۳۰ میلیارد دلار است.

طبق اظهارا وی حجم تجارت با قطر ۲/۲ میلیارد دلار بوده که هدف‌گذاری صورت گرفته در این خصوص پنج میلیارد دلار است.

خودرویی که اردوغان به بن سلمان هدیه داده است

 

امتیاز مطلب
برای امتیازدهی کلیک بفرمایید
[نتیجه: 0 میانگین: 0]

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا